debutant start

K

kentflikkan

hur länge tränade ni innan ni startade eran första debutant ?! :bump:

Sv: debutant start

Jag tränade en gång, men min ponny hade tävlat fälttävlan tidigare. Men jag hade aldrig ridit fälttävlan innan. Så för mig räckte en gång.

Jag red in min pålle sent (han var 7år) i mars förra året, han var lite riden och körd som 3 åring men har växt och inte varit mentalt mogen för det + att jag har en gammal häst som jag tävlat med och inte haft tid att rida in honom seriöst. Mars april maj var egentligen att han skulle komma i grundkondition och hitta sin balans. Under sommaren tränade jag dressyr och var med på några låga clear rounder (träningstävlingar) samt under sensommaren och hösten tränade jag på vår hemmabana i terrängen ca5 gånger sen fick han gå sin första 90 klass i september. Dressyren åt pipan :mad: (jag rider som en kratta och han har inte varit ute och sett så mycket än så det blev lite okoncentrerat) hoppningen rev vi ett :smirk: (lite otur och lite för högt grundtempo, men ville inte dra förmycket i honom och störa när han gick så bra, nollade terrängen :banana: . Det jag ville med terrängträningen innan var att han eftersom han inte hoppat innan skulle få prova på de typhinder som finns. Den gamla hästen jag har startade jag utan att vare sig hon eller jag någonsin sett ett terränghinder, men det var ca 12 år sen och hon är extremt tuff=peka så hoppar jag :D Nu för tiden har vi ju tack och lov fälttävlansmärket och syftet med det är ju delvis att examinatorn bedömer om du är redo att starta (kom på att du kanske menade dig själv och inte hästens träning :crazy:
Lycka till!!!!

Med min nuvarande häst (då 5år) började hoppas i Januari -04. Sen gick hon sin första lokal i Juli, gjorde flera bra rundor i 90-100. Så tränade vi terräng ca 4-5 ggr för tränare på 2 olika banor under vår/sommar + att jag var ute själv och hoppade eftersom vi har banan "hemma".. sen startade vi i Augsuti -04 första debutanten visserligen här hemma då, så det känndes lite tryggare.
Terrängen gick väldigt bra, ett stopp på hela rundan.. jag vände upp för snävt på B hindret i en chiken way (ville inte hoppa spets..) men hästen var inte med på noterna så hon forsatte vid sidan av :angel: Men nu ser vi framemot nästa säsong!!

Med tidigare hästen som då var 9år, gått 120 hopp red jag 2 träningar och tog FT kort, innan vi startade en hunting och sen nån mer träning så red vi en debutant! Gick bra den med, fick ett stopp på vattnet, eller ja det blev lite diskussion för han stannade till men sen klev han ner i vattnet, men dom räknade det som ett stopp iaf..

Senast ändrad:

ja hade haft min häst i ca 9 månader när ja startade min första debutant. han hade iofs gått lite FT som 4 å 5åring, men ja hade aldrig ridit fälttävlan. hade väl tränat terräng för tränare ca 2ggr.........

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter OS i Paris har startat med fälttävlan och dressyrmomentet, där Sveriges första ryttare Sofia Sjöborg gjorde en imponerande debut. Efter...
Svar
0
· Visningar
151
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dags för världscupens första omgång. Som traditionen lyder rids den i Oslo och Sverige har Emma Emanuelsson, Angelica Augustsson...
Svar
0
· Visningar
46
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka