- Svar: 58
- Visningar: 4 178
Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som skrivs i artikeln, är det verkligen så utbrett problem med väldigt tunga barn/ungdommar? Den absolut största majoriteten av folk under 18 lär inte nå upp till en vikt som innebär minsta problem för normalstor häst. Dvs antalet per ridskola bör vara såpass få att hästarna inte slits så mycket. Ridlärarna bör kunna fördela hästarnas belastning lämpligt. Min snart 7åring som är i storlek som de flesta 5 åringar får såklart i princip alltid rida någon av ridskolans tre shettisar för att de större ponnyerna säkert behövs till större ryttare.
Dvs tycker man inte bör ha viktgränser för barn/ungdomar men däremot är jag för mer restriktiva viktgränser för VUXNA för att minska slitage på hästarna.
(Skulle det mot förmodan vara en ungdom som ingen häst ens kan tåla att bära en gång i veckan så får man ta en privat diskussion.)
Storhästar på ponnylektion kan bli problem, ofta går dom inte i samma flock och så blir det såklart problematiskt med tempot.
Va? Har det blivit något fel med citeringen? Jag har inte skrivit något ens i närheten av det?Men är inte viktgränserna satta just för att man anser att de hästarna man har inte klarar mer? Menar du att trots att man har hästar som klarar 100, så får ingen över 90 rida dom?
Ridskolorna kan väl förtydliga att ponnyerna går så pass lång stund varje dag och inte tiominuterspass , ofta flera lektioner i rad .Då blir det kanske enklare att förstå att de inte ska bära över gränsen.Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.
Ridskolorna kan också hänvisa till vad som redan finns i tex tävlingssammanhang gällande storleksindelning på ryttare/ ponny .Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.
Storhästar på ponnylektion kan bli problem, ofta går dom inte i samma flock och så blir det såklart problematiskt med tempot.
Det beror på vilka storhästar det är. En del lämpar sig inte alls för ponnylektioner, men äldre, rutinerade ridskolehästar som anpassar sitt tempo går bra. Blir ofta en bra lösning för både hästar och ryttare om äldre ridskolehästar kan gå ponnylektioner med lätta ryttare.Storhästar på ponnylektion kan bli problem, ofta går dom inte i samma flock och så blir det såklart problematiskt med tempot.
Men ibland har dom inte koll alls. Jag har flera gånger fått säga åt ridlärare att nej, jag kan inte sätta mig på den hästen, jag är alldeles för tung. Ser tydligen inte lika tung ut som jag ärEller så placerar ridläraren helt enkelt ungen på en lämplig häst utan att kommentera vikten?
Är väl bara i början de rider på led? Så fort gruppen avancerat en aning brukar de rida utspritt på spåret.Min erfarenhet är att ponnys och storhästar går samma lektioner. På barnlektionerna går ponnysarna sist i ledet. Inga problem alls! Ponnyerna klarar utan problem av det relativt låga tempot som hålls i ridhusen.
När min dotter red så red hon en period en shettis (minst och äldst i stallet) och hon gick sist i ledet men jag fick bromsa som tusan där jag sprang bredvid för att hon inte skulle trava för nära B eller C-ponnyn framför! Längst fram i ledet gick alltid några storhästar och shettisen tyckte att det var för lågt tempo för henne. När hon red en stor D-ponny var tempot mycket lugnare (trots att den hade stort steg) och jag behövde bara springa bredvid.
Är väl bara i början de rider på led? Så fort gruppen avancerat en aning brukar de rida utspritt på spåret.
Ok om du säger det. jag har ingen erfarenhet av det alls.Ja, och jag har hela min uppväxt ridit på ridskola och några år i vuxen ålder och det har aldrig varit speciellt besvärligt att ha blandade grupper med ponnys och storhästar.
Ok om du säger det. jag har ingen erfarenhet av det alls.
Ja det är ju bra. På min ridskola fick små vuxna som ville rida ponny rida i juniorgrupp med barn.Vi hade t.o.m. C-ponnys ibland på vuxenlektionerna. Jag har en vän som ibland fick rida B-ponny på lektionerna som vuxen. Ridlärarna fördelade hästar/ponnys efter ryttarens storlek, kunskap och önskemål. Små vuxna fick rida B/C-ponnys ibland. Det var väldigt bra för dem att få ha en vuxen duktigare ryttare på ryggen en del lektioner. detta då blandat med storhästar på 175 cm. Inga problem. Det enda är att det blir lite mer jobb för ridläraren att sätta hinderna på hopplektionerna om det är mycket stor skillnad i storlek än om alla var lika stora.
Som skrivs i artikeln, är det verkligen så utbrett problem med väldigt tunga barn/ungdommar? Den absolut största majoriteten av folk under 18 lär inte nå upp till en vikt som innebär minsta problem för normalstor häst. Dvs antalet per ridskola bör vara såpass få att hästarna inte slits så mycket. Ridlärarna bör kunna fördela hästarnas belastning lämpligt. Min snart 7åring som är i storlek som de flesta 5 åringar får såklart i princip alltid rida någon av ridskolans tre shettisar för att de större ponnyerna säkert behövs till större ryttare.
Dvs tycker man inte bör ha viktgränser för barn/ungdomar men däremot är jag för mer restriktiva viktgränser för VUXNA för att minska slitage på hästarna.
(Skulle det mot förmodan vara en ungdom som ingen häst ens kan tåla att bära en gång i veckan så får man ta en privat diskussion.)
Ja det är ju bra. På min ridskola fick små vuxna som ville rida ponny rida i juniorgrupp med barn.
Tycker fortfarande det är så på många ridskolor. På min dotters ridskola finns 3 maxade c-ponnys och resten d men det har väl blvit lite vanligare att barn i yngre åldrar börjar rida än tidiagare så sett att vissa ridskolor satsar på det och köper in mindre ponnyer.Jag har nog aldrig ridit mindre än D-ponny på ridskolan, inte ens när jag började rida. Fast de hade nog bara en mindre ponny, tror det var en B-ponny. Detta var på mitten av 80-talet och då kanske det generellt inte fanns så mycket halvstora ridskoleponnyer som det finns numera? Eller så var D-ponny den ponnystorlek som man helst hade eftersom alla barn och även många vuxna kunde rida dem.