Debutant fälttävlan

S

Showjumping

Hoppas att det är någon som kan hjälpa en stackars förvirrad hoppryttare, haha :p

Jag hade tänkt att prova att tävla fälttävlan med min ponny, och nu hittade jag en proposition för debutant (?) fälttävlan den 27-28 april. Men nu fattar jag typ ingenting av proppen eller någonting, så jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med mina frågor :p

För det första, vad innebär debutant fälttävlan? Vilka klasser är det osv? När jag läser på proppen så står det tidsangivelser för dressyrprov och terrängprov, men brukar man inte hoppa bana också?

Man behöver väl ett fälttävlanskort eller någonting, hur tar man det? Kommer jag hinna ta det innan den 27 april tror ni? Behöver man några andra särskilda intyg som man inte behöver då man enbart tävlar hoppning?

Hur GÖR man?! Haha, med typ idealtid och sådana saker, vad är det? Det står att dressyrprogrammet är "svenskt fälttävlansprogram för deb klass 1997", vad är det för program och vart hittar man det?

Behöver man någon särskild utrustning? Typ när man kollar på fälttävlan på tv så har dom ju massa klockor och sådant, behöver man det? :o

Massa frågor som ni ser, haha..Men jag har verkligen ingen aning om sådant här :p Vore jättetacksam om någon ville hjälpa mig då jag tror att fälttävlan skulle passa min ponny perfekt :bump:

Sv: Debutant fälttävlan

Tack så mycket! Det programmet var ju inte alltför avancerat :p

Kolla i nålade tråden i det här forumet också. dina frågor ovan får du annars svar på när du tar fälttävlanskortet. Anledningen till att det inte står tid för hopprovet är att det gör man inom 30 minuter från det att man har ridit klart dressyren. Någon speciell utrustning behöver du inte, men säkerhetsväst är obligatoriskt i terrängen. Klocka behöver du inte. Idealtid är den tid som man ska rida terrängprovet på. Både fortare och saktare ger tidsfel (viss marginal finns, man måste inte rida exakt på sekunden). Skaffa TR för fälttävlan, bra att ha när du ska ta kortet (och sen också!).

FT kortet hinner du nog göra innan. (beroende på vädret då självklart, det är ju trots allt fortfarande vinter)

Vi hade en liten teorigenomgång, för eller efter vi skrev provet (eller om det var både och) och där får man reda på det mesta man behöver veta för att starta i en tävling :)

Lycka till! :)

klockor o grejer kan du ju ha men de e ite nödvändigt om du bara ska testa, FT-kort och medical card måste du ha de fixar du på förbundet, annars e de inget svårt de flyter på väldigt bra o man lär sig under tävlingen massor

Hej, såg att du skrev om en debutant fälttävlanstävling i april undrar om ja skulle kunna få veta var och vad hemsidan heter. Tack på förhand :bump:

ta fälttävlanskortet " rid några gånger för en tränare och fråga henne/han. på tal om klocka på deb. nivå är det bra att lära känna hur fort man ska rida, lycka till jag tror abslout sporten passar dig och din ponny min älskar dett!=D

Tråden är fler månader gammal och den tilltänka tävlingen har redan varit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 911
Senast: Mimsan_
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 260
Senast: Nielaa
·
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka