Decificeria med sprit

Corax

Trådstartare
Kort och gott;
Kan man decificera (stavning)med M-sprit (60%)? Tänkte då på plasthandskar och sårvård.

Fick en flaska decificeringssprit av veterinären men den kommer inte att räcka så långt och det enda jag har hemma är just M-sprit.

Sv: Decificeria med sprit

Varför ska du desinficera handskarna? Sårvård? Du ska inte tvätta sår med sprit. M-sprit funkar annars bra vid huddesinfektion.

Du kan desinficera smutsiga sår med M-sprit, men inte hålla på att twätta såret dag ut och dag in med det. Hudddesinfektion - ja, i samband med operationer, men inte id twätt aw eksem eller så.

Desinficera werktyg och engångshandskar om du tänkt anända dem mer än en gång funkar bra.

Tack båda för svar.
Jag var visst lite otydlig...
Min hingst är inte hingst längre ;) och jag använder som sagt spriten för att decificera handskarna (som jag iofs byter efter varje gång). Jag låter dem lufttorka innan jag gör nått med såren.
Jag tvättar självklart inte såren med sprit. :)

Jag som jobbar inom vården har fått lära mig att man aldrig ska sprita handskarna. Varför kan jag tyvärr inte svara på just nu men hygienombuden säger detta.

Inte ens om paketet har legat öppet i stallet länge?
Jag följer bara veterinärens hänvisningar och jag känner att jag Absolut inte vill ha några komplikationer så då är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka