Dehär med olika långa ben...

Ketrawzc

Trådstartare
Hur gör ni som av olika anledningar har olika långa ben? Altså med stiglädren...

Jag har efter en olycka ca 2 cm skillnad i längd på mina ben. Detta märks tydligt när jag sitter i sadeln, helst vill jag korta ena lädret ett eller ibland 2 hål för att jag ska ha känslan av att de är lika långa.
Min tränare säger bestämt nej, jag ska ha samma hål på lädren för annars får hästen mina skänkelhjälper på olika ställen.
Men jag måste väl sätta mig snett i sadeln för att "nå ner" till den ena stigbygeln? Är det så lite att det inte spelar roll kanske?
Just nu är jag lite ringrostig ridmässigt och har inte hundra kroppskontroll så jag kan rida med känslan av ojämna läder, utan glömmer bort att tänka på detta och jag tror jag har kompenserat det hela genom att trampa sadeln snett, satt mig snett, men fått känslan av att mina läder är lika långa då allting blev snett istället.

Självklart syns detta även på min sadel där jag fick påbackning av sadelmakaren som stoppade om den förra. Nu har jag en annan som jag helst skulle vilja behålla rak....

Hur har ni gjort?!

Har du varit hos till ex en osteopat och kollat upp din snedhet efter olyckan? Ibland kan en skicklig sådan rätta till det. Många går runt med olika långa ben helt i onödan, oftast beror det på en låsning/snedhet högre upp som inte kan hjälpas med exvis sulor eller korrigering av läder vid ridning. Det gör det snarare värre i slutändan, nu vet jag ju inte på vilket sätt det ter sig för dig. Men att gå till en skicklig osteopat kan verkligen vara värt det!! :)

Jag har varit sned och vriden i bäckenet vilket jord benen olika långa, vilken skillnad det blev sedan att rida helt plötsligt hade hästen inte svårt för vänster galoppen och det bara efter första behandlingen.

Jag hade utan tvekan sett till att sitta rakt. Sitter du snett och kompenserar så måste även hästen kompensera. Hästen vänjer sig att få hjälperna på olika nivå.

Ja det är så jag tänkt med, att få skänkeln 2 cm högre upp på sidan borde kvitta, men att hag sitter 2 cm snett blir ju desto mer vikt åt andra hållet.

Vi har diskuterat detta men kommer liksom ingen vart då det står kvar bestämt.

@annie_ jag har funderat på det då jag är sned i hela kroppen. Själva benlängden är nog kört, då jag tyvärr är ihopskruvad i benet... Haltar även lite och jobbar oliksidigt över lag då jag fortfarande kompenserar den skadade sidan omedvetet.
Så tyvärr är väl inte hela sanningen att jag enbart har ett kortare ben.. Men det är där det märks som tydligast i ridningen och resten är nog mest muskulärt.

Det är likadant för mig, efter en olycka är mitt ena ben ungefär en cm kortare än det andra. Eller så var det så redan från början, men att det upptäcktes när jag gick till sjukgymnast efter olyckan, det är faktiskt aldrig någon som har kunnat svara på det. Nu är det så liten skillnad på mig att jag bara behöver länga stigbygeln ett hål på det längre benet, och jag rider helt enkelt så. Då sitter jag åtminstone rakt och det känns schysstare mot hästen än att jag antingen ska sitta helt snett eller stel som en gammal planka för att jag inte sitter bra. Det här märks inte av för mig i vardagen mer än just med stigbyglarna när jag rider, hade jag inte ridit hade jag alltså inte märkt av det alls.

Ja det är så jag tänkt med, att få skänkeln 2 cm högre upp på sidan borde kvitta, men att hag sitter 2 cm snett blir ju desto mer vikt åt andra hållet.

Vi har diskuterat detta men kommer liksom ingen vart då det står kvar bestämt.

@annie_ jag har funderat på det då jag är sned i hela kroppen. Själva benlängden är nog kört, då jag tyvärr är ihopskruvad i benet... Haltar även lite och jobbar oliksidigt över lag då jag fortfarande kompenserar den skadade sidan omedvetet.
Så tyvärr är väl inte hela sanningen att jag enbart har ett kortare ben.. Men det är där det märks som tydligast i ridningen och resten är nog mest muskulärt.

Gå absolut o kolla ändå, säg att det kan göra skillnad på en cm kanske. Om inte annat så lär du ha lite låsningar när du belastar snett som kan göra stor skillnad för dig när du väl märker det. Är själv sned, i ländrygg o höft då kotor hoppar snett o ett ben blir kortare för att kompensera. Det är som natt o dag att bara fixa till några grejer, mot hur det är innan! Så rekommenderar det varmt.

Ha stiglädren olika långa så du känner att ditt bäcken hamnar så rakt det går. Jag har snett bäcken och rygg pga skolios, men har lyckats hitta hur jag ska sitta för att det ska bli så jämnt som det nu går. Rekommenderar även att gå till naprapat eller liknande, beroende på vad som orsakar snedhet så kan det rentav gå att rätta till delvis eller helt.

Ja jag lär väl ta tag i det hela för min egen skull om inte annat. Men att få benet längre lär nog tyvärr inte hända.

Mitt ben är knappt 2cm kortare pga en fraktur som är opererad och ihopskruvad. Med största sannolikhet är det pga den som benet är kortare. Men nu är även musklerna påverkade då det var en lång konvalescens o jag fortfarande är sne. Det är väl runt 6 år sen olyckan nu.

Byt tränare till att börja med!!!!

Det var den mest korkade/sämsta förklaring jag läst på länge, att tränaren anser att du inte ska korta lädren för att skänkelhjälpen skulle hamna på olika ställen!!!!!hästen skiter fullständigt i om din skänkelhjälp är två cm lägre eller högre på ena sidan.

Ridning utgår ifrån sitsen/bäcken och skänkelhjälpen är en så liten del av ridningen.

Däremot att din tränare inte ser att du sitter snett är ju ett mkt större problem......:banghead:

Förutom att korta lädret kan du ju enkelt använda skoinlägg/tjockare iläggssula på den sida du upplever vara kortare eller en högre stigbygelplatta på den sidan för att komma till känslan att du har stabilitet på båda sidorna och inte bhv kompensera med att sitta snett.

Men....

Du skriver att du haft en lång konvalescent och visst blir muskulaturen påverkad.

Om problemet är en faktiskt benlängdskillnad så rekommenderas det att använda skoinlägg på det kortare benet så att bäckenet rätas upp och ryggraden blir rak. Detta kan olika professioner hjälpa dig att bedöma om du bhv, i det allra flesta fall är det ett snedställt/roterat bäcken som kommer sig av muskulär obalans och i det läget förvärrar ilägg istället problematiken.

Ta kontakt med ngn profession som kan hjälpa dig att bedöma om det är muskulär obalans eller inte.

Träna dig på att rida barbacka eller med sadel utan stigbyglar och känn av och hitta ditt bäcken/sitsen och se om du kan vara rak i det läget.

Fördel är om du har ngn på backen som kan hjälpa dig att sitta rakt om du inte kan hitta stabiliteten själv. Stor fördel är ju även om ngn kan filma dig så att du kan se dig själv. En del har lättare att se sig själva på film och därifrån träna sig på att hitta rätt sits.

Lycka till och hoppas att du hittar en bra lösning:)

Jag kortar lädret de perioder när mina muskler envisas med att dra allt snett (nu diffar det bara 1 cm för mig) Om jag inte gör det påverkas hela min ridning negativt.
Nu är mitt problem helt muskulärt, men med hjälp av kiropraktor och regelbunden massage har jag lyckats hålla det i schack.
I början gick jag 5-6 ggr om året, nu var det 1,5 år sen sist (var på behandling igår)

Byt tränare till att börja med!!!!

Det var den mest korkade/sämsta förklaring jag läst på länge, att tränaren anser att du inte ska korta lädren för att skänkelhjälpen skulle hamna på olika ställen!!!!!hästen skiter fullständigt i om din skänkelhjälp är två cm lägre eller högre på ena sidan.

Ridning utgår ifrån sitsen/bäcken och skänkelhjälpen är en så liten del av ridningen.

Däremot att din tränare inte ser att du sitter snett är ju ett mkt större problem......:banghead:

Förutom att korta lädret kan du ju enkelt använda skoinlägg/tjockare iläggssula på den sida du upplever vara kortare eller en högre stigbygelplatta på den sidan för att komma till känslan att du har stabilitet på båda sidorna och inte bhv kompensera med att sitta snett.

Men....

Du skriver att du haft en lång konvalescent och visst blir muskulaturen påverkad.

Om problemet är en faktiskt benlängdskillnad så rekommenderas det att använda skoinlägg på det kortare benet så att bäckenet rätas upp och ryggraden blir rak. Detta kan olika professioner hjälpa dig att bedöma om du bhv, i det allra flesta fall är det ett snedställt/roterat bäcken som kommer sig av muskulär obalans och i det läget förvärrar ilägg istället problematiken.

Ta kontakt med ngn profession som kan hjälpa dig att bedöma om det är muskulär obalans eller inte.

Träna dig på att rida barbacka eller med sadel utan stigbyglar och känn av och hitta ditt bäcken/sitsen och se om du kan vara rak i det läget.

Fördel är om du har ngn på backen som kan hjälpa dig att sitta rakt om du inte kan hitta stabiliteten själv. Stor fördel är ju även om ngn kan filma dig så att du kan se dig själv. En del har lättare att se sig själva på film och därifrån träna sig på att hitta rätt sits.

Lycka till och hoppas att du hittar en bra lösning:)

Jag har fullt förtroende för min tränare är jag rädd. Men i denhär frågan är vi oense.
Jag har även ridit för andra tränare vid enstaka tillfällen, endel väldigt duktiga, där jag inte tagit upp problemet alls och ingen har heller kommenterat att jag skulle sitta snett eller inverka snett. Jag har inga problem att rida barbacka.

Den enda som kommenterat det var min sadelmakare som främst kollade på avtrycket i sitsen. Det är några år sen nu.

Har dessutom haft riduppehåll ett längre tag och problemet uppdagades igen nu då jag har en annan sadel och nya stigläder och helt plötsligt blev benet jättekort!

Jag träffade bara läkaren när benet mättes och konstaterades vara kortare. Det är också snart 6 år sedan för jag gick fortfarande på kryckor då. Han tyckte inte att någon sula skulle användas då jag skullen bli så begränsad med skor eller nått. Bättre att kroppen anpassade sig. Om benet är mer än 2cm kortare däremot så brukar man få problem med rygg och annat som blir snett, mitt är under 2cm, ca 1,6-1,7cm och därför ansåg han att det inte behövdes.
Visste ju inte då att det skulle störa ridningen.

Men det kan ju kanske vara så att det är snedheten i min kropp som är den största boven till problemet.. Jag skulle behöva träna upp min linsidighet då det korta benet även är det svaga.

Bra med buke och många infallsvinklar!

Kan du inte lägga en kil /platta i stigbygeln till det kortare benet? Då ser det ju i alla fall lika långt ut på båda sidor!

Kan du inte lägga en kil /platta i stigbygeln till det kortare benet? Då ser det ju i alla fall lika långt ut på båda sidor!
Jo jag tänkte på det men "problemet" med att hästen får skänkelhjälpen på olika ställen kvarstår så då kan jag lika väl korta stigbygeln.

Jag ställer mig också frågande till din tränares påstående - det viktiga är att ditt
Bäcken är rakt och dina sittben jämna i sadel. Men det kanske ser bättre ut om dina stigläder är jämna helt enkel!

@Ketrawzc om du inte varit hos naprapat eller dylikt tycker jag verkligen du ska gå i första hand !
Min tanke är ju att oavsett skada så har de ju inte sågat av ditt ben 2 cm dvs det finns andra anledningar att du är sned gällande skadan . Börja med att kolla upp dig !

Frakturen är lite knepig så man förstår när man ser röntgenbilden att det kan ha läkt lite omlott, det är liksom inte brutet rakt av vågrätt utan typ diagonalt. Och det är väldigt högt upp, de trodde väl att de va bäckenet som gått åt skogen först.

Men ja, jag ska kolla upp vad det finns för folk här runt ikring som kan kolla över min kropp. För sned är jag på flera sätt även om jag hoppas det är benet som är kort pga frakturen och resten muskulärt pga snedbelastning och avlastning.

Jag har råkat ut för samma sak, d.v.s. fått ett benbrott där det läkt ihop omlott så mina ben är också olika långa, även om det bara är 1 cm. För egen del började jag använda hälkil då ena låret började strula p.g.a. snedbelastningen. I ridningen märks det ju också och det funkar ju inget vidare att ha lika långa läder till olika långa ben. Det säger ju sig självt att stiglädrens längd ska anpassas till benens längd och inte tvärt om. Annars hamnar man snett i sadeln.

Den som påstår något annat kan ju prova att rida med det ena benet mer böjt än det andra och sedan tala om hur det känns i bäckenet och höftpartiet.

Ärligt talat, om en tränare hade rått mig att sitta snett på hästen, då hade jag bytt tränare direkt. Det säger väl sig självt att det inte är ett alternativ. Och hästar är inte dumma, självklart kommer den förstå dina hjälper ändå.

Jag har alltid sett till att lädren är lika långa. Jag hade använt inlägg i skon istället för att få korrekt belastning i sadeln. Men, kontrollera om det är dina ben som är olika långa eller om det är en kurvatur eller skevhet i rygg/bäcken som orsakar olikheterna. Det krävs inte mkt för att skapa ett felaktigt tryck på hästen och störa balansen.

Jag har kämpat i hela mitt liv med min snedhet och sen jag fick barn blev det så illa att jag inte kunde rida längre så jag uppsökte en klinik som gör ryttaranalyser - dvs analyserar ryttarens sits. Fantastiskt! Jag har fått så enormt mycket hjälp på bara ett besök och de övningar jag fick hem och ska dit igen nu om en vecka. Vi lägger mycket pengar på våra hästar men investerar sällan i våra egna kroppar. Men hur ska vi kunna rida i balans med en obalanserad kropp?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick när jag var hos en ortopedtekniker för att få hjälp med mina onda fötter reda på att mina ben är olika långa. Mitt vänstra ben...
Svar
16
· Visningar
3 346
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Är det vanligt att man rider med olika långa stigläder av olika anledningar? Jag vet en tjej som alltid rider med ena lädret längre...
2
Svar
27
· Visningar
5 170
Senast: dengra
·
Fälttävlan Jag har långa överben (heter det så?) lårben! Nuvarande sadeln, en Jeremy Rudge, ligger superbra på hästen men passar mig mindre bra...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: Canna
·
J
Utrustning Långt inlägg men läs gärna - är väldigt tacksam för era reflektioner! Jag har ett problem som har oroat mig väldigt mycket sedan jag...
Svar
7
· Visningar
1 048
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama