Debatten om viktgräns på ridskolor – från psykologens perspektiv

Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.

Som skrivs i artikeln, är det verkligen så utbrett problem med väldigt tunga barn/ungdommar? Den absolut största majoriteten av folk under 18 lär inte nå upp till en vikt som innebär minsta problem för normalstor häst. Dvs antalet per ridskola bör vara såpass få att hästarna inte slits så mycket. Ridlärarna bör kunna fördela hästarnas belastning lämpligt. Min snart 7åring som är i storlek som de flesta 5 åringar får såklart i princip alltid rida någon av ridskolans tre shettisar för att de större ponnyerna säkert behövs till större ryttare.

Dvs tycker man inte bör ha viktgränser för barn/ungdomar men däremot är jag för mer restriktiva viktgränser för VUXNA för att minska slitage på hästarna.

(Skulle det mot förmodan vara en ungdom som ingen häst ens kan tåla att bära en gång i veckan så får man ta en privat diskussion.)

Storhästar på ponnylektion kan bli problem, ofta går dom inte i samma flock och så blir det såklart problematiskt med tempot.

Men är inte viktgränserna satta just för att man anser att de hästarna man har inte klarar mer? Menar du att trots att man har hästar som klarar 100, så får ingen över 90 rida dom?
Va? Har det blivit något fel med citeringen? Jag har inte skrivit något ens i närheten av det? :confused:

Vad jag menar är att hur mycket en häst kan bära beror på många faktorer - hur balanserad och duktig ryttaren är, hur hästen jobbar, hur ryttaren passar i sadeln, vilken aktivitet som utförs, hur ofta hästen behöver gå med sin "maxbelastning"... Dvs lilla ponnyn Putte kanske egentligen klarar av 60 kg hur bra som helst - men kanske inte med någon som är 185 cm lång. Eller så går det jättebra om den långa personen är balanserad. Eller så kan den långa personen hålla balansen bra i dressyrarbetet, men inte i hoppningen. Eller så har Putte fått en ny sadel som är anpassad för mindre barn. Eller så är Putte i behov av vidareutbildning och går mer med duktiga små vuxna och äldre tonåringar. Eller så är Putte i behov av en lugnare period med mycket skritt och små, lätta ryttare. Eller så är Putte en riktig klippa som verkligen behövs på småbarnslektionerna. Eller så vantrivs Putte med ryttare som inte är mjuka i handen, oavsett nivå i övrigt.

Dvs om just Lisa får rida Putte på lektion handlar om väldigt många andra faktorer än huruvida Lisa väger in på 59 eller 61 kg.

Jag tror många i debatten inte förstår hur triggande siffror inom ett ätstörningsspektrum är.

Om man har en historia av ätstörningar så vet man hur siffror kan styra hela ens liv. Vågen, kalorier, antal matbitar osv. Jag kan fortfarande inte ställa mig på en våg då jag vet att det kan helt sabba mitt mående på djupet, hos läkaren ber jag fortfarande att de skriver ner vikten men inte säger till mig vad den är. Bara tanken av att behöva ställa mig på en våg framför en annan vuxen hade varit fruktansvärd och jag hade inte gått till en ridskola om det var något som krävdes. Men hade man däremot helt enkelt kollat på mig så hade man sett vilka ponnyer/hästar jag kan rida. Svårare än så är det inte och behöver inte vara. Det är ju så man bedömer enligt TR, att det ser proportionerligt ut.

Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.
Ridskolorna kan väl förtydliga att ponnyerna går så pass lång stund varje dag och inte tiominuterspass , ofta flera lektioner i rad .Då blir det kanske enklare att förstå att de inte ska bära över gränsen.

Ridskolorna kan också hänvisa till vad som redan finns i tex tävlingssammanhang gällande storleksindelning på ryttare/ ponny .

Helt ärligt tycker jag debatten är vansinnig.

Övervikten ökar lavinartat i alla åldersgrupper. Detta behöver tas på största allvar.

Nu pratar vi inte om de som har 20-30 kg övervikt, utan de som skulle behöva gå ner 50+ kg.

För barn och unga finns det (förutom i extremfall) för det mesta några större ponnyer/hästar att rida. För de barn och unga som är för tunga för att rida någon häst … ja, då behövs helt andra insatser än mer viktbärande hästar.

För vuxna som lever med stor övervikt är de allra flesta helt medvetna om problemet och vet själva att de är för tunga för att rida. Självklart finns det undantag, men de behöver hjälp från vården - inte en mer viktbärande häst.

Tyvärr finns det bland barn och unga en vikthets med olika typer av matrelaterade sjukdomar (anorexi, bulemi osv). Självklart finns det en risk att dessa kan påverkas negativt av viktgränser.

Men, nu pratar vi om viktgräns på 90 kg, inte 50 kg.

Den stora risken ser jag snarare med de ungdomar som börjar växa ur favoritponnyn (på längden) och försöker hålla sig så smala som möjligt för att kunna rida ponnyn någon termin till. Här är det ridlärarens ansvar att tydligt säga att ponnyn har en längdgräns, som inte har något med vikt att göra.

Storhästar på ponnylektion kan bli problem, ofta går dom inte i samma flock och så blir det såklart problematiskt med tempot.

Min erfarenhet är att ponnys och storhästar går samma lektioner. På barnlektionerna går ponnysarna sist i ledet. Inga problem alls! Ponnyerna klarar utan problem av det relativt låga tempot som hålls i ridhusen.

När min dotter red så red hon en period en shettis (minst och äldst i stallet) och hon gick sist i ledet men jag fick bromsa som tusan där jag sprang bredvid för att hon inte skulle trava för nära B eller C-ponnyn framför! Längst fram i ledet gick alltid några storhästar och shettisen tyckte att det var för lågt tempo för henne. När hon red en stor D-ponny var tempot mycket lugnare (trots att den hade stort steg) och jag behövde bara springa bredvid.

Det beror på vilka storhästar det är. En del lämpar sig inte alls för ponnylektioner, men äldre, rutinerade ridskolehästar som anpassar sitt tempo går bra. Blir ofta en bra lösning för både hästar och ryttare om äldre ridskolehästar kan gå ponnylektioner med lätta ryttare.

Eller så placerar ridläraren helt enkelt ungen på en lämplig häst utan att kommentera vikten?
Men ibland har dom inte koll alls. Jag har flera gånger fått säga åt ridlärare att nej, jag kan inte sätta mig på den hästen, jag är alldeles för tung. Ser tydligen inte lika tung ut som jag är 🤷‍♀️

Sen måste ju sadeln stämma oxå..en av ridskolorna så va hästen stor nog, men hade en typ 16tum sadel..jag behöver typ 17,5-18. "Men det är ju flatback iaf"..ja, och mina knän stack utanför stöden...

Min erfarenhet är att ponnys och storhästar går samma lektioner. På barnlektionerna går ponnysarna sist i ledet. Inga problem alls! Ponnyerna klarar utan problem av det relativt låga tempot som hålls i ridhusen.

När min dotter red så red hon en period en shettis (minst och äldst i stallet) och hon gick sist i ledet men jag fick bromsa som tusan där jag sprang bredvid för att hon inte skulle trava för nära B eller C-ponnyn framför! Längst fram i ledet gick alltid några storhästar och shettisen tyckte att det var för lågt tempo för henne. När hon red en stor D-ponny var tempot mycket lugnare (trots att den hade stort steg) och jag behövde bara springa bredvid.
Är väl bara i början de rider på led? Så fort gruppen avancerat en aning brukar de rida utspritt på spåret.

Ok om du säger det. jag har ingen erfarenhet av det alls.

Vi hade t.o.m. C-ponnys ibland på vuxenlektionerna. Jag har en vän som ibland fick rida B-ponny på lektionerna som vuxen. Ridlärarna fördelade hästar/ponnys efter ryttarens storlek, kunskap och önskemål. Små vuxna fick rida B/C-ponnys ibland. Det var väldigt bra för dem att få ha en vuxen duktigare ryttare på ryggen en del lektioner. detta då blandat med storhästar på 175 cm. Inga problem. Det enda är att det blir lite mer jobb för ridläraren att sätta hinderna på hopplektionerna om det är mycket stor skillnad i storlek än om alla var lika stora.

Vi hade t.o.m. C-ponnys ibland på vuxenlektionerna. Jag har en vän som ibland fick rida B-ponny på lektionerna som vuxen. Ridlärarna fördelade hästar/ponnys efter ryttarens storlek, kunskap och önskemål. Små vuxna fick rida B/C-ponnys ibland. Det var väldigt bra för dem att få ha en vuxen duktigare ryttare på ryggen en del lektioner. detta då blandat med storhästar på 175 cm. Inga problem. Det enda är att det blir lite mer jobb för ridläraren att sätta hinderna på hopplektionerna om det är mycket stor skillnad i storlek än om alla var lika stora.
Ja det är ju bra. På min ridskola fick små vuxna som ville rida ponny rida i juniorgrupp med barn.

Som skrivs i artikeln, är det verkligen så utbrett problem med väldigt tunga barn/ungdommar? Den absolut största majoriteten av folk under 18 lär inte nå upp till en vikt som innebär minsta problem för normalstor häst. Dvs antalet per ridskola bör vara såpass få att hästarna inte slits så mycket. Ridlärarna bör kunna fördela hästarnas belastning lämpligt. Min snart 7åring som är i storlek som de flesta 5 åringar får såklart i princip alltid rida någon av ridskolans tre shettisar för att de större ponnyerna säkert behövs till större ryttare.

Dvs tycker man inte bör ha viktgränser för barn/ungdomar men däremot är jag för mer restriktiva viktgränser för VUXNA för att minska slitage på hästarna.

(Skulle det mot förmodan vara en ungdom som ingen häst ens kan tåla att bära en gång i veckan så får man ta en privat diskussion.)

Det finns en hel del barn/tonåringar som väger 90kg... (och en del ännu mer)

Ja det är ju bra. På min ridskola fick små vuxna som ville rida ponny rida i juniorgrupp med barn.

Oj, då måste de ju rida ponny hela tiden!

På min ridskola så var det en blandning i alla grupper. Jag kunde rida en D-ponny ena veckan och en 175 cm halvblod nästa. Min kompis som kan rida B-ponny red även ibland de största hästarna. De största ryttarna red dock bara de största hästarna. Även på nybörjarlektionerna för barn gick de flesta av storhästarna med. Inte alla då inte alla var lämpliga för nybörjare men de allra flesta!

Jag tror att det som blir ett problem, är om ridskolor har tydliga viktgränser som eleverna får ta del av. De allra flesta ridskolor har väl ändå någon form av gränser, om än inte uttalade. Men det lär knappast hända på en ridskola i Sverige år 2024, att en alldeles för stor ryttare får rida en allt för liten ponny "bara" för att ponnyn inte har en tydligt satt viktgräns?

Sannolikt är det två olika viktgränser som kan vara aktuella. Dels en högre för att över huvud taget rida på ridskolan - den kanske är runt 90-100 kg. Antagligen satt där ridskolan känner att man fortfarande kan erbjuda ryttaren några olika hästar, och inte låta en och samma häst gå med alla de tyngre ryttarna, från nybörjare till rutinerade. Det vill man förmodligen inte lägga på bara en enda häst, eftersom det skulle innebära både ett väldigt slitage på den hästen, och att man kunde bli stående med en mängd elever som inte kan rida alls om den enda hästen behöver vila från verksamheten en tid.

Lösningen på det är förstås fler rejäla, viktbärande hästar, men hur lätt är det att få tag på sådana som passar i ridskoleverksamhet? Jag tänker mig att det nog inte är helt enkelt.

Sedan kan det vara lägre viktgränser, antingen individuella för varje häst, eller t. ex. "XX kg för c-ponny, YY kg för d-ponny". Det är kanske mest sådana viktgränser som ses som problematiska, då de ju oftast drabbar barn/unga? Även där är det säkert en omtanke om ponnyerna, och även en "enklare" väg ut ur eviga diskussioner med elever om lilla Anna får rida Brunte, eller om hon är för stor o. s. v. Det kanske anses lättare (för ridlärarna?) att säga att Brunte får man inte väga mer än X kg för att rida på, än att titta på barnen och säga att Anna är för stor, men Kalle får rida Brunte.

Samtidigt ser jag mest problem med ett sådant system. Inte "bara" för det eventuella triggandet som kan komma ur viktdiskussioner, men även för att om en ryttare är "för stor" för en specifik ponny handlar ju om väldigt mycket mer än kg på vågen. Dessutom funderar jag på hur man skulle göra praktiskt - förlita sig på att eleverna uppger rätt vikt (det kan man nog inte räkna med), eller tvinga dem att ställa sig på en våg inför ridläraren? Inget av det känns som en acceptabel lösning för både hästar och elever, tycker jag.

Jag tror att det bästa trots allt är så som det varit på de ridskolor jag haft lite insyn i. Där har inte varit några fasta viktgränser, utan varje ridlärare har bedömt vilka hästar som passar för eleven. Man har varit öppen och rak med att de flesta växer ur de mindre ponnyerna förr eller senare, och när något barn önskat rida en "för liten" ponny har man vänligt och pedagogiskt förklarat att barnet passar bättre på en större ponny/häst. Aldrig något prat om viktgränser, "för lång", "för tung" etc. och heller inte, vad jag har sett, några problem med "för stora" ryttare på "för små" hästar.

Jag har nog aldrig ridit mindre än D-ponny på ridskolan, inte ens när jag började rida. Fast de hade nog bara en mindre ponny, tror det var en B-ponny. Detta var på mitten av 80-talet och då kanske det generellt inte fanns så mycket halvstora ridskoleponnyer som det finns numera? Eller så var D-ponny den ponnystorlek som man helst hade eftersom alla barn och även många vuxna kunde rida dem.

Jag har nog aldrig ridit mindre än D-ponny på ridskolan, inte ens när jag började rida. Fast de hade nog bara en mindre ponny, tror det var en B-ponny. Detta var på mitten av 80-talet och då kanske det generellt inte fanns så mycket halvstora ridskoleponnyer som det finns numera? Eller så var D-ponny den ponnystorlek som man helst hade eftersom alla barn och även många vuxna kunde rida dem.
Tycker fortfarande det är så på många ridskolor. På min dotters ridskola finns 3 maxade c-ponnys och resten d men det har väl blvit lite vanligare att barn i yngre åldrar börjar rida än tidiagare så sett att vissa ridskolor satsar på det och köper in mindre ponnyer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III