Debatt: Återkriminalisera hundangrepp på häst

Hoppas hästägare utbildas oxå. Min jakthund rymde när hennes valpar var 2 dagar gamla! Hon hittade först 2 bärplockare och sen 1 ryttare som ledde sin häst. Istället för att kommendera hunden att sitta och lyfta upp den försöker ryttaren med piskan jaga bort hunden. Ni kan nog själva lista ut vad som händer då, hästen sliter sig å hunden springer efter. Jag ser hästen fattar ju att hunden måste va inblandad så springer ut å nån minut efter kommer hunden drivande. Hästen fångas utanför stallet av en hundcoach som säger åt hunden att sitta. Den stannar på 20m avstånd å jag går dit å kopplar hunden.

Självklart betalade jag (eller min hemförsäkring) då tydligen min 35cm höga nyförlösta hund sprungit ikapp den galopperande hästen å bitit den *hmmm* och nån dragkedja på stöveln gick sönder. Men jävlar vilka hot jag fick å sen även läste på nätet!

Du skämtar väl?

Det var det mest absurda jag läst på länge. Din hund rymmer (du brister i ansvar) och skrämmer någon. Du kräver att denna person ska veta hur man kommunicerar med en hund och har ingen förståelse för att personen försöker freda sig?

Och du vet att hästen inte var farlig för hunden? Det finns de hästar som sparkar hundar så fort de får chansen. Jag vet en sån. Har väl upplevt aggressiva hundar innan antar jag och sparkar. Hur vet du att ryttaren inte använde spöet för att det var ett bättre alternativ till att bli sparkad av hästen?

Oavsett vad du tycker att andra borde göra/inte borde göra så är din hund ditt ansvar. Du begick det största felet när du lät hunden rymma.

Jag har en sådan häst. Om hundar kommer för nära eller hon upplever dem som ett hot så kan hon både sparkas och jaga dem samtidigt som hon försöker hugga dem över ryggen. Innan hon fick föl sparkades hon bara, resten utvecklade hon sedan för att försvara sina ungar. Hon är både snabb och träffsäker. Skulle det komma en lös hund för nära henne skulle jag mycket väl kunna vifta efter hunden med spö för att inte min häst skulle anfalla den.

Som hundägare har jag strikt ägaransvar och det vet jag. Har jag påstått annat?
Strikt ägaransvar innebär inte att jag ska acceptera hot och andra otrevligheter. Och tror du jag vill att en nyförlöst tik av alla hundar jag har hemma är den som rymmer om nu nån ska göra det?

Men oavsett slår du inte oprovocerat mot en hund när det dessutom finns hjälp av personer i direkta närheten!

Absolut gör jag det, i mitt fall kom ju ägaren sättande efter så fort hennes ben orkade bära henne.

Självklart jagar jag iväg hunden med de medel jag har till buds.

Bärplockarna som hälsat och kelat med den mjölkstinna hunden å funderat på vart den kom ifrån kunde lyft upp hunden såklart.

Men va?! Du har så himla märklig inställning att jag har svårt att argumentera. Det är alltså ALLAS ansvar att ta hand om din hund, när du brister i ditt ansvarstagande?

35 kg hund är faktiskt inget jag lyfter upp.

Bärplockarna som hälsat och kelat med den mjölkstinna hunden å funderat på vart den kom ifrån kunde lyft upp hunden såklart.

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att lyfta upp en vilt främmande hund i skogen, vare sig med eller utan häst. Har jag hästen med så skyddar jag den i första hand. Har dessutom haft en häst som slog efter hundar, då skulle ett spö definivit kunna vara en hjälp för att få hunden att hålla sig undan och undvika att bli sparkad.

Absolut gör jag det, i mitt fall kom ju ägaren sättande efter så fort hennes ben orkade bära henne.

Självklart jagar jag iväg hunden med de medel jag har till buds.

Men va?! Du har så himla märklig inställning att jag har svårt att argumentera. Det är alltså ALLAS ansvar att ta hand om din hund, när du brister i ditt ansvarstagande?

35 kg hund är faktiskt inget jag lyfter upp.
Tror hunden var på 3.5 kg i och för sig, men i övrigt håller jag med. Man kan inte kräva att andra tar hans om ens förrymda hund. Och mjölkstinn? Hur ska andra veta det, jag undersöker då aldrig om främmande hundar har mjölk i spenarna. Jag skulle ha absolut noll koll och det hade inte påverkat situationen direkt.

Jag kan tycka att man kan "vässa" de smått tandlösa lagar och regler som redan finns, med mer kännbara konsekvenser för kreti och pleti ägare till hundar som springer lösa under förbudstiderna och jagar folk, fä och tamfä, så kanske folk blir lite mer aktsamma på att hålla koll på sina hundar.

Och definitivt hårdare åtgärder i de fall som hundarna åsamkar skada!

Oavsett vad du tycker att andra borde göra/inte borde göra så är din hund ditt ansvar. Du begick det största felet när du lät hunden rymma.
Skillnaden var att det var en olyckshändelse att hunden rymde, inte en avsiktlig handling som att slå den med piskan var. Olyckor händer utan att det behöver vara någons fel.

Jag håller nog med @jerseyko här.

Tror hunden var på 3.5 kg i och för sig, men i övrigt håller jag med.

När jag kollar är det 35 cm hund. Jag får bakläxa på läsförståelse ;)

Oaktat vilket, den värsta bitskadan jag fått trots rottweilers och inblandning i ett hundslagsmål mellan två vuxna hanhundar av den rasen, är den lilla frallan som högg mig i ansiktet när jag lyft upp den. Så nej, jag lyfter då djäklar i min lilla låda INTE upp en hund i famnen, mjölkstinn, nyförlöst, med eller utan vingar och svans. Never.

Var och en håller rätt på sina djur, om de inte vill ha dem överkörda, påkörda, söndersparkade, bitna eller eljest.

Skillnaden var att det var en olyckshändelse att hunden rymde, inte en avsiktlig handling som att slå den med piskan var. Olyckor händer utan att det behöver vara någons fel.

Ok, då vet jag att hundägare hellre ser att jag låter hunden sparkas av hästen än att jag använder spöet för att förhindra att den blir sparkad. Tack för den insikten!

När jag kollar är det 35 cm hund. Jag får bakläxa på läsförståelse ;)

Oaktat vilket, den värsta bitskadan jag fått trots rottweilers och inblandning i ett hundslagsmål mellan två vuxna hanhundar av den rasen, är den lilla frallan som högg mig i ansiktet när jag lyft upp den. Så nej, jag lyfter då djäklar i min lilla låda INTE upp en hund i famnen, mjölkstinn, nyförlöst, med eller utan vingar och svans. Never.

Var och en håller rätt på sina djur, om de inte vill ha dem överkörda, påkörda, söndersparkade, bitna eller eljest.
Och man förväntar sig inte att få hjälp och blir sur när någon gör "fel" (alltså inte gör som man själv vill) utan glad om någon hjälper.

Vi hade båda fel då, jag fick för mig det var 3,5 kg, men oavsett så är det en liten hund, och de kanske inte har så stort bett men jag vill inte bli biten oavsett hundstorlek och små hundar är minst lika duktiga på att bitas som stora.

Så du tycker det är fel att freda sig mot hundar (och freda hunden från hästen)? De ska får göra vad de vill, bita jaga osv? Hunden jagade hästen, det är alltså fel att försöka förhindra det?

Och man förväntar sig inte att få hjälp och blir sur när någon gör "fel" (alltså inte gör som man själv vill) utan glad om någon hjälper.

Vi hade båda fel då, jag fick för mig det var 3,5 kg, men oavsett så är det en liten hund, och de kanske inte har så stort bett men jag vill inte bli biten oavsett hundstorlek och små hundar är minst lika duktiga på att bitas som stora.

Det spelar ingen roll om hunden är stor eller liten. Har jag hästen med mig så är den min första prio. Hur ska man hålla fast alt lyfta upp hunden samtidigt som man håller hästen på ett säkert sätt? En häst som kanske blir rädd för den främmande hunden? Hunden är kanske inte helt lugn utan lite/mycket uppskruvad även om den inte är aggressiv. Nä, en häst räcker för min del att hålla ordning på i ett läge när vi möter en främmande hund som tar kontakt aggressivt eller ej.

När jag fått bettet i ansiktet (jag var väl 11-12 år tror jag) så konstaterade min iskalla mor att "ja, lyfter man upp hunden så den får fri tillgång att bita i ansiktet har man ju själv bäddat för det". Och det har jag tagit med mig genom livet.

Vad vet jag om den snälla hunden, den kanske får panik över att bli lyft och sedan hanterad i famnen?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Var det bättre förr? Knappast om man får tro Sissi Lilja. ”Väldigt unga ryttare rider höga klasser i alla discipliner på ett sätt som är...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Personligen tror jag det är dags för en riktig omskakning av vår organisation" skriver gästkrönikören Ulrika Jacobs och ger förslag på...
Svar
12
· Visningar
1 266
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter ”Avel med hästar som presterat på hög nivå kan kännas som ett säkert val, men ett snabbt avelsframsteg riskerar att avkommorna till så...
Svar
0
· Visningar
471
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Kanske är den bästa hästaffären inte det högsta priset, utan en nöjd köpare?" Ridsports gästkrönikör Monica Lindstedt tycker inte alls...
Svar
0
· Visningar
1 036
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama