Deklarera - dra av för resor till/från jobb

lady_vip

Trådstartare
Jag har så himla svårt för siffror och ska nu för första gången dra av för att jag kör till och från jobbet. Men jag förstår inte!! Jag har surfat runt på Skatteverket i en timme nu utan att hitta vad jag söker :confused:

Om jag kör 4000 mil/år (för enkelhetens skull) för att komma till och från jobbet och uppfyller kraven, hur räknar jag då..?

4000 x 18,5 = 74 000
Sen ser jag att det är enbart över 10 000, så då antar jag att jag drar av 10 000 så det blir 64 000 (?). Är det sen 30 % av 64' som jag får tillbaka..??? Skriver jag då 19200 på raden för avdrag?

Du skriver 74000 på raden för avdrag, 10000 dras av automatiskt, hur mycket du får tillbaka beror på din skattesats.

Mitt bokföringsprogram skrev i summan minus 10.000:-...

Tror jag :O Farligt att ha hjälp av automagisk programvara...

Edit: Uppenbarligen skrev den i summan!

Åh, jag lånar tråden lite! :o

Jag har haft två jobb på två olika orter och hela hösten åkte jag en gång i veckan ca 35 mil enkel väg för att jobba på mitt "andra jobb". Får/kan/bör/ska jag räkna med det i resor till och från jobb? Eller ska det gå under någon av de andra punkterna för dubbla boenden eller liknande?

Åh, jag lånar tråden lite! :o

Jag har haft två jobb på två olika orter och hela hösten åkte jag en gång i veckan ca 35 mil enkel väg för att jobba på mitt "andra jobb". Får/kan/bör/ska jag räkna med det i resor till och från jobb? Eller ska det gå under någon av de andra punkterna för dubbla boenden eller liknande?

Har du boende på den andra orten som du drar av för så blir resan dit och hem igen en del av kostnaden som ska dras av för dubbelt boende. Drar du inte av för dubbelt boende så antar jag att det bara blir vanligt reseavdrag.

Dubbelt boende är dock mer förmånligt då det inte är någon gräns på 10000 innan skatten minskas. Dock är det bara en resa tor/vecka som får räknas in där.

@Hjartagna Tack för svar! :bow: Det var så jag tänkte från början men blev lite förvirrad när jag sen satt och läste lite mer om det och vad det egentligen handlade om med tillfälligt arbete och allt, eftersom det var en tidsbegränsad tjänst osv...

Liknande trådar

Skola & Jobb Kommer flytta men behålla min anställning. Så kommer pendla till jobbet. Pratar då om 18 mil enkel resa så 36 mil tor ... Kollade nu vad...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
7 616
K
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa ett eget släp. Har tröttnat på att hyra då det både är dyrt och man inte har en aning om i vilket skick...
Svar
7
· Visningar
2 147
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama