Deen nya hästskon!

S

smiling_sun

Ska finnas en ny sko (nu vet jag inte om den är jätteny eller om jag bara är sent ute...) som är till för hästar med mycket övertramp, vad jag har förstått. Fick det tipset av en tjej pga min häst är kort i ryggen och ofta slår i fram med bak. Dessa skorna var avkortade i tån, alltså gick inte runt hela hoven. Detta för att få ett snabbare överrullningsmönster. Så hon tyckte jag skulle testa på alla 4. Någon som testat dessa?

Sv: Deen nya hästskon!

Inte för att jag vet vilken sko det skulle vara men varför snabba på alla fyra, det viktiga är ju att snabba på fram. Iofs anses det inte göra ngn skillnad om du snabbar på bak också efterom tiden till landning inte påverkas.
PL

Jo det tycker jag också, men tjejen i stallet envisades om att sätta dom på alla 4, för att det ska bli jämnt. Själv tror jag varken på de ena eller de andra, är lite skeptisk mot sådans här saker. Därför jag frågade er!

Om dom slår i sko så försöker man ju endera skynda på frambenssteget med tex: tåriktning, eller fördröja bakbenet med tex: längre skänklar, tyngre skor. Men tåriktning är ju en ganska god början. Har inte din hovis provat med detta något ?

Är det en sådan här sko du menar?

stlnbs.JPG

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 043
Senast: Marvin
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 257
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka