Debutanttävlingar

G

Gisburne

Hur hittar man debutanttävlingar för häst? Jag har googlat runt en del men hittar som lägst lokala tävlingar - det är inte så att det inte heter debutant längre...? :confused: Om det fortfarande gör det, var ska man då titta för att hitta tävlingstillfällen?

Sv: Debutanttävlingar

i vilket område hade du tänkt att tävla?
tror nog att begreppet "debutant" är borttaget o nu heter det endast 0,90 fälttävlan. i stället har man infört begreppet "utbildningsfälttävlan" som endast är i utbildningssyfte o ingen riktig tävling. Här kommer man kunna välja den höjd man vill, o på så sätt ett bättre sätt att debutera på.

Jag håller till i Uppsala/Sthlms området o jag har hittat några intressanta tävlingar iaf. :) utbildningsfälttävlan är ju ingen tävling, så då råder jag dig att vända dig till ridklubbarna i stället.

Lycka till!

Hur hittar man debutanttävlingar för häst? Jag har googlat runt en del men hittar som lägst lokala tävlingar - det är inte så att det inte heter debutant längre...? :confused: Om det fortfarande gör det, var ska man då titta för att hitta tävlingstillfällen?

Debutantklass (eller 90-klass som det heter numera) finns på lokal och regional tävling. Jag har för mig att 90 alltid rids som lokal, även på regional tävling. Men jag är lite halvt förvirrad just nu så jag kan ha fel... :angel:

svarar båda;

Tack! :bow: Jag hade mest tänkt att åka och titta på en debutant (eller 0,90 då) för att se om jag tror att pållan och jag kan ställa upp i en sån klass senare under året. Det är mest dressyren jag har ågren inför, så jag skulle vilja se vilken nivå de som startar debutant ligger på... Samt snoka runt lite i största allmänhet! :D Lära mig mer, helt enkelt.

Jag har hittat flera lokala tävlingar med 0,90-klasser och 1,00-klasser. Men i de proppar jag har läst (inte så många än förstås) så har det inte stått nåt om utbildning eller debutant, därav min förvirring. Eller jo, i en propp stod det att dressyren var ett debutantprogram, nu när jag tänker efter. Men jag kopplade inte att hela tävlingen var på debutantnivå. :o :grin:

Förresten, vad kan man förvänta sig för kostnader på en debutant/0,90? Om själva tävlingen kostar 300-400:-, vad tillkommer? Ambulans och veterinär, vad kostar sånt? Vad brukar uppstallningen ligga på, mellan tummen och pekfingret? (Vet att det är stora skillnader från ställe till ställe, i och för sig.)

Eftersom jag bor en bit söder om Gävle så kan jag tänka mig att åka till t.ex. Bollnäs, Hofors, Stockholm, Uppsala och så vidare för att titta på en tävling. Men kanske inte till södra landet bara för att titta på, det blir liiiite långt. ;)

Inte ska du ha ågren för dressyren!

Jag har sett allt från 30 - 80% i debutant så hur du än rider lär du inte bli ensam.

-Dessutom verkar det som att alla har kul även om man inte är nöjd med sina % o det är ju det viktigaste

-Bara att prova -kör hårt:cool:

/Max

Jag har sett allt från 30 - 80% i debutant så hur du än rider lär du inte bli ensam.

-Dessutom verkar det som att alla har kul även om man inte är nöjd med sina % o det är ju det viktigaste

/Max

hihi, då kanske jag vågar pröva med min pålle :angel: :bump:

jag tänkte också åka o kolla på en 0,90 fälttävlan i vår (ev vara medskötare till ngn annan), för att se hur allt går till osv. tror det är väldigt lärorikt :) var funktionär på terrängen på en tävling förra året o det var väldigt inspirerande :love:

brukar inte kostnaden ligga på runt 500 kr (inkl allt)? uppstallning finns nog på de flesta ställen, men det kan ju såklart finnas undantag.

du kan ju komma till uppsala/sthlm o följa med mig för att kolla på tävling :D

/Max
Tack för peppningen! :love: Men jag vet att jag suger på dressyr så jag förväntar mig inget över 10% ungefär... (Får man ens starta terrängen då?)

jag tänkte också åka o kolla på en 0,90 fälttävlan i vår (ev vara medskötare till ngn annan), för att se hur allt går till osv. tror det är väldigt lärorikt :) var funktionär på terrängen på en tävling förra året o det var väldigt inspirerande :love:

brukar inte kostnaden ligga på runt 500 kr (inkl allt)? uppstallning finns nog på de flesta ställen, men det kan ju såklart finnas undantag.

du kan ju komma till uppsala/sthlm o följa med mig för att kolla på tävling :D
Du, det där lät intressant - att samåka! :idea: Säg GÄRNA till om du ska iväg till någon tävling i "närområdet" så kanske jag kan hänga på. :)

*kl*

Startavgift debutant ca 250-300kr
Ambulans/veterinäravgift ca 150-250 kr
Uppstallning oftast runt 300kr/natt

Sen tillkommer sånt som bensin, mat och eget boende. Man kan spara en slant på att ta med egen mat och om man överlever utan bekvämligheter kan man sova i tält eller i transporten.

Tror jag betalar allt mellan 500 och 3000 för en debutant tävling inkl allt. (usch nu insåg jag att det är nåt fel på mig :crazy::rofl::crazy:)

Tack!

Jag brukar sova i transporten, men får alltid sneda blickar från folk så jag trodde att jag var hyfsat ensam om det! :o :D

Visst gör de! :D :confused: :rofl:

Precis som att man är totalt wacko i skallen om man utnyttjar den bekväma, fuktfria och regntäta transporten istället för att sova i ett tält...

Tack för peppningen! :love: Men jag vet att jag suger på dressyr så jag förväntar mig inget över 10% ungefär... (Får man ens starta terrängen då?)

det får man nog faktiskt.. bara om man utför dressyren så är det bara att fortsätta :D sen tror jag inte du får så låga poäng ;)
det är det som är så bra, jag hoppas på att jag skulle kunna få iaf över 40% :angel: men då får jag ändå starta terrängen :banana:

delvis kl

Man får starta terrängen oavsett vilka dressyr poäng (procent) man har. Än så länge iaf.... Kan säkert komma att ändras i framtiden. Har t.o.m varit med om att ett ekipage fått fortsätta trots att hästen hoppade över dressyrstaketet (= uteslutning) Överdomaren ansåg att detta inte hade med säkerthet att göra utan ekipaget kunde få fortsätta. Fast är ju ett gäng år sen så det kan dom säkert vara hårdare på idag :)

det får man nog faktiskt.. bara om man utför dressyren så är det bara att fortsätta :D sen tror jag inte du får så låga poäng ;)
det är det som är så bra, jag hoppas på att jag skulle kunna få iaf över 40% :angel: men då får jag ändå starta terrängen :banana:
Nej, 10% kanske är i lägsta laget även för mig, men jag har i alla fall inga förhoppningar om högre! :idea: ;)

Det är ju kanon att man får fortsätta med resten även efter en skitkass dressyr, eftersom det faktiskt inte behöver betyda att ekipaget inte är säkra i hopp och terräng. Det kan ju vara så att det sitter en Gisburne på ryggen, som har grava problem med koordinationen men som heter Hoppning i mellannamn... :angel: :D

delvis kl

Man får starta terrängen oavsett vilka dressyr poäng (procent) man har. Än så länge iaf.... Kan säkert komma att ändras i framtiden. Har t.o.m varit med om att ett ekipage fått fortsätta trots att hästen hoppade över dressyrstaketet (= uteslutning) Överdomaren ansåg att detta inte hade med säkerthet att göra utan ekipaget kunde få fortsätta. Fast är ju ett gäng år sen så det kan dom säkert vara hårdare på idag :)
På ett sätt så kan jag förstå om man vill ändra kraven till en viss procent, annars får man inte fortsätta. Men samtidigt, som jag skrev ovan, så behöver ju inte ekipaget vara en säkerhetsrisk bara för att inte hästen går i en bra form på dressyrbanan. Min häst är t.ex. väldigt het och vill gärna dra på i galoppen på banan (vi jobbar med det, okej!) och det kan jag tänka mig skulle resultera i en rejäl poängsänkning i dressyren. Men i terrängen är hon hur reglerbar som helst istället. :crazy:

Har själv en i stallet som tror att vita staket och galopp hör ihop. :devil: Vi har jobbat flitigt på det och för det mesta kan vi hålla oss i rätt gångart, sen är det dagar då det bara är högsta växel som gäller.... :crazy: Han har fått allt från 38-63% :rofl: Men men nån gång kanske polletten trillar ner ;) Fast jag lär nog hinna sälja han innan det miraklet sker...

Ajajaj, sånt kan inte vara kul! (Att han får såna associationer av vita staket.) Min donna har ännu inte sett dressyrstaket i någon form, så jag har ingen aning om hur hon uppfattar dem. :angel:

Blir lite fundersam inför dressyren, om vi nu skulle starta nåt i år, eftersom jag precis nyligen har börjat rida på "barockbett" (kandarstänger utan bridong) och det går verkligen SUPERBRA! Men de får man ju inte tävla med... :crazy: Måste försöka hitta nån balans där hon går lika bra på tränsbett.

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
377
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 496
Senast: Kakis
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 907
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka