Debutant/Lätt

K

Kung Bob

Ok, vad är skillnaden i terrängen mellan Debutant och Lätt för en D-ponny?

Att det är högre fattar jag ju, men kommer det andra hinder o så också? Vilka i så fall? Är det stor skillnad att hoppa debutant/lätt fälttävlansbana?

Ska kanske vara med på fälttävlan i Dagstorp i början av juni (?) men vet inte riktigt vad jag ska anmäla mig till. Har ridit en debutant innan o då hade jag två stopp på tvåan men sen kom hon igång o hoppade allt...

Men ja, nån som kan tala om skillnaden för mig?

Sv: Debutant/Lätt

tycker du ska gå debutant igen.
Frågan är om du ens får starta lätt. Man måste väl gå felfritt för o få gå upp i lätt ?

skillnaden är såklart höjden, men även tempot och mera tekniska banor.
större hinder , djupare gravar , hinder i anslutning till vattnet osv..

Du fåt inte starta lättklass om du bara ridit en debutant med två stopp. Man måste ha klarat 2 debutanter med 0 hinderfel i terrängen för att få rida lätt.

Kollade i TR. Har man hoppat LB två gånger med max 4 fel får man starta Lätt. Jag har många nollor i LB så jag får starta Lätt.

så var det förut men from i år är det inte möjligt att kvala i hoppning.

Jag tycker att steget mellan deb och lätt är stort faktiskt större än mellan lätt och MSV B ,bara 20 cm på höjden är mycket och dessutom så blir det ju genast mycket bredare. I lätt klass kan man stöta på de flesta sorters hinder i debutantklass däremot är det oftast liknande banor med mycket enkla hinder och bara vad igenom vattnet.

Lite exempel på hinder som varit med i de lätt för kat D jag startat: Nerhopp i vatten , stock innan vatten, häck innan vatten. Hinder med djuplandningar, hoppa in och ut ur lada, spets, trappa, risade hinder som varit ca 110cm höga. kombinationer, rätt rejäla palisader och kulvvertar. Smala styr hinder på böjt spår. Trakhenergravar osv..

Kung Bob skrev:
Kollade i TR. Har man hoppat LB två gånger med max 4 fel får man starta Lätt. Jag har många nollor i LB så jag får starta Lätt.

Det har kommit ett nytt TR i år. Kval i hoppning är inte längre möjlig, precis som prins_rollo skriver. Du måste ha 2 st felfria deb innan start i lätt-klass.

Steget mellan deb D-ponny och Lätt klass D-ponny är ganska stort. D-ponny hoppar på samma höjd i deb som B-och C-ponny så det blir ett rejält kliv upp till lätt klass då man börjar att ha olika höjder / kategori. Även tekniskt skiljer det en hel del.

Lycka till !

Ok! Jaja, men då har jag ju inte mycket att välja på då... Det som är tråkigt med fälttävlan är att dressyren och hoppningen är så pluttigt... Menmen tack för alla svar!

om du tycker det är pluttigt borde det ju gå rätt bra för dig där, o eftersom du hade stopp i terrängen är det bra att få en debutant till i bagaget.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: zarmino
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 641
Senast: Milosari
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rabies?

Hästrelaterat