Debatten om viktgräns på ridskolor – från psykologens perspektiv

Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.

Om denna häst/ ponny inte finns på ridskolan, hur lösa det då? Lägga ner?

"Ett alternativ kan vara att ridlärare bestämmer vilka hästar som passar med ryttarnas kunskapsnivå och andra överväganden."
Jag tolkar det som att ridskolor kan hamna i ett läge där de inte kan erbjuda ridlektioner pga att det inte finns lämplig häst, men att det ska ske individuella bedömningar. Tycker det är en bra poäng så att man kommer bort från uttalade viktgränser.

Jag tolkar det som att ridskolor kan hamna i ett läge där de inte kan erbjuda ridlektioner pga att det inte finns lämplig häst, men att det ska ske individuella bedömningar. Tycker det är en bra poäng så att man kommer bort från uttalade viktgränser.
Uttalade eller outtalade, vad spelar det för roll? Vid en viss tidpunkt då har barn/ unga vuxit ur A ponny och senare B ponny och även många även C ponny. Vore ju en lögn att tro att man inte gör det eller tro att vikt inte påverka och kommer till en punkt när det inte spelat någon roll hur bra balans och skicklig ryttaren är så är det för mycket att ha på ryggen.

Uttalade eller outtalade, vad spelar det för roll? Vid en viss tidpunkt då har barn/ unga vuxit ur A ponny och senare B ponny och även många även C ponny. Vore ju en lögn att tro att man inte gör det eller tro att vikt inte påverka och kommer till en punkt när det inte spelat någon roll hur bra balans och skicklig ryttaren är så är det för mycket att ha på ryggen.
Jag är väldigt säker på att det spelar stor roll utifrån det perspektivet som lyfts i artikeln, dvs att minska risken för att ridskolor blir lika förknippade med ätstörningar som andra sporter med ett stort viktfokus.

Jag är väldigt säker på att det spelar stor roll utifrån det perspektivet som lyfts i artikeln, dvs att minska risken för att ridskolor blir lika förknippade med ätstörningar som andra sporter med ett stort viktfokus.
Så du ser inga problem med att ponnyer ska bära på hur mycket vikt som helst eller tycker du att vi inte ska ha ponnyer på ridskolor?
Har inte märkt att det är ett problem inom ponnymonte med maxvikt och vägning på tävling men kanske är det jätteproblem där.

Finns även studier som visar på hur hästar påverkas av vikt och även vikt i för liten sadel och hur hästen påverkas av för stor sadel.
Men visst fungerar inte vikt så sätt gränsen vid när längd och kroppen inte passar sadeln (vilket ju blir vikten i slutändan bara men andra ord) och ge häst/ ponnyn en sadel som motsvarar vikten som är lämplig.

Så du ser inga problem med att ponnyer ska bära på hur mycket vikt som helst eller tycker du att vi inte ska ha ponnyer på ridskolor?
Har inte märkt att det är ett problem inom ponnymonte med maxvikt och vägning på tävling men kanske är det jätteproblem där.

Finns även studier som visar på hur hästar påverkas av vikt och även vikt i för liten sadel och hur hästen påverkas av för stor sadel.
Men visst fungerar inte vikt så sätt gränsen vid när längd och kroppen inte passar sadeln (vilket ju blir vikten i slutändan bara men andra ord) och ge häst/ ponnyn en sadel som motsvarar vikten som är lämplig.
Varken artikeln eller @MiniLi skriver att ponnyer ska bära hur mycket vikt som helst. Det som lyfts är en viktig del av diskussionen - barn och ungas psykologi och ätstörningar. Ett dilemma man inte kommer undan när man har viktgränser inom en sport.

Varken artikeln eller @MiniLi skriver att ponnyer ska bära hur mycket vikt som helst. Det som lyfts är en viktig del av diskussionen - barn och ungas psykologi och ätstörningar. Ett dilemma man inte kommer undan när man har viktgränser inom en sport.
Då blir det moment 22 antingen så bär hästar för mycket eftersom det inte ska tas hänsyn till vikt eller så får barn och ungdomar veta att den ponnyn/ hästen inte passar längre.
Finns bara dessa 2 alternativ.

Då blir det moment 22 antingen så bär hästar för mycket eftersom det inte ska tas hänsyn till vikt eller så får barn och ungdomar veta att den ponnyn/ hästen inte passar längre.
Finns bara dessa 2 alternativ.
Nej, jag uppfattar det inte som att dialogen på ridskolor är så svart/vit. Det är två viktiga aspekter i dialogen, inte antingen eller.

Nej, jag uppfattar det inte som att dialogen på ridskolor är så svart/vit. Det är två viktiga aspekter i dialogen, inte antingen eller.
Går ju att linda in svaret men ja det är så svart/ vit. Visst det går att välja att säga att du väger för mycket eller säga du har vuxit ur, men nog tusan visste vi var vuxit ur innebar.

Går ju att linda in svaret men ja det är så svart/ vit. Visst det går att välja att säga att du väger för mycket eller säga du har vuxit ur, men nog tusan visste vi var vuxit ur innebar.
Nej, man kan förklara det betydligt bättre. Och det vet jag ridlärare som gör också. Det gäller att föra ett samtal och vara medveten om barns psykologi och sociala sfär där ätstörningar inte ska få mer utrymme. Uttalade viktgränser handlar inte om att man vuxit ur en A eller B ponny. Och jag hoppas innerligt att ingen ridskola skriver viktgränser för så små barn som rider A och B ponny.

Om den inte finns eller vad svara när barnet/undomen frågar om att få rida någon av dom som barnet/ungdomen vuxit ur.
Att hen börjar bli/är för lång? Ungar växer ju i allmänhet ur ponnyer på längden innan de blir för tunga.

På en mindre ridskola där ridläraren har koll på hästar och elever ser jag ingen direkt anledning att ha fasta, offentligt angivna viktgränser. Där delar de helt enkelt ut lämpliga hästar utifrån vilken ryttare det är och vilken aktivitet som ska göras, snarare än exakt hur många kilo ryttaren väger.

Nej, man kan förklara det betydligt bättre. Och det vet jag ridlärare som gör också. Det gäller att föra ett samtal och vara medveten om barns psykologi och sociala sfär där ätstörningar inte ska få mer utrymme. Uttalade viktgränser handlar inte om att man vuxit ur en A eller B ponny. Och jag hoppas innerligt att ingen ridskola skriver viktgränser för så små barn som rider A och B ponny.
Tja nog fattar jag att vuxitur innebar för stor när jag var ung även om det inte gavs vikter. Nog pratades det om vikter bland oss på ridskolan även om vuxna inte nämnde vikter.

Det ända som är uttalat är vikt för vuxna.

Att hen börjar bli/är för lång? Ungar växer ju i allmänhet ur ponnyer på längden innan de blir för tunga.

På en mindre ridskola där ridläraren har koll på hästar och elever ser jag ingen direkt anledning att ha fasta, offentligt angivna viktgränser. Där delar de helt enkelt ut lämpliga hästar utifrån vilken ryttare det är och vilken aktivitet som ska göras, snarare än exakt hur många kilo ryttaren väger.
Med längd kommer högre vikt helt naturligt och hur hantera när någon att en som är längre rida en häst/ ponny som en själv fått till sig att en är för lång till.

Uttalade vikter har jag bara sätt för vuxna och det är vikten för den/ dom som får bära mest. Och fortfarande så är det inte alltid den finns lämpligt häst/ ponny.

Tja nog fattar jag att vuxitur innebar för stor när jag var ung även om det inte gavs vikter. Nog pratades det om vikter bland oss på ridskolan även om vuxna inte nämnde vikter.

Det ända som är uttalat är vikt för vuxna.
Men man kan ju växa ur på längden också, eller hur? Och det är ju ändå vanligare bland barn, än att ett barn väger för mycket för att rida t.ex B-ponny. Det finns ett oskrivet ideal bland ryttare att man ska vara av medellängd och smal. Barn och ungdomar framförallt kan vara väldigt hårda mot sig själva och andra när det kommer till det, varpå jag tycker det är viktigt med en bra dialog.

Om vi endast pratar om vikt för vuxna, varför nämner du ponnyer? För övrigt, vet jag åtminstone en ridskola som har viktgränser för ponnyerna. Barn märker ju ganska snabbt vem som blir satt på ponnyn/hästen för "feta människor" - där ser jag den psykologiska och sociala problematiken bland ungdomar om man inte vill föra en dialoger närmare än att "du väger för mycket".

Jag tänker att "växa ur" är ett socialt mindre laddat begrepp (jämfört med "för tung") och att det blir något snällare då det inte enbart är viktfokuserat utan även syftar till längd.

Med det sagt så tror jag att ordval är det mindre problemet i känsliga frågor som dessa. Det behövs fingertoppskänsla och förmåga personal att forma och styra det sociala klimatet på ridskolorna så att man har vertyg att möta dessa frågor på ett bra sätt. Och där tänker jag kanske ännu mer på "stallvärdar" och fritidsledare än på ridlärarna. Ridskolor fungerar i mångt och mycket som fritidsgårdar. Det är inte på lektionstid som snacket går: det är under alla timmar i sadelkamrar, fikarum och på höloft. Här behövs närvarande vuxen personal som besitter annan kompetens än bara häst.

Men är inte viktgränserna satta just för att man anser att de hästarna man har inte klarar mer? Menar du att trots att man har hästar som klarar 100, så får ingen över 90 rida dom?

Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.

Som skrivs i artikeln, är det verkligen så utbrett problem med väldigt tunga barn/ungdommar? Den absolut största majoriteten av folk under 18 lär inte nå upp till en vikt som innebär minsta problem för normalstor häst. Dvs antalet per ridskola bör vara såpass få att hästarna inte slits så mycket. Ridlärarna bör kunna fördela hästarnas belastning lämpligt. Min snart 7åring som är i storlek som de flesta 5 åringar får såklart i princip alltid rida någon av ridskolans tre shettisar för att de större ponnyerna säkert behövs till större ryttare.

Dvs tycker man inte bör ha viktgränser för barn/ungdomar men däremot är jag för mer restriktiva viktgränser för VUXNA för att minska slitage på hästarna.

(Skulle det mot förmodan vara en ungdom som ingen häst ens kan tåla att bära en gång i veckan så får man ta en privat diskussion.)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka