Dela fölmärrarna eller ej?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare thevalley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 842
T

thevalley

Har 2 ston som ska föla snart, och som fram tills nu har gått tillsammans i stor hage. Är lite rådvill hur jag ska göra med hagar inför detta.
Första stoet fölar i början av maj, andra stoet fölar en månad senare.
Bägge stona har haft föl innan, på var sitt håll så att säga, och är väldigt trevliga både mot varandra och har alltid behandlat andra föl och unghästar vänligt men bestämt! Bägge stona blir lite oroliga av att vara ifrån varandra och det har hittills funkat bäst att ha dem tillsammans.

Hur ska jag nu göra inför fölningarna? Jag kommer att låta bägge stona föla inne i sina fölboxar (förhoppningsvis) men vill gärna att sto+föl ska få lite utevistelse redan från de första dagarna och kan inte bestämma mig hur jag ska lösa själva utevistelsen den första tiden med resp. sto o föl?. Kan tillägga att jag är hemma i princip hela tiden så de har mkt bra övervakning oavsett vilket alternativ jag väljer=)
Här är de alternativ jag funderat över:

Alt. 1. Låta bägge stona gå tillsammans hela tiden som vanligt, anpassa utevistelsen så att den passar fölet i början, men alltså att sto nr 1+föl nr 1 hela tiden går tillsammans med sto nr 2. Det innebär alltså att stona har bra sällskap av varandra vilket ger mindre orosmoment, men samtidigt inser jag att det finns en viss förhöjd skaderisk när det gäller fölen.

Alt. 2. Dela stona nu, ca 2-3 veckor innan första fölningen, med hagar bredvid varandra, låta båda stona få sina föl i lugn o ro och när sto nr 2+ hennes föl är "redo" helt enkelt släppa ihop dem igen. Det som är lite synd när det gäller detta alternativ är om sto nr 2 fölar lite sent, då får de inte sällskap av varandra förrän efter kanske 1,5-2 månader, och får gå själv med sina föl under den allra bästa betestiden.

Eller kanske nån variant på detta? Kan någon ge ett tips på vad ni tror blir bäst vore jag tacksam! Jag vill gärna att fölen ska ha glädje av varandra redan från början, och även stona som ju trivs väldigt bra ihop.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dela fölmärrarna eller ej?

Lyssna på dina pållar,dom vet oftast bäst.Är stona så bra kompisar hade jag inte särat på dom mer än kanske första två dygnen efter fölning.

Hej!
Jag hade en liknande situation förra året.
Stona brukade inte tycka om att vara ifrån varandra.
När sto ett fölat så fick hon gå själv med sitt föl i fölhage för att lära känna sitt föl i lugn o ro.
Sto 2 hade iofs andra att gå med men hon stod mest o tittade på det andra stoet o fölet.
SEn när hon fölat en vecka senare så fick hon gå ut i hagen själv under de första 2 dagarna några timmar om dagen så att hon hann lära fölet hagen.
Släppte sen ihop dem o trodde ju de skulle gilla det.
Men båda hade nyfikna fölisar som gärna ville kolla läget o stona blev sönderstressade av att de vill skydda sina föl...att de varit bästisar syndes ingenting av.
Har de starka moderskänslor vill de skydda fölis till varje pris från alla andra hästar första 3v sägs det.
Men jag lät dem gå ihop på dagarna o tog in dem på nätterna o då var stona totalt slut av allt vaktande, men efter 3 v lugnade det sig o de tillät fölisarna att hälsa på varandra.
TYcker du ska låta sto ett gå själv med sin fölis tills den andre fölat o sen den andra också tills hennes föl iaf är någon vecka o sen släppa ihop dem. Stona brukar vara så trötta i slutet av dräktigheten så jag tror inte hon lider av att få vara ifred i hagen då o den andra får lugn o ro med sin bebis.
Stressade tappar för mycket av sin näring till stress istället för att fylla juvret. Plus att det inte är bra för fölis att springa för mycket.
Står om just stress o ston i avelsridsport som kom ut för någon vecka sedan.
Lycka till med fölisarna...

Pröva o dela dom redan nu, blir dom tok stressade så släpp ihop dom igen. Sen kan du ju dela på dom igen isf när föl 1är fött om du märker att det inte funkar riktigt och sen släppa ihop när fölen är ett par v gamla.

Tack för era svar.

Just nu skulle jag helst vilja sära på dem direkt, dvs inte vänta med att sära på dem tills första stoet fölar eftersom jag inbillar mig att dom kan behöva nån vecka att "vänja av sig" från varann innan hon fölar.

Det som är lite trist är ju förstås betesfrågan, men går allt som det ska kan jag ju släppa ihop dem igen några veckor efter fölning nr 2, dvs mitten-slutet av juni.

Jag får fundera litet till vill gärna höra mer om hur ni andra gjort o vad det fått för konsekvenser. Prio 1 är ju fölens säkerhet, jag förösker liksom utgå ifrån det, men det är ju svårt att veta exakt hur hästarna reagerar särskilt när de har föl vid sidan.

Jag kommer (om allt går som tänkt) få samma "problem" nästa år. Stona kommer föla med någon månads mellanrum och jag kommer dela dem innan förlossning då ena hästen med största sannorlikhet kommer behöva fri tillgång på kraftfoder och då kan hon ju inte gå med någon annan som äter upp det....
Sedan kommer jag släppa ihop dem när båda fölen är födda och yngsta hunnit bli några veckor, tror jag.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund

Hästrelaterat

Tillbaka