defeckt katta(skeppskatt)

raggarn

Trådstartare
hej någon som har en så kallad skeppskatt??
jag fick hem en idag med 6 tår runt om...vanligt??
skall självklart kastreras men är såå mysig och lider ej av det hur ser era skeppisar ut??

Sv: defeckt katta(skeppskatt)

Har själv ingen skeppskatt.
Men att ha flera tår är en genetisk defekt. Och det faktum att den har för många tår kan betyda att det finns fler genetiska defekter i skelettet eller på andra ställen i kroppen.

Själv är jag emot skeppskatter, visst dom kan vara jättesöta och inte ha ont av att dom har för många tår, men man vet ju inte vad som ligger och lurar under skinnet på dem...

Se till att hålla koll på kattens klor så att dom inte blir för långa för då finns risken att dom växer runt och in i skinnet under tån vilket kan orsaka infekterade sår.

MVH

Har själv ingen skeppskatt.
Men att ha flera tår är en genetisk defekt. Och det faktum att den har för många tår kan betyda att det finns fler genetiska defekter i skelettet eller på andra ställen i kroppen.

Själv är jag emot skeppskatter, visst dom kan vara jättesöta och inte ha ont av att dom har för många tår, men man vet ju inte vad som ligger och lurar under skinnet på dem...

Se till att hålla koll på kattens klor så att dom inte blir för långa för då finns risken att dom växer runt och in i skinnet under tån vilket kan orsaka infekterade sår.

MVH

Hej. fler tår?? har läst att de kan ha 5-7 tår fram och 4-6 ev 7 tår bak!!
Jag vet att det är en gentisk defekt!
Jag är heller inte mot dem då det är jusst detta men en katt kan väll få ett bra hem oavsett hur den ser ut jag är mer emot perserkatter som har rinnande ögon och knappt kan andas för de lider!!!!!
Alla djur oavsett def så länge de mår bra har rätt till ett bra hem.
Min kisse blir kastrerad så att det ej försvidare! jag har koll på klor han har rätt små tår så de ligger inte huller om buller utan runt om tassen.

Det är klart att dom har rätt till ett bra hem, nått annat har jag inte sagt. Det enda jag menade är att en skeppskatt kan ha flera defekter än bara tårna. Risken finns för dåliga höfter till exempel.

En av mina jourkatter är skeppskatt. Hon är svartsköldpadda och har 6 tår runt om.
För två år sedan hade jag en jourfamilj, kattmamma med 3 ungar där mamman var svartsköldpadda och hade 6 tår runt om och en av de rödvita pojkarna hade också 6 tår runt om.
Visst är det en genetisk effekt men det kanske inte drabbar just den skeppskatten som finns, det kanske skulle drabba dess avkomma?

Enligt det jag läst så nedärvs polydaktyli (dvs flera tår) i ett dominant anlag. Bara den ena föräldern behöver ha anlaget. Sen att det inte visar sig på några av avkommorna har jag ingen förklaring till.
Men ja, avkommorna drabbas oftast om föräldern har för många tår. Det är därför man inom MaineCoon aveln förbjudit att avla på polydaktylikatter och katter med polydaktyli får heller inte ställas ut enligt Sveraks regler.

Skeppskatten lider av exakt samma defekt som alla andra med flera tår. Katter lider oftast inte av det, men man vet inte riktigt vad det kan medföra i dubbla anlag och om det dyker upp på fel ställe.

Jag har två stycken. En 7åring och en ettåring, båda honkatter. Ingen av dom lider av sina tår och ingen av dom har visat sig ha några andra problem heller...

Mina defekta huskatter;):
Mydangerouscat-mille.jpg

PICT0013.jpg

Det är ingen dum fråga.
En skeppskatt är en katt som på grund av en genetisk förändring har fler tår än normalt.
Oftast brukar de har 2 extra tår per framtass och 1-2 extra per baktass.
Skeppskatt i sig är ingen "ras" utan kan inträffa på alla raser om någon av föräldrarna har det anlaget.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 063
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka