Definiera "promenadridning"

Kalaspinglan

Trådstartare
För några år sedan var jag i kontakt med en landslagsryttare för att eventuellt ta dennes "pensionerade" fälttävlanshäst på foder. I vår mailkonversation framkom att hästen dock enbart skulle användas för promenadridning. Eftersom jag själv hade en önskan om att träna och eventuellt tävla dressyr så blev det inget med den hästen.

Men så idag, hundra år senare, blev jag att fundera.. vad innebär egentligen "promenadridning". I många hästannonser står det faktiskt att hästens säljs som "promenadhäst".

Hur definierar DU promenadridning? Är det skritta ut i skogen 7 dgr i veckan. Eller kan det lika väl vara dressyrträning 3-4 dagar i veckan, någon hoppträning däremellan och kanske till och med någon lokal tävling i lätta klasser?

Sv: Definiera "promenadridning"

Nä......för mig innebär det lugna promenader i skog och mark.Typ svampplockarsafari eller blåbärsridning.Knappt i de tre gångarterna haha.Men det är vad jag läser in i ordet.(Pensionärssysslor)

Men det finns ju så många hästar som är pigga och fräscha i många långa år efter pensioneringen även om många inte tror det.....

Senast ändrad av en moderator:

För mig är promenadridning i skog och mark, i alla gångarter men mest skritt och trav, kanske 3-4 gånger i veckan. Kan ju såklart vara något lättare dressyr och hopp-pass ibland men inga träningar och inga tävlingar..

Senast ändrad:

För mig är promenadridning = lugnare ridning.
Lättare träning för att hålla hästen igång typ.

Jag köpte min dam, när hon var 17 år, till promenadridning och eventuell avel (det fixade hon ju själv). Jag hade lite samma funderingar som du, på vad promenadridning är. Jag började ju skritta och trava igång lite försiktigt längs vägar, skogsstigar och gärdeskanter. Med tiden upptäckte jag dock att damen tog över mer och mer, vilket gjjorde att jag hade att välja på att avliva henne (sälja henne har jag lovat både mig själv och förra ägaren att inte göra), låta henne gå sysslolös i hage igen, som hon hade gjort i sju år innan, eller dra igång lite mer. Jag valde att dra igång lite mer.

Så min promenadhäst och jag...

• Dressyrar 3-4 dagar i veckan
  • Tömkör
  • Promenerar vid hand
  • Promenerar uppsuttet
  • Tränar för instruktör, när tillfälle ges och transport finns tillgänglig
  • Deltar på en veckas handikappläger
  • Kompisar hoppar henne, då jag inte får hoppa...
  • Löshoppar
  • Longerar
  • Har varit med i klubbdressyr
  • Ridit programridning, något vi ska fortsätta med
  • Funderar FORTFARANDE på att mönstra för handikapptävling med egen häst. Innan nån nu vrålar till, så kan jag lugna med att jag inte tänker dra igång att åka runt och tävla var och varannan vecka, utan bara fortsatt någon klubbtävling. Men med dispens, för eventuella hjälpmedel utifrån mitt handikapp, utan att jag ska behöva delta utom tävlan.

Idag är promenadhästen 23 år, piggare och fräschare än matte... och har EN hel vilodag, var 10-14'e dag utslaget under året... I annat fall, får jag skicka henne på tillridning...

Men så har min häst heller inte hade tävlats speciellt hårt/mycket (tävlats regionalt LB hoppning hos fodervärd, som hade henne två år, om jag förstått det hela rätt) eller haft någon utläkt specifik skada eller sjukdom hos tidigare ägare. Utan var frisk när jag köpte henne, bara ur kondition. Så det här med promenadhäst, måste också mätas utifrån hästens hälsostatus. Om en häst har tävlat mycket och kanske fått upprepbade ledinflammationer, då ska man kanske läsa ordet promenadridning lite striktare än jag har behövt.

Senast ändrad:

Promenadridning tycker jag är enklare turer i skog och mark, några lättare dressyrövningar och kanske något skutt om hästen håller för det. Inga träningar på högre nivå eller mer fysikt krävande pass.

*knapplån*

Tack för svar. Det känns som att vi har samma uppfattning om vad just promenadridning innebär. Sedan kan det ju vara så otroligt lycksamt som för IngelaH att hästen pallar för mer, när man väl kommit igång.

Har förresten en solskenshistora där en hopphäst blev utdömd och triangelmärk, såld till någon för att inte göra någonting. Efter ett år är hästen helt frisk och klarar hoppning utan problem på hög nivå.

För mig är det när vi skrittar lite trav luftsar runt i skogen. Bara tar det lungt oftast utan sadel och bett.

Ja det finns nog många hästar som triangelmärks pga skada som sen läker ut...Min tant e en sådan...

Promenadridning för mig är lättare motion jämfört med vad jag vill få ut av mina hästar,. lättare joggingpass samt mycket skogsturer och inget fokus på prestation.
Det behöver ju inte bara vara skritta varje dag, varierande ridning i alla gångarterna, ingen trimmning sas.

Finns det folk som vill göra bara sådant är min följdfråga?

Just din definition av promenadridning, var ju den som var tänkt för Tima... Men det var ingen som hade talat om det för henne... :angel:

Och de flesta som känner mig, vet att jag har försökt, att bara promenadrida... Men försöka "promenadrida" en tjogotreåring "unghäst" sin blir yngre och yngre för var dag... grattis... :bump::rofl:

Jag ser nog promenadridning som väldigt lugn ridning i skog o mark, typ skritt och trav. Tänker nog att någon ska kunna gå brevid ;)

För mig betyder promenadridning att man rider ute och skrittar och travar ev litegrann.
Sen kan det ju finnas lite skillnader beroende på av vilket skäl hästen promenadrids. Det kan ju vara en häst som har arbetat och tävlat färdigt pga ålder, som tanken är att den ska ha skön pension. Eller så är det en häst som har en skada som väldigt lätt går upp om man rider för mycket, och då ska ju hästen ridas väldigt försiktigt.

Liknande trådar

D
Hästvård Jag har en 03a hemma som jag haft ute på annons och skulle sälja då jag bara ska ha en häst kvar. Hittat intresserade köpare och vi åkte...
Svar
8
· Visningar
3 960
Senast: neferra
·
Hästmänniskan Jag har varit medryttare i flera år nu men har aldrig hittintills haft nåt kontrakt med ägaren på nån av hästarna. Nu ska jag eventuellt...
2
Svar
22
· Visningar
2 196
Senast: Hannnaaa
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 616
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 697
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar