Dela ut mappar i nätverk

Cheeserica

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp. Jag ska dela ut en mapp på min dator (dator 1) så att den går att komma åt från brorsans dator (dator 2). Båda datorerna har winxp och båda kan se varandras datorer under arbetsgruppen i nätverket. Just nu är bådas gästkonton aktiverade.

När man försöker komma åt dator 1 från dator 2 så frågar den efter lösenord till gästkontot. Nåt sånt finns inte mig veterligen och går inte att ändra heller. När man försöker göra tvärtom, komma åt dator 2 från dator 1, så får man bara upp ett felmeddelande "\\dator1 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen." etc.

Jag kan pinga dator 1 från dator 2, men inte tvärtom.

Hjälp!

/Erica
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Jag kom på en sak, anlendningen till att jag inte kan pinga dator 2 är naturligtvis för att windowsbrandväggen är på där.

/Erica
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Windowsbrandväggen är ett j...la skämt, den stoppar inte mycket utifrån och är hur lätt som helst att hacka. Dessutom är den så "intelligent" gjord att den kraschar all intern kommunikation i ett nätverk. Men det har du ju redan märkt. Jag kör symantecs antivirus och brandvägg och jag har aldrig haft några som helst problem, vare sig i NAT-nätet eller servertrafiken ut mot internet och då har jag en hel drös intrångsförsök dagligen.
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Nej, själv har jag den inte aktiverad då vi ändå har en brandvägg i och med servern som är innan våra datorer. Tyvärr är även det en brandvägg jag inte kan kontrollera så snart hoppas jag på att kunna byta ut det mot en router och en brandvägg jag själv kan kontrollera. ;)

Men som sagt, mitt problem löstes enkelt genom att avaktivera windowsbrandväggen även på dator 2. :)

/Erica
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Bra att folk utalar sig om saker de inte vet något om :smirk:.
Tills du vissar upp lite bevis på att den är hackad tycker jag du ska va tyst (och ta gärna en titt på microsoft certade människor säger om den). Att du inte kan konfigera den är en annan sak.

Gratis är dessutom gott.
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Jag har support i nätverks och säkerhetsfrågor från en av sveriges största datasäkerhetsföretag och jag uttalar mig inte om sådant jag inte vet nåt om. Det är ingen ide att du frågar vilket företag det är, jag får inte uppge det. Jag sitter på mycket "obehagliga" uppgifter angående datasäkerhet.
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Ursäkta, men låter som bullshit. Hade det varit så känsligt hade du inte tagit upp diskutionen från början. Själv utbildad i IT-säkerhet, jobbar för övrigt som it-konsult.

Sanningen är kanske den att du läst Råd & Röns "test" av brandväggar? Och ramaskriket efter den artiklen på t.ex. itproffs var enormt.(hitta ett bättre svensk forum kring microsoft produkter?)
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Du får tro vad du vill, det jag skrivit det står jag för. Du kan inte få fler uppgifter av var eller av vem jag fått tag på dem.
 
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Och mjölk är dödligt, det vet jag. Du kan dö av en droppe.
Tänker inte ange några källor för det, men jag kan säga att jag jobbar som vd för ett av våra större mejerier. Men jag får tyvär inte säga var jag jobbar, för det är hemligt. Så ingen idé du frågar vart. :angel::smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dela ut mappar i nätverk

Ride on skrev:
Jag har support i nätverks och säkerhetsfrågor från en av sveriges största datasäkerhetsföretag och jag uttalar mig inte om sådant jag inte vet nåt om. Det är ingen ide att du frågar vilket företag det är, jag får inte uppge det. Jag sitter på mycket "obehagliga" uppgifter angående datasäkerhet.

Det måste väl vara i konsumenternas intresse att du talar om dom känsliga uppgifter som du sitter på, eller kan du verkligen sova gott när du för oss dödliga bakom ljuset!
Sälj uppgifterna till pressen och du slipper jobba på många år!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 175
Senast: oz_joj
·
IT & mobiler Jag blir galen !! I ca 2-3 veckor har vi inte kunnat komma ut på Internet, eller jo vi får upp startsidan men när vi ska gå in på...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: hoppsann
·
IT & mobiler Behöver skapa ett nätverk i hemmet för att kunna använda skrivaren till båda datorerna trots att de står på olika våningar. Så här ser...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Mysaan
·
S
IT & mobiler Jag och min bror har delat nätverk hemma och får inte riktigt till det med våra mappar för utdel. Han kan se det jag delar ut, och även...
Svar
7
· Visningar
1 015
Senast: SessCa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp