Fillifjonkan
Trådstartare
Vi håller på och murar upp ett stall just nu och har nu kommit till stalldörrsfunderingar... Fungerar det att ha delad stalldörr i norra Sverige? Tänker på om det blir stort värmeläckage just pga delningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi håller på och murar upp ett stall just nu och har nu kommit till stalldörrsfunderingar... Fungerar det att ha delad stalldörr i norra Sverige? Tänker på om det blir stort värmeläckage just pga delningen.
Om man låter dörren stå öppen när det är 20-40 minus så hjälper det inte att ha isolerade vattenrör. Då måste man ha värmeslinga runt rören också.Jag vet inte hur det är att ha häst i Norrland, bor i andra änden av landet =). Men det är väl sällan kylan är ett problem i stallet utan ventilation/luften? Visst blir det kallt men på med täcke och isolera vattenrören.
Personligen tycker jag att halvdörr är mycket bra. Jag vet inte vilket håll ditt stall ligger, men vårt har dörren på "läsidan" m a o det blåser nästan aldrig rakt mot dörren. Det innebär att man kan ha överdörren öppen även om det är kallt och en stängd nederdörr hindrar golvdrag.