Debutant Fättävlan!

T

theresejensen

Hejsan. Jag har en ponny som jag gärna vill starta lite debutant fättävlan med. Men jag är lite osäker på vad man ska ha för utrustning ? Måste man ha en sån klocka? Det ska tydligen vara specialla benskydd oxå, är det jätte viktigt på låg nivå? Jag upskattar massor med svar, men helst från sådan som själv startat debutant och är helt säker på reglerna :).
Mvh Therese!

Sv: Debutant Fättävlan!

Det absolut viktigaste med skydden är iaf att de sitter bra även genom vatten så man inte riskerar att de kasar ned eller vrider sig!

Härligt att du tänker ge dig ut i terrängen :)

Det bästa du kan göra är att läsa igenom Fälttävlans TR som ligger på förbundets hemsida. Det är inte så fasligt många sidor och du behöver ju inte läsa om mästerskap odyl. än ialla fall ;). Nu kommer det att komma ett nytt TR snart men de ändringarna står det lite om i förra nr av Ridsport. Bla togs hoppkvalen bort och det blev lite ändringar för ponny kategorierna. Klocka behöver du inte tänka på, den är först tillåten i 1* klass.

Vad du absolut ska göra så fort som möjligt är att ta kontakt med en godkänd tränare så att du kan ta Fälttävlans-kortet, för utan det får du inte starta alls! En sådan hittar du också på förbundets hemsida.

Skydd för dig och hästen är viktigt. Det finns en uppsjö av dessa till både häst och ryttare. Man får prova sig fram och ta hjälp av en tränare som kan ge dig tips.

Lycka till och välkommen i den stora FT-familjen!

Jag är också lite halvt om halvt nybörjare, ska debutera i år:)
Ang. skydd rekommenderade min tränare att ha vanliga frambens-senskydd både fram och bak, hellre än strykkappor eller kotskydd.
Är det tillåtet att ha på tävling?

Belleriet

Visst är det det. Men vad som brukar utmärka FT-skydd är en förstärkningskena av metall som skyddar framsidan av benet. Senskydd är öppna fram, förutom spännena. Tanken är väl att skydda för islag eftersom hinderna är fasta. Men på låg nivå går det säkert jättebra med vanliga senskydd eftersom hinderna ska vara av enkel inbjudande karaktär.

haha, jag funderade faktisk över det och ska kolla i morgon. Tror faktiskt att skenan sitter bak på framskydden...:o Jaja, så blir det ibland :D

Jag trodde det var typ plats och på mina från Style sitter den iaf på baksidan av framskydden och på framsidan av bakskyden. Men jag har inte uppdaterat mig något sedan jag slutade tävla ponny, ehh, 2004? Så jag vet inte vad fasen jag missat, därav alla mina frågetecken :D

Precis, även på N.E.W skydden är den hårda skenan fram på bakskydden och bak på framskydden (för att skydda senorna).
:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 558
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 466
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar