Dela av ligghall

P

prallan

Vänliga själar, vill ni hjälpa mig?
Jag ska dela av en ligghall. Plankorna jag har är inte så långa, så jag får spika ihop 3 st till en lång. Det håller inte!! 2 spikar, är de kanske inte tillräckligt långa? De går inte ut på andra sidan i nuläget, ska de det?, och så hamrar man in spetsen? Sen, hästarna biter på plankorna, bör jag ha på tjära? Jag är rädd att de biter så plankorna åker ner och spikarna blottas.
PLEASE HELP!:D :bow::bow:

Sv: Dela av ligghall

Gör ett skruvförband! :idea:
Låt plankorna gå omlott en bra bit, och skruva ihop dem från bägge sidor med skruv som går nästan igenom båda plankorna. (De får ju inte gå igenom, så att hästen kan riva sig på spetsarna!)

Och snåla inte på skruven! Överdimensionering är bra! ;)

Det låter väldigt rangligt att spika ihop plankor till en lång. HUR ser konstruktionen ut? Hur lång bit handlar det om och har du några stolpar som stöttar underfrån?

Ättiksprit brukar vara äckligt för dem. Annars kanske du kan hitta gummi/plast på ngn byggvarubutik att spika på "staketet" så att det inte blir lika gott och gnagvänligt för dem? Det går säkert att lösa billigt med lite fantasi.

Att skarva plank blir nästan aldrig bra, du kanske kan köpa limträ ?
Limträ brukar finnas i lagervara upp till 10-15 meter i längd.

Tjära som förtunnas brukar funka bra mot "gnagare", annars kan man plåtsko kanterna om man är lite händig.

Om du nödvändigtvis måste ha plank så behöver du nån stolpe, bjälke eller motsvarande där du ska skarva för du ska få det stadigt.

Bräder som bara skarvas rakt av vrider sig gärna annars så du måste ha rejält tjocka plus att ju längre "bräda" ju lättare knäcker man dom så du behäver ju upp i minst en decimeter i tjocklek (inte bredden) om det är typ 10 meter långt.

Att skarva plank utan stolpar är hopplöst.

Har du möjlighet att köpa boskapsgrindar i metall så är de kanonbra för att dela av en ligghall.

Dela av med eltråd/elband!

Du behöver inte ha ström på om hästarna respekterar elen i hagen.

Går det inte att köpa u-balks skenor och lägga brädorna i sedan borra igenom och fästa dem med bultar??

Tack för alla svar!:bow::bow:
Vi har A-staket runt hagarna, så jag borrade upp 2 sådana "bitar", de var även tillräckligt långa:banana: Får se om de får vara kvar:D

Dela av med eltråd/elband!

Du behöver inte ha ström på om hästarna respekterar elen i hagen.

Om det är en liten plats som en ligghall är det inte bra att dela av med stängsel, eltråd.
Om det står djur på båda sidor kan de gnabbas & råka få ett ben över tråden om de slår mot varandra eller så kan en häst läxas upp av en annan inne i ligghallen & kanske inte har ngt annat val än att gå in i tråden eller att ngn av hästarna fastnar när de bråkar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar