Dela internet?

E

Ejniz

Hur delar jag ett adsl-modem med två datorer utan att skapa ett nätverk med en router?
 
Enklaste om du kör winXP på en av datorerna är att sätta in ett extra nätverkskort i den och använda den inbyggda routern i XP. Det är bara att ställa in så att den ska fungera som en router och koppla in den andra datorn till den via en korsad-TP kabel. Det går sedan surfa på som vanligt på routerdatorn.
Har du linux så kan du göra liknande, fast det blir lite kångligare. Det finns även fristående routerprogram som passar andra versioner av windows.
 
men finns det inga andra lösningar än routrar? Har hört talas om swichar(stavn.?)
 
vet att det finns andra lösningar men är verkligen ingen dator expert..men vi har en vanlig hub varje fall.. har gått bra att dela med det...
 
Det går inte att dela internet-anslutning utan nätverk.
Nätverket är liksom grunden för att du ska kunna dela.

Det finns dock ett antla olika lösningar beroende på hårdvara och mjukvara.

Det beror på vad du har för ADSL-modem, har du en med inbyggd router ansluter du bara en hub/switch till Lan-anslutningen och datorerna till hubben/switchen.
Oftast har dom en förkonfigurerad DHCP-server inbyggt (en tjänst som delar ut ip-adresser automatiskt) och det är bara att köra.
Annars är det att sätta upp internet-delning via operativsystemet (finns fr.om W98 SE)
 
om man har ADSL så måste man ha Router av något slag man kan inte surfa utan ett IP nummer och routern ger dig ett IP nummer så du kan sufra men ddu kan ju ställa in routern så att det inte är nätverk det är bara att ställa in den så att det bara går att surfa
 
det räcker med en hub och ett program som splittar IP:t

All Aboard heter programmet vi hade... det enda som är dåligt är att ena datorn får aggera "server" åt den andra. Dvs "server"datorn måste alltid vara igång för att få internet på "slave"datorn.

*leker datorexpert* :p
 
Nu tar jag mig friheten och "schmittenschmettrar" lite, eftersom det verkar vara en beggrepsförvirring på gång!

1. En router är en "växel" som vet åt vilket "håll" olika ip-adresser befinner sig, dvs den vet vart ip-paketen ska skickas.

2. Tjänst som automatiskt delar ut ip-adresser kallas DHCP.

Det finns routrar med inbyggd DHCP-server, dvs förutom att routa så delar dom ut ip-adresser, men det är två helt olika tjänster i samma burk (som t.ex word och excel i samma dator)

När en dator får agera "server" för att andra datorer ska kunna surfa på samma internetanslutning så är denna dator en ....(10.000:- frågan!!)...just det, en router som skickar ip-paketen till och från internet/till dom andra datorerna.
Bills pojkar (MS) har i paketet Internet-delning även integrerat en DHCP-server för att dela ut ip-adresser till dom andra datorer som ska dela på internettjänsten.

Men åter till huvudproblemet, man måste ha ett nätverk för att dela internet, sedan kan detta se olika ut!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Plötsligt kan vi inte gå in på vissa hemsidor på vårat wifi. Tex inte min högskolas hemsida, eller här på bukefalos. Aftonbladet funkar...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Tarnin
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: tott
·
IT & mobiler Min mobil vill inte ta in internet när jag är ute i trädgården. Sånt har funkat förut. Någon som har någon ide varför det slutat fungera?
Svar
5
· Visningar
560
Senast: corzette
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp