Debuten är nära :)

R

Russe

Nu är det ca två veckor kvar tills min debuthopptävling på min "nya" häst. Är medryttare på ett halvblodsto, och nu som sagt ska vi ut på tävlingsbanorna är det tänkt.
Problemet är att det var ca 4-5 år sedan jag tävlade., och då på c-ponny. Har därför lite frågor ;)

1. Funkar denna klädsel på lokal nivå? Ljusgrå ridbyxor, vit skjorta och bruna ridstövlar, samt svart sammetshjälm? Har ju tyvärr växt på dessa år, så de vita ridbyxorna är liiite trånga :(

2. Det här med röd rosett i svansen, har hört nåt om att man inte får ha det längre, stämmer det? Är det nåt annat man använder i så fall, min häst är nämligen inte så förtjust i andra pållar.

3. nåt annat som är speciellt viktigt att inte glömma, eller att göra i förberedelserna inför tävlingen, samt på tävlingsplatsen? förutom att glömma sadelgjorden eller nåt sånt dumt :angel:

Är ju lite ringrostig som sagt, och hoppas på svar :)
Ha det bra!

Sv: Debuten är nära :)

1. Funkar denna klädsel på lokal nivå? Ljusgrå ridbyxor, vit skjorta och bruna ridstövlar, samt svart sammetshjälm? Har ju tyvärr växt på dessa år, så de vita ridbyxorna är liiite trånga :(
Japp det kan du ha men du måste ha klubbjacka/tröja eller kavaj oxå

2. Det här med röd rosett i svansen, har hört nåt om att man inte får ha det längre, stämmer det? Är det nåt annat man använder i så fall, min häst är nämligen inte så förtjust i andra pållar.
Det har aldrig jag hört och jag har sett massor av pållar som har röd rosett och jag har haft det själv på ena pållen. Så det borde man få ha ;)

Wehej! ca två veckor kvar till jag ska debutera "min" nya häst också! Var ska du rida och vilka klasser? :)

ok. Man måste alltså ha klubbjacka eller kavaj, man kan inte ha en vit sskjorta eller nåt sånt?
<Trazel> Jag ska tävla på hagfors-uddeholms lokala hopptävling, och vi ska starta en 90cm clear round, och sen en 1,00m bed. A:1a. VAd ska du tävla då, och va har du för häst?

Jag ska till Hallsta, första omgången av division två. Så jag hoppar fram i 1,0, och så vet jag inte om jag rider som junior eller senior i laget (1m/1,10).
Ett 13-årigt halvblod e. Dragon - Illum. :)

Bara skjorta är inte ok utan du måste ha tröja, jacka eller kavaj på. Tröjan eller jackan får inte ha kapuschong (stavning ??)

Skjorta är visst okej, om den har hela ärmar.
Men man ska fråga domaren först, det var iaf vad domaren sa sist jag var ute, vilket var för hmm 1 månad sen.

Russe skrev:
Du får inte ha röd rosett i svansen på dressyrtävling..
i hoppning får du ha det!

Läser man TR är det inte tillåtet med skjorta. Men domare/överdomare kan säga att det är ok.

Du behöver inte ha klubbtröja/jacka, det räcker med i princip vilken tröja som helst bara den inte har luva.

Röd rosett i svansen får (ska) du ha i hoppning om din häst är lite :devil:

Förberedelser inför tävlingen, tja... Se till att komma i tid och kolla upp allting; när du ska rida, när du får gå banan, när du får börja hoppa fram, vart framridning/hoppning ligger osv så att du inte åker på några obehagliga överaskningar. Planera din framridning, prata gärna med din tränare om hur du ska rida fram och hur länge. Hur många språng ska du hoppa, hur ska du hoppa dom osv.
Se även till att ha med vatten och salt så att hästen kan återhämta sig ordentligt när du kommit fram, mellan klasserna och innan du åker hem. Saltet är viktigt för att det binder vattnet.
Det var lite tips som iaf jag brukar tänka på när jag ska ut!

Lycka till, hoppas allt går bra! :D

Hallå!
Jag ska tävla den 2:a September och undrar bara var man kan köpa en röd rosett? Jag ska debutera på lokalnivå jag med! :D

herregud hur fan fick du fram en sån gammal tråd? :crazy:

du kan bara ta vanligt rött sidenband det brukar jag ha !

Liknande trådar

Western Hej skulle behöva några tips inför min tävlings debut som sker om tre veckor!!! ;) En D-tävling men nog så viktigt att allt är perfekt...
Svar
3
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka