Dela eller delad hage :S

Jaxonmaxon

Trådstartare
Köpte en ny häst (ett sto) i augusti, och efter nån vecka i varsin hage så släppte jag ihop dom, gick fint.
Igårkväll så sparkade fröken valacken två ggr. Grejjen är att hon varnar, säkert 2-3 ggr innan det smällde och valacken gick inte undan utan fick således ta smällen.

Hon har inte gjort något oprovocerat utan han har varit lite dryg och hon har varnat och han har inte gått undan...

Nu går både barfota bak och jag börjar känna paniken över vintern... Om jag ska vara helt ärlig så är inte valacken sådär jättebright, och hästen jag hade innan kunde varna men han har aldrig vad jag sett sparkat för att träffa. Så jag funderar på om han fattar vad som menas med varningarna.. För han såg väldigt förvånad ut... Han har dessutom klent psyke , eg känns väl ingen av dom som något direkt ledarmaterial, inte som min gamla häst...
Den med mest ledarpotential är väl stoet, men hon är bara 5 , o känns ganska grön på livet ändå...

Självklart vill jag ju att hästarna ska gå tillsammans, det mår dom bäst av, dom gillar varandra för det mesta, kliar varann osv men gårdagens sparkar gör mig som sagt livrädd....

Om det går bra för det mesta och det inte är ordentliga sparkar hade jag fortsatt ha dem ihop faktiskt. Om du delar hagen och dem får gå ensamma kommer valacken aldrig lära sig stoets signaller. Jag har svårt att tänka mig att valacken är helt immun mot att lära sig kroppsspråk och signaler. Hur allvarliga var sparkarna? Var det bara kickar eller ordentliga smällar?

Om det går bra för det mesta och det inte är ordentliga sparkar hade jag fortsatt ha dem ihop faktiskt. Om du delar hagen och dem får gå ensamma kommer valacken aldrig lära sig stoets signaller. Jag har svårt att tänka mig att valacken är helt immun mot att lära sig kroppsspråk och signaler. Hur allvarliga var sparkarna? Var det bara kickar eller ordentliga smällar?

Första smällen vad inte så farlig, andra är jag lite orolig över faktiskt, det var ett hovavtryck på täcken och han ömmade och kastade sig undan när jag la dit handen, ytterst försiktigt. Men då är han en häst som tror han kommer att dö av ett litet skrubbsår åxå.
Ska ut och spana snart, såfort värktabletterna för febern kickat in lite mer...

Första smällen vad inte så farlig, andra är jag lite orolig över faktiskt, det var ett hovavtryck på täcken och han ömmade och kastade sig undan när jag la dit handen, ytterst försiktigt. Men då är han en häst som tror han kommer att dö av ett litet skrubbsår åxå.
Ska ut och spana snart, såfort värktabletterna för febern kickat in lite mer...

Iakta dem och kolla om han verkar ha lärt sig något. Om han fortfarande står kvar & se lika oförstående ut när hon sparkar mot honom 3-4 gången hade jag nog skilt dem åt. Men jag tror att du ska ge honom en chans att lära sig. Jag tror att de flesta gånger så sparkar inte hästarna mot varandra för att verkligen skada, utan för att "läxa upp". Visst gör det ont och det ger (blå)märken men det är först när man har otur som det blir allvarliga skador och med tanke på att du inte har dem skodda så skulle jag inte oroa mig för mycket.

@Smulan75
Jag har aldrig sett dom göra något när jag inte varit i närheten/i hagen. Vid dom här två tillfällena så skulle jag ta in stoet (första gången) Hon stannade och kinkade och då vart han som fundersam på vad som hände så han kom upp å var dryg... andra gången, det var när jag skulle ge dom kraftfoder, varsin hink valacken åt upp först och kliver bara fram och styr undan henne, som tydligt visar hon blir sur men han tar bara över hinken och börjar äta, då varnar hon och ser riktigt kinkig ut och sen sparkar hon. Så det är som sagt inte oprovocerat, inte vad jag sett iaf.
Kraftfoder i hagen är det iaf slut med efter igår. Dumt att riskera något. Borde väl ha tänkt lite längre innan men jag är så van med gamlingen, dom två hade lixom gått ilag i 7 år... inga problem what so ever..

Jag hade haft kvar dom tillsammans. Av det du beskrivit här så är det ju inga slagsmål att tala om och valacken lär sig nog snart att tyda hennes språk. Att hon sa ifrån när han snodde hennes mat är ju helt naturligt och det får man nog räkna med när hästarna inte riktigt känner varandra.
Sen kan ju självklart en spark träffa olyckligt men jag hade fortsatt att ha dom tillsammans såvida det inte eskalerar och dom börjar bråka på riktigt.

Att ge mat i hagen när hästarna inbördes inte är helt klara med rang och med att läsa varandra, det är som att be om bråk ;) Men som du säger det är lätt att man vänjer sig vid hur det brukar vara. En ny häst innebär nog alltid att man får tänka över sina rutiner.

Idag fick valacken sin mat i lösdriften, instängd och fröken sin en bit bort, inga problem så.

När jag kollade till dom tidigare idsg stod dom och kliade varandra så förhoppningsvis behöver det inte bli mera än såhär ☺

Köpte en ny häst (ett sto) i augusti, och efter nån vecka i varsin hage så släppte jag ihop dom, gick fint.
Igårkväll så sparkade fröken valacken två ggr. Grejjen är att hon varnar, säkert 2-3 ggr innan det smällde och valacken gick inte undan utan fick således ta smällen.

Hon har inte gjort något oprovocerat utan han har varit lite dryg och hon har varnat och han har inte gått undan...

Nu går både barfota bak och jag börjar känna paniken över vintern... Om jag ska vara helt ärlig så är inte valacken sådär jättebright, och hästen jag hade innan kunde varna men han har aldrig vad jag sett sparkat för att träffa. Så jag funderar på om han fattar vad som menas med varningarna.. För han såg väldigt förvånad ut... Han har dessutom klent psyke , eg känns väl ingen av dom som något direkt ledarmaterial, inte som min gamla häst...
Den med mest ledarpotential är väl stoet, men hon är bara 5 , o känns ganska grön på livet ändå...

Självklart vill jag ju att hästarna ska gå tillsammans, det mår dom bäst av, dom gillar varandra för det mesta, kliar varann osv men gårdagens sparkar gör mig som sagt livrädd....

Jag hade en valack sedan tidigare och köpte ett sto. Min högsta önskan var att de skulle kunna gå i samma hage. Min valack kan gå med allt och alla! Så när jag letade häst nr 2, som blev stoet, så var det mer eller mindre ett krav att hon skulle vara okomplicerad i hage ihop med andra. Jag släppte ihop dem... men delade på dem en gång då jag började tveka på hur de egentligen hade det. Valacken klättrade vid ett tillfälle på stoet och valacken fick en spark som höll på att träffa illa så in i... jag delade som sagt på dem. Men då vi gjorde ett stallbyte strax därefter ville jag så gärna testa att ha dem ihop igen. Finns såå många fördelar med att ha de tillsammans tänkte jag! Detta höll dock på att sluta i katastrof då stoet satte efter valacken med "dödar blick"... det här var ingen normal uppgörelse utan hon skulle fan i mej ha ihjäl honom... jag fick rå-panik och ville rusa in till dem (man tänker inte riktigt klart i dessa lägen!) men hejdade mig. Fick tack och lov isär dem innan nåt hann hända. Jag släpper ALDRIG mer ihop de här två. Stoet är ranghög och dominant och har tidigare gått i sto-flock. Valacken är ranglåg och har gått ihop med alla möjliga hästar genom åren. Trodde helt ärligt att det här skulle funka.

Nu går de istället i parallella hagar jämte varandra. De går alltid sida vid sida, men med staket emellan sig. De rids ofta ut ihop och går då sida vid sida, de åker släp ihop... de älskar varandra och varandras sällskap - men på avstånd :) Båda hästarna trivs bra ensamma i hagarna och allt är frid och fröjd. Håller med dig att det inte är det optimala - men... i ett sånt här fall så är det de mest optimala! Nu förstår jag att dina hästar inte är lika extrema mot varandra som mina... men kontentan jag vill få fram är att man inte ska vara så rädd för att ha de isär heller. Sen självklart hade jag önskat att alla hästar fick ha hagkompisar och gå ute så länge som möjligt om dagarna etc (leva så vettigt hästliv som möjligt). Min erfarenhet har dock varit att häst som går ensam i hage kan vara en mycket lycklig OCH LUGN häst det också.

(Jag har testat allt möjligt genom åren... min första ponny fick ta mycket stryk av sina hagkompisar den första månaden i samma hage som dem, RIKTIGT MYCKET... vi hade ont i magen men väntade ut det och det lugnade sig helt.. tog ett tag för flocken att göra upp om rangen. Hade det fortsatt med elakheterna hade jag absolut delat på dem, det är inte värt att riskera varken sig själv eller hästarna...)

Kram och hoppas du kommer fram till nåt bra! :)

Håller med @Smulan75 självklart fodrar man inte hästar i hagen manuellt i samband med att allt inte är uppgjort hästarna emellan. ett hopsläpp med en valack och ett sto i sig om valacken inte tidigare är van att gå med ston, och tillochmed även utifrån det om det är ett skarpt sto å det minsta så framför allt inte fodra i hagen manuellt innan det är etablerat att de funkar? Kraftfoder tycker jag inte man fodrar i hagen oavsett ens med invanda flockar det är som bäddat för onödigt bråk? Varför ska man fodra med sånt i hagen öht? om kraftfoder ska ges och hästarna inte går in och får foder utifrån det så ta in de hästar som ev ska ha kraft i samband med annat och ge dem kraften då isåfall?

@Smulan75
Jag har aldrig sett dom göra något när jag inte varit i närheten/i hagen. Vid dom här två tillfällena så skulle jag ta in stoet (första gången) Hon stannade och kinkade och då vart han som fundersam på vad som hände så han kom upp å var dryg... andra gången, det var när jag skulle ge dom kraftfoder, varsin hink valacken åt upp först och kliver bara fram och styr undan henne, som tydligt visar hon blir sur men han tar bara över hinken och börjar äta, då varnar hon och ser riktigt kinkig ut och sen sparkar hon. Så det är som sagt inte oprovocerat, inte vad jag sett iaf.
Kraftfoder i hagen är det iaf slut med efter igår. Dumt att riskera något. Borde väl ha tänkt lite längre innan men jag är så van med gamlingen, dom två hade lixom gått ilag i 7 år... inga problem what so ever..

Mina hästar äter lucern pellets i hagen men dom får inte gå och äta i varandras hinkar. När det kommer en ny häst i flocken så får man vakta men sen så lär dom sig och man kan förhoppningsvis göra annat i närheten.
Jag skulle inte ens reagera på om någon av mina hästar skulle få två sparkar. Mina hästar klättrar på, jagar och sparkar varandra varje dag när dom busar, men dom är alltid barfota i hagen :) Men att ha dom barfota verkar omöjligt söderut i landet då det är halt stor del av vintern. Vi har inte fästingar eller styngflugor och nästan ingen halka iaf inte i oplogade hagar, konstigt att inte alla hästägare bor här uppe;)

Mina hästar äter lucern pellets i hagen men dom får inte gå och äta i varandras hinkar. När det kommer en ny häst i flocken så får man vakta men sen så lär dom sig och man kan förhoppningsvis göra annat i närheten.
Jag skulle inte ens reagera på om någon av mina hästar skulle få två sparkar. Mina hästar klättrar på, jagar och sparkar varandra varje dag när dom busar, men dom är alltid barfota i hagen :) Men att ha dom barfota verkar omöjligt söderut i landet då det är halt stor del av vintern. Vi har inte fästingar eller styngflugor och nästan ingen halka iaf inte i oplogade hagar, konstigt att inte alla hästägare bor här uppe;)

Vart bor du ? :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: Sleepy
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar