defektlista?

em76

Trådstartare
Finns det någon defektlista för katter?
En granne (bondgård) har en vit hankatt som ibland ger vita ungar med olikfärgade ögon, tyvärr är de döva. Ofta får de nya hem som innekatter men dödligheten hos de vita-döva ungarna är hög, de blir överkörda av traktor osv
De har flera katthonor som är släkt och är glada över den invandrade vita vackra trevliga hankatten som ger fina ungar. Själv är han troligen inte döv men eftersom han nedärver dövhet borde det inte vara tillåtet att "avla" på honom?

Hur är det inom den kontrollerade aveln?

Sv: defektlista?

Ja, det finns defektlistor. Sen finns det den "riktiga" lagen som säger att man inte får avla på katt (djur) som nedärver defekt som medför lidande.

Dövhet sitter ihop med det vita anlaget, men är han hörande själv så finns det egentligen inget som säger att han inte får avlas på.

I den kontrollerade aveln hade denna hane kastrerats för länge sen. Där måste man även hörseltesta vita katter för att få ställa ut och avla på.

Inom den kontrollerade aveln krävs det hörseltest för att man ska få registrera avkomma efter vita katter. En vanlig veterinär kan göra ett "skrammeltest" vilket är godtagbart, men det visar inte om katten hör på båda öronen eller om den bara hör på ett öra. Man parar som regel inte heller vita katter med varandra.

Om en vit katt, inom den kontrollerade aveln, får en döv avkomma finns två alternativ:

1. Man kastrerar katten omedelbart.
2. Man kan göra ett BAER-test och man får då reda på om katten är hörande och om den är hörande på båda öronen eller bara på ett öra. Är katten fullt hörande kan man prova att ta en kull till MEN man parar den då med en solid katt INTE en vitfläck. Får katten fler döva avkommor kastreras den.

Tack för svaren!

Hur vanligt är dövhet hos katter? vita och färgade

Mig veterligen finns inga studier gjorda på icke-vita katter. Vad gäller dövhet hos vita katter finns inga entydiga studier. Här kommer lite info som ändå verkar (enligt vad jag har läst) vara en hyfsat bra sammanfattning av de studier som finns.

"-Out of 256 white cats from three studies (Bosher & Hallpike, 1965; Mair, 1973; Bergsma & Brown, 1971; reviewed by Delack, 1984), 12.1% were unilaterally deaf and 37.9% were bilaterally deaf, or a total of 50% were affected (Delack, 1984).
-When cats that were the offspring of two white parents were examined, the prevalence of deafness (unilateral or bilateral) ranged from 52% to 96%.
-When Mair (1973) and Bergsma & Brown (1971) examined the effect of blue eye color on deafness, they found, respectively, a prevalence of deafness (unilateral and bilateral combined) of 85% and 64.9% in cats with two blue eyes, 40% and 39.1% in cats with one blue eye, and 16.7% and 22% in cats with no blue eyes."

Källa: http://www.lsu.edu/deafness/catbreeds.htm

Hos raskatter är dövhet inte särskilt vanligt eftersom registrerade uppfödare inte får avla på döva katter. Hur det ser ut bland huskatter vet jag inte.

Blå ögon, har de sämre funktion än andra färger?
Jag är inte 100 men har tyckt mig märka att de reflekterar ljus sämre.

Vad som är en defekt kan diskuteras. Vad säger ni om svanslöshet, platt ansikte, vikta öron?

Det är vanligare med dövhet hos blåögda vita katter än hos gulögda vita katter, men det har egentligen inget med färgen att göra. Det har att göra med pigmentvandringen i fosterstadiet. De celler som ger katten pigment är också de som behövs för att hörselorganet ska utvecklas normalt. Pigmentvandringen börjar uppe på huvudet i fosterstadiet, och om pigmenten hunnit förbi ögonen så blir de gula(eller gröna), och då är chansen stor att de även hunnit förbi öronen. Om katten däremot är blåögd så är risken stor att pigmentvandringen inte hunnit förbi öronen, och då blir katten döv.

På andra färger som ger blå ögon, såsom siamesmaskning, så påverkas mig veterligen inte synen.
Ev kan maskade katter ha något sämre mörkerseende, då de saknar tapetum lucidum (den hinna i ögat som reflekterar ljus och gör att katten fångar upp optimalt med ljus i mörker). Men jag har aldrig märkt att mina katter ser sämre i mörker än någon annan katt, så skillnaden är nog marginell.

Blåögda katter har mig veterligen inte sämre fungerande ögon så blåögdhet skulle jag inte kalla defekt.

Vad säger jag om svanslöshet, platt ansikte och vikta öron? Jag säger som så att jag inte tycker det är försvarbart att avla på sådana egenskaper som kan orsaka lidande hos katten.

Jag har sett bilder på amerikanska perserkatter, deras ansikten är plattare än de svenska perserkatternas, nosarna är liksom intryckta. Typiskt USA att överdriva!
Händer det att dessa katter importeras till Sverige för utställning/avel eller vill man inte ha dem här?

Vikta öron har jag bara sett på bild, vet inte om det är negativt på något sätt för katten?

Vi har en hel del ordentligt platta perser i Sverige också.

Varken svanslöshet eller vikta öron i sig påverkar katten. Inte heller lagom platt ansikte. Däremot krävs det kunskap om vad som händer om dessa anlag (speciellt svanslöshet och vikta öron) bli dubbla på en katt. Palle här på forumet föder upp katter med vikta öron, hon har säkert koll på varför man inte parar 2 st med vikta öron med varandra. Manxarna (dom som är svanslösa) har man alltid sagt att dubbla anlaget av det är letalt, men jag har hört flera som säger att så inte alls är fallet. Så jag vet inte hur det ligger till.

Jag anser inte att platt nos t.ex är en defekt. Den platta nosen kommer av en avel som hela tiden främjat den platta nosen. Vikta öron och svanslöshet är ju en defekt på dom raser där det inte är tillåtet. Men går väl som mutationer på dom som det är tillåtet på. Abbie har en defekt, hon har ju patellaluxation.

Senast ändrad:

De "plattnosade" preserkatterna finns även i Sverige. Har för mig att det är ganska vanligt att perseruppfödare importerar från just USA. Själv föredrar jag typen med lite mer nos, inte "normallång" nos, men inte heller platt. Chinchillapersern tycker jag som regel har bra längd på sin nos, men jag är då heller ingen persermänniska ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 568
Senast: Devinie
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 559
Senast: Myelin
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel