- Svar: 58
- Visningar: 4 178
Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tolkar det som att ridskolor kan hamna i ett läge där de inte kan erbjuda ridlektioner pga att det inte finns lämplig häst, men att det ska ske individuella bedömningar. Tycker det är en bra poäng så att man kommer bort från uttalade viktgränser.Om denna häst/ ponny inte finns på ridskolan, hur lösa det då? Lägga ner?
"Ett alternativ kan vara att ridlärare bestämmer vilka hästar som passar med ryttarnas kunskapsnivå och andra överväganden."
Uttalade eller outtalade, vad spelar det för roll? Vid en viss tidpunkt då har barn/ unga vuxit ur A ponny och senare B ponny och även många även C ponny. Vore ju en lögn att tro att man inte gör det eller tro att vikt inte påverka och kommer till en punkt när det inte spelat någon roll hur bra balans och skicklig ryttaren är så är det för mycket att ha på ryggen.Jag tolkar det som att ridskolor kan hamna i ett läge där de inte kan erbjuda ridlektioner pga att det inte finns lämplig häst, men att det ska ske individuella bedömningar. Tycker det är en bra poäng så att man kommer bort från uttalade viktgränser.
Jag är väldigt säker på att det spelar stor roll utifrån det perspektivet som lyfts i artikeln, dvs att minska risken för att ridskolor blir lika förknippade med ätstörningar som andra sporter med ett stort viktfokus.Uttalade eller outtalade, vad spelar det för roll? Vid en viss tidpunkt då har barn/ unga vuxit ur A ponny och senare B ponny och även många även C ponny. Vore ju en lögn att tro att man inte gör det eller tro att vikt inte påverka och kommer till en punkt när det inte spelat någon roll hur bra balans och skicklig ryttaren är så är det för mycket att ha på ryggen.
Så du ser inga problem med att ponnyer ska bära på hur mycket vikt som helst eller tycker du att vi inte ska ha ponnyer på ridskolor?Jag är väldigt säker på att det spelar stor roll utifrån det perspektivet som lyfts i artikeln, dvs att minska risken för att ridskolor blir lika förknippade med ätstörningar som andra sporter med ett stort viktfokus.
Varken artikeln eller @MiniLi skriver att ponnyer ska bära hur mycket vikt som helst. Det som lyfts är en viktig del av diskussionen - barn och ungas psykologi och ätstörningar. Ett dilemma man inte kommer undan när man har viktgränser inom en sport.Så du ser inga problem med att ponnyer ska bära på hur mycket vikt som helst eller tycker du att vi inte ska ha ponnyer på ridskolor?
Har inte märkt att det är ett problem inom ponnymonte med maxvikt och vägning på tävling men kanske är det jätteproblem där.
Finns även studier som visar på hur hästar påverkas av vikt och även vikt i för liten sadel och hur hästen påverkas av för stor sadel.
Men visst fungerar inte vikt så sätt gränsen vid när längd och kroppen inte passar sadeln (vilket ju blir vikten i slutändan bara men andra ord) och ge häst/ ponnyn en sadel som motsvarar vikten som är lämplig.
Då blir det moment 22 antingen så bär hästar för mycket eftersom det inte ska tas hänsyn till vikt eller så får barn och ungdomar veta att den ponnyn/ hästen inte passar längre.Varken artikeln eller @MiniLi skriver att ponnyer ska bära hur mycket vikt som helst. Det som lyfts är en viktig del av diskussionen - barn och ungas psykologi och ätstörningar. Ett dilemma man inte kommer undan när man har viktgränser inom en sport.
Eller så placerar ridläraren helt enkelt ungen på en lämplig häst utan att kommentera vikten?Då blir det moment 22 antingen så bär hästar för mycket eftersom det inte ska tas hänsyn till vikt eller så får barn och ungdomar veta att den ponnyn/ hästen inte passar längre.
Finns bara dessa 2 alternativ.
Nej, jag uppfattar det inte som att dialogen på ridskolor är så svart/vit. Det är två viktiga aspekter i dialogen, inte antingen eller.Då blir det moment 22 antingen så bär hästar för mycket eftersom det inte ska tas hänsyn till vikt eller så får barn och ungdomar veta att den ponnyn/ hästen inte passar längre.
Finns bara dessa 2 alternativ.
Om den inte finns eller vad svara när barnet/undomen frågar om att få rida någon av dom som barnet/ungdomen vuxit ur.Eller så placerar ridläraren helt enkelt ungen på en lämplig häst utan att kommentera vikten?
Går ju att linda in svaret men ja det är så svart/ vit. Visst det går att välja att säga att du väger för mycket eller säga du har vuxit ur, men nog tusan visste vi var vuxit ur innebar.Nej, jag uppfattar det inte som att dialogen på ridskolor är så svart/vit. Det är två viktiga aspekter i dialogen, inte antingen eller.
Nej, man kan förklara det betydligt bättre. Och det vet jag ridlärare som gör också. Det gäller att föra ett samtal och vara medveten om barns psykologi och sociala sfär där ätstörningar inte ska få mer utrymme. Uttalade viktgränser handlar inte om att man vuxit ur en A eller B ponny. Och jag hoppas innerligt att ingen ridskola skriver viktgränser för så små barn som rider A och B ponny.Går ju att linda in svaret men ja det är så svart/ vit. Visst det går att välja att säga att du väger för mycket eller säga du har vuxit ur, men nog tusan visste vi var vuxit ur innebar.
Att hen börjar bli/är för lång? Ungar växer ju i allmänhet ur ponnyer på längden innan de blir för tunga.Om den inte finns eller vad svara när barnet/undomen frågar om att få rida någon av dom som barnet/ungdomen vuxit ur.
Tja nog fattar jag att vuxitur innebar för stor när jag var ung även om det inte gavs vikter. Nog pratades det om vikter bland oss på ridskolan även om vuxna inte nämnde vikter.Nej, man kan förklara det betydligt bättre. Och det vet jag ridlärare som gör också. Det gäller att föra ett samtal och vara medveten om barns psykologi och sociala sfär där ätstörningar inte ska få mer utrymme. Uttalade viktgränser handlar inte om att man vuxit ur en A eller B ponny. Och jag hoppas innerligt att ingen ridskola skriver viktgränser för så små barn som rider A och B ponny.
Med längd kommer högre vikt helt naturligt och hur hantera när någon att en som är längre rida en häst/ ponny som en själv fått till sig att en är för lång till.Att hen börjar bli/är för lång? Ungar växer ju i allmänhet ur ponnyer på längden innan de blir för tunga.
På en mindre ridskola där ridläraren har koll på hästar och elever ser jag ingen direkt anledning att ha fasta, offentligt angivna viktgränser. Där delar de helt enkelt ut lämpliga hästar utifrån vilken ryttare det är och vilken aktivitet som ska göras, snarare än exakt hur många kilo ryttaren väger.
Men man kan ju växa ur på längden också, eller hur? Och det är ju ändå vanligare bland barn, än att ett barn väger för mycket för att rida t.ex B-ponny. Det finns ett oskrivet ideal bland ryttare att man ska vara av medellängd och smal. Barn och ungdomar framförallt kan vara väldigt hårda mot sig själva och andra när det kommer till det, varpå jag tycker det är viktigt med en bra dialog.Tja nog fattar jag att vuxitur innebar för stor när jag var ung även om det inte gavs vikter. Nog pratades det om vikter bland oss på ridskolan även om vuxna inte nämnde vikter.
Det ända som är uttalat är vikt för vuxna.
Går ju att linda in svaret men ja det är så svart/ vit. Visst det går att välja att säga att du väger för mycket eller säga du har vuxit ur, men nog tusan visste vi var vuxit ur innebar.
Att hen börjar bli/är för lång? Ungar växer ju i allmänhet ur ponnyer på längden innan de blir för tunga.
På en mindre ridskola där ridläraren har koll på hästar och elever ser jag ingen direkt anledning att ha fasta, offentligt angivna viktgränser. Där delar de helt enkelt ut lämpliga hästar utifrån vilken ryttare det är och vilken aktivitet som ska göras, snarare än exakt hur många kilo ryttaren väger.
Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.