ozzytheman

Trådstartare
Min häst ser ut så här p.g.a olyckliga omständigheter efter ett nedåtgående spiksår i kronranden. Fotot är från sista klinikbesöket då hålet fylldes med gips och vi ska tillbaka nästa vecka för uppföljning. Om allt ser bra ut då så är planen att hon ska gå med gipset i tre veckor innan nästa återbesök.
Har tidigare varit förskonad från hovskador och googlar förstås eftersom frågorna finns i huvudet alla vakna timmar men hittar inga svar och det känns som en evighet till nästa besök. Har varit inne här och ser att det finns stor kunskap inom området så jag frågar;

Om man lägger gips i tre veckor utan att öppna? Hur kan det då växa under och infektionsrisken?
Tycker hon ser låg/konstig ut i trakten?
Behöver hon skos för att hålla ihop hoven, det är ju ett ganska stort hålrum?
Hur lång konvalecenstid bör jag räkna med om inga nya komplikationer tillstöter?

Jag älskar givetvis min häst gränslöst och det sista jag vill är ju att utsätta henne för onödig smärta och lidande (läs djurplågeri). Ett betesdjur/flockdjur som inte får visa smärta eller vill gå ensamma är ju svåra att läsa av hur de egentligen mår och det jobbigaste är att inte veta hur mycket smärta hon går med.
Någon som vill dela med sig av erfarenheter/kunskap?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Delad hov - Öppet in till kötthoven

Jag skulle nog ha rådfrågat annan veterinär samt hovslagare för att få en bredare syn på saken, eller som föregående svar kontakta behandlande veterinär. Jag har inte sett en sån här skada så jag kan inte ge dig någon information eller svar på några frågor.

Jag har pratat med min hovslagare men han har inte heller sett något liknande och det skulle kännas så skönt att få input från någon mer än behandlande veterinär.
Min fasa är att hon ska behöva utsättas för en långvarig smärtsam behandling och att det sedan inte blir bra utan att hon fått utstå det förgäves.

Jag hade ringt kliniken och ställt samma frågor.
Min förra häst blev uppskuren och gipsad. Jag höll på att svimma när vi var på återbesök för att byta gipset. Hon stod inne i några månader ,men blev sedan bra igen.

Om allt ser bra ut då så är planen att hon ska gå med gipset i tre veckor innan nästa återbesök.
Om man lägger gips i tre veckor utan att öppna? Hur kan det då växa under och infektionsrisken?

Behöver hon skos för att hålla ihop hoven, det är ju ett ganska stort hålrum?
Hur lång konvalecenstid bör jag räkna med om inga nya komplikationer tillstöter?

Någon som vill dela med sig av erfarenheter/kunskap?

Jag tror inte den skall stå med samma gips i tre veckor, man brukar byta var tredje till femte dag under perioden! Förhoppningsvis torkar vävnaden upp och det bildas en skyddande hinna vilket minskar infektionsrisken och risken för framfall av läderhud.

Hovar har en fantastisk läkförmåga och förutsatt att hovbenet inte påverkats samt att tillväxtzonen i kronranden kan producera friskt horn kan nog hoven klara belastning om ca 7-9 månader. Dvs när hoven har vuxit ut till 2/3 delar.

När den skall skos hade jag skott den med en heartbarsko i kombination med två komponent silikon för att avlasta väggen och ge hovbenet maximalt understöd!

Jag hade definitivt rådfrågat en riktigt duktig hovslagare om vad denne anser om behandling, prognos, etc. Har din klinik en klinikhovslagare som sköter om hästen nu?

Hoppas att det går bra med din häst :)!

Tack för informativt svar! Kände att jag behövde konstruktiva frågor att ta med vid nästa besök.

Har nu skickat bilder till en annan klinik och hoppas på ett utlåtande.

Det som känns som en uppenbar risk är väl att hoven som växer ut inte kan bildas med normal form. Eftersom det saknas hovvägg mellan fram- och bakdel på hovväggen finns inget som håller bak trakten utan den viker då in sig under hoven, precis som du konstaterat. Jag skulle fråga efter specialbeslag för att avlasta området som växer ner, det jag direkt tänker på är en sko som är som en ringsko men om du tänker att man har kapat av delen mellan kl 6 och kl 9 (kl 12 är tån) och vänt den åt andra hållet så att böjen går in under hoven istället för att ligga under hovväggen den biten (man måste ju mäta och anpassa efter hoven, förstås). Då har man avlastat den nedåtväxande delen men ändå stöttat upp hoven på den sidan så gott det går. Sedan beror det ju på förstås när hoven är i sådant skick att det går att sko, det är inte säkert att det går att kombinera med gips och pågående behandling. Men fråga går ju!

Tack för svar. De har inte talat om någon skoning utan endast att fylla igen det med gips och boxvila i 3 veckor. Ska försöka få till konstruktiva svar från dem i morgon för jag ser ingen anledning till att låta henne gå igenom denna procedur om de inte kan försäkra mig om att de vet vad de gör och ge henne en god prognos. Hon står enbart på Metacam och jag misstänker att hon måste ha en hemsk smärta...

Delvis kl

Östergötland står som din ort...får jag fråga vilken klinik? Du får gärna skicka pm om du inte vill skriva ut det här.....sitter nämligen med en häst som ev måste skäras upp rejält på hoven och vill då gärna veta var jag ska och inte ska vända mig i värsta fall.....:o

Hade en häst som skars upp för många många år sen inte lika illa ssom din men inte jättelångt ifrån, hon fick specialsko och sen gips som skulle bytas var tredje dag och sen blev hon även plastad ett tag för stöd. fick dock gå ut i torr hage ganska omgående men med hovskydd på. Hon blev helt bra till slut :)

Tänk på att hovskador nästan alltid ser mkt värre ut än vad det är. Så länge inget vitalt som hovbenet är skadat så har de en fantastisk förmåga att läka hovar iom att hornet nybildas hela tiden. Det enda jobbiga med hovskador är att det tar tid iom att man måste vänta på hovproduktionen, det positiva är dock att en skadad hov oftast växer fortare än en frisk för att reparera sig.
Gipset fyller funktionen att hålla ihop och "låsa" hoven så att den inte utvidgas i belastningsfasen för att avlasta och låta den läka ihop.

Även om den kroniskt skulle ha fått skador i kronranden så behöver det inte innebära framtida problem, jag har en häst med denna hov i min ägo, uppfödaren hittade den som 2 åring liggande fast med benet utkört under en plåtvägg som gett vika för kraften i lösdriften. Den hade skurit av sig hoven till ca 75% och de var helt övertygade om att det var kört men veterinären menade på att det kan fungera att lappa ihop iom att det handlade om ett sto med riktigt bra stam tog de chansen iom att det kunde räcka att hon höll för avel.
Och vist läkte hon ihop och faktiskt påverkas hon inte ett dugg av sin hov idag trots att den har en kronisk deformation i kronranden som ger en extra utväxt av horn. Hoven är lite klumpigare än den andra och växer lite fortare och behöver därför hållas efter lite oftare men det är det enda kvarvarande problemet av den stora skadan.
Jag köpte henne som 4 åring och red in henne utan problem och hon har inte haft några som helst problem med hållbarheten pga sin hov hon rids och hoppar utan problem. Det är ju ingen häst man gör en elitsatsning på så mkt belastning vågar man ju inte chansa på att belasta henne för men för mer normal nivå är det inga problem. Hon går helt ua igenom böjprov.

DSC_0047.jpg

DSC_0048.jpg

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 097
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 367
Senast: Aliche
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 569
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ägare av hund offentligt?
  • Rallylydnad
  • Akvarietråden V