Debutera LA dressyr

M

Maräng

Ska debutera en LA i dressyr i nästa vecka :banana: Ska bli jättekul ;)

Något speciellt jag ska tänka på ev. "svårigheter"? programmet är LA:1

:)

Sv: Debutera LA dressyr

Det jag tycker är svårast är att rida rakt fram en liten bit på medellinjen innan skänkelvikningen och att inte få rumpan före i den. Annars är det ju ett relativt lätt program. Som vanligt är det bra att rida fina vägar, visa ordentliga övergångar och ha kul! :)

det som är nyttoch viktigt är ju skänkelvikningen, och som tidigare skrev, se till att rida rakt fram en liten bit sen flytta, och akta rumpan!
Sen är det ju den förvända galoppen. Den är viktig. Akta så att du inte gör den för tvär så att hästen byter, också viktigt att du behåller motställninge, du får absolut inte stääla hästen i mot mitten!
Sen är det ju ryggning oxo, men den är ju bara en och ingen koff, så den gör ju inte så mkt skillnad...

Lycka till!

LA:1 är ett väldigt bra program att debutera i, eftersom det mer liknar ett LB-program, inte så svårt egentligen så det är inget att bli nervös för! :) Jag har turen att ha en tränare som är domare själv så hon vet precis vad ryttare brukar slarva med och vad som är extra viktigt att lyckas med om man vill ha bra poäng...

10m-volterna i trav - Tänk på att det är 6 meter från kortsidan till bokstaven där volten ska vara placerad och en halv volt är ju bara 5 meter. Alltså ska du inte rida ut andra halvan av volten hela vägen till spåret längs kortsidan, visa att du har koll på yttersidan!

Skänkelvikningarna - Som de andra skrev, mycket viktigt att du rider rakt fram en bit innan du börjar flytta, det är domarna jättenoga med! Även att du flyttar lite extra mycket sista stegen ut mot väggen för där brukar de flesta sluta flytta och bara rida rakt fram. Så flytta lite extra där, nästan så att bakdelen kommer före.

Förvända galoppen - Någon skrev att det är viktigt att behålla motställningen, jag säger tvärtom. Hästen behöver inte vara ställd inåt men ska inte vara utåtställd i svängen, allt beror ju på hästens styrka i förvända, det är ju lättare att rida den ställd i galoppsidan, men det är inte rätt tävlingsmässigt. Rid svängen så tvär du klarar av, visst får du bättre poäng om du rider djärvare, men det får inte gå ut över galoppkvalitén.

Det är väl det, de andra sakerna finns ju med i LB också! Lycka till! :)

anledningen till att jag skrev att motställningen var viktig, är att jag själv fått nerdrag på det... fast det var iofs i ett program med galoppserpentiner, men ändå... det är tråkigt att få avdrag på ifall hästen är stadig i den förvända...

Att verkligen visa halten innan du ryggar, och sen i skänkelvikningen att du rider rakt fram något steg innan du flyttar,
Vid den förvända galoppen rid så rakt fram som möjligt efter volten , domarna gillar inte att man snedar för mkt :angel:

Maräng skrev:
ALLA: Tack så mycket för tipsen :bow: :banana:

Vart ska du debutera?vilken ridskola?
Jag ska debutera den 1/10 på Lillerud, på min 6 åring. Är egentligen inte redo än, men min tränare tycker att jag måste ta tag i detta och börja i ngn ände.
Vad har du tränat speciellt på?
Jag har stora problem med galoppen. Kan inte rida en så tvär sväng som man ska göra. Hur mycket kommer det att dra ner poängmässigt?
Jag undrar också lite över ryggningen.....min häst vill gärna slingra sig lite och rygga "snett". Har tränat på detta, o vi kan egentligen, men han tycker nog att det är lite jobbigt......
Sen så länger han inte riktigt så mycket som behövs. Är inte tillräckligt stark ännu. Är bara riden "intensivt" i ett år, med träningar o tävlingar. Min tränare säger att jag ska länga så mycket som vi kan, och sedan göra en lite "överdriven" upptagning, så att det ser ut som om vi har läng mera än vad vi egentligen har gjort, och sen rida på framåt igen i arbetstrav. Vad tycker ni?
Jag är jätte nervös inför detta, o funderar på att byta klass. Har bara ridit upp til LB:2, och hamnat en lr två utanför placering varje gång, när det har varit ca 30 startande.

Hu, jag gillar inte LA:1... så liten bana :crazy:
Å sen den jobbiga volten i galopp vid x som gör den förvända galoppen mycket svårare :o Men annars är det ett trevligt program. Lätt att komma ihåg :D
Lycka till!! :banana:

Jag har också en häst som har svårt för längningarna.
Jag gör som du skrev. Dvs lite överdrivn upptagningar och att jag minskar lite i hörnen innan ökningen för att få en större skillnad.
Pga av det får jag alltid kommentarer med plus för tydliga övergångar och det har jag tjänat nån extra poäng på ibland.

Ska oxå debutera LA:1 med min pålle =) 8 oktober blir den stora dagen.. Hu e redan närvös. E bara hans andra start så gör d mest för träningens skull.. Satsar mer på LB:1 ist..

Vi ska anmäla oss till KM kval den 22 oktober och det programmet är LB:1. Om man kommer vidare till final så är det LA:1 som gäller. Mycket nervöst eftersom lottning av häst sker samma dag, det är inte säkert att man har ridit hästen innan. Då blir det genast mycket värre. Har ni några tips på hur man lättast tränar in programmet? (Har inte tillgång till häst att träna på :( )

Tipsen var jättebra, fler tack! :D

Vill ni veta hur det gick? :D

Jag fick 65,6 % i LA:1 :banana:

Jag är nöjd men det kunde gått bättre :( hade detssutom en felridning.

:)

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
551
Senast: JohannaB
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
551
Senast: Mli
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 345
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård