För mig är det här med "hälsosamt" lite dubbelt.
Ur en rent allmän kontext ser jag hälosam som = äta enligt tallriksmodellen och 2 000 kalorier/dag, gå minst 10 000 steg per dag, röra sig på ett pulshöjande vis minst 30 min/dag, inte dricka alkohol och sova 8-9 h/dygn.
Jag tror, eller snarare vet empiriskt, att detta inte är något allena saliggörande för alla. De få gånger jag försökt leva helt enligt ovanstående har jag kraschat i nästan 1 veckas konstanta migränattacker efter endast några dagar.
Jag äter cirka 2 100-2 200 kalorier/dag. Äter ett ordentligt lagat mål per dag, samt ett mindre (t.ex. mindre/lättare sallad, matigare baguette etc.) och öht ingen frukost. På veckobasis sett följer min kost absolut tallriksmodellen, men det är inte så att jag tänker exakt utefter den varje enskild måltid. Därtill slinker det ner 1-2 Maraboukakor/veckan...
Går dock oftast runt 15 000 steg/dag, gör 1½ h stalljobb 365 dagar/år och rider 45 min/6 dagar/vecka. Är totalnykterist och aldrig smakat alkohol. Mår bäst när jag sover 5-7 h/natt mellan kl. 00-02 - 07-09.
Vad vill jag då säga med detta? Ens egna kropp måste vara ens måttstock, och utgångspunkt. Alltid. Många människor skulle nog må fruktansvärt dåligt om de bara fick äta 1 ½ måltid/dag och därtill "bara" sova 5-7 h/natt, samtidigt som de skulle vara såhär pass aktiva. Åtminstone i det långa loppet. Det som är rätt för en persons kropp, behöver inte nödvändigtvis vara det för någon annan, helt enkelt.
Däremot att röra sig typ 1 000 steg/dygn, bara äta snabbmat och halvfabrikat och aldrig motionera kan ju såklart aldrig bli hälsosamt, men så länge man åtminstone tar något form av stöd emot det jag nämnde som "allmänt", anser jag att det mycket väl kan vara hälsosamt - för en själv.