Debatt: Återkriminalisera hundangrepp på häst

Men va, försökte dem lyfta upp hunden??:eek::confused: Eller missförstod jag dig nu??
Nej men vissa här anser att hästägare ska utbilda sig på hund och så att de kan ta sig ann hennes jakthund och lyfta upp den.

Hoppas hästägare utbildas oxå. Min jakthund rymde när hennes valpar var 2 dagar gamla! Hon hittade först 2 bärplockare och sen 1 ryttare som ledde sin häst. Istället för att kommendera hunden att sitta och lyfta upp den försöker ryttaren med piskan jaga bort hunden. Ni kan nog själva lista ut vad som händer då, hästen sliter sig å hunden springer efter. Jag ser hästen fattar ju att hunden måste va inblandad så springer ut å nån minut efter kommer hunden drivande. Hästen fångas utanför stallet av en hundcoach som säger åt hunden att sitta. Den stannar på 20m avstånd å jag går dit å kopplar hunden.

Självklart betalade jag (eller min hemförsäkring) då tydligen min 35cm höga nyförlösta hund sprungit ikapp den galopperande hästen å bitit den *hmmm* och nån dragkedja på stöveln gick sönder. Men jävlar vilka hot jag fick å sen även läste på nätet!

Nej men vissa här anser att hästägare ska utbilda sig på hund och så att de kan ta sig ann hennes jakthund och lyfta upp den.
Det var en ansåg att om man är ute och rider och möter en främmande hund utan ägare så ska man be hunden sätta sig ner och gå och lyfta upp den.
Jaha asså det är en sak att säga åt en främmande hund att stanna men gå och lyfta upp den hade jag ju garanterat inte gjort heller.

Istället för att kommendera hunden att sitta och lyfta upp den försöker ryttaren med piskan jaga bort hunden.

Alltså ursäkta men är du helt förryckt?! Jag är hundägare, har tre hundar varav en är av ras som beskrivs i artikeln.

Jag skulle aldrig i brännheta helvete börjar LYFTA UPP en okänd jakthund som kommer sättande från tomma intet. Sedan förstår jag inte hur jag ska kunna begripa och urskilja eller att det ens har betydelse att hunden är nyförlöst?

Efter att ha blivit attackerad och rätt ordentligt biten då jag försökte slå ihjäl en sällskapstuss som hoppade på vår förrförra rottweiler (sällskapstussen var hanhundsaggressiv och det hade varit vådligt dyrt för mig om min hund haft ihjäl fanskapet så jag försökte avvärja angreppet och/eller slå ihjäl den) så kan jag säga att jag icke vid min fot hade befattat mig med andra människors jyckar som kommer stormande.

Alltså ursäkta men är du helt förryckt?! Jag är hundägare, har tre hundar varav en är av ras som beskrivs i artikeln.

Jag skulle aldrig i brännheta helvete börjar LYFTA UPP en okänd jakthund som kommer sättande från tomma intet. Sedan förstår jag inte hur jag ska kunna begripa och urskilja eller att det ens har betydelse att hunden är nyförlöst?

Efter att ha blivit attackerad och rätt ordentligt biten då jag försökte slå ihjäl en sällskapstuss som hoppade på vår förrförra rottweiler (sällskapstussen var hanhundsaggressiv och det hade varit vådligt dyrt för mig om min hund haft ihjäl fanskapet så jag försökte avvärja angreppet och/eller slå ihjäl den) så kan jag säga att jag icke vid min fot hade befattat mig med andra människors jyckar som kommer stormande.

Men varför platsade du inte den och lyfte upp den :angel:

Är det? Då undrar jag varför det inte hände här (eller hände här men inte fungerade)?

Du kan väl inte bestämma vad folks första reaktion är? Folk reagerar så olika och det finns många som rädda för hundar.

Absolut kan folk va rädda. Men nu hade ju hunden vart å hälsat på bärplockarna innan så de visste ju att det inte var någon aggresiv hund och hästägaren har själv hund.

Och oavsett om man är livrädd för hundar börjar man väl inte slå dem med piskan för de ska gå hem?

Min första reaktion när jag är ute med hästen och det dyker upp en hund är att se hur hunden beter sig och bedömer jag att det finns en risk att hunden kommer för nära så gör jag vad jag kan för att skydda hästen. Inte ens chans att jag skulle säga åt en okänd hund att sitta och sen LYFTA UPP den! Är det dessutom en jakthund så är jag rädd att dess instinkter att jaga är stora och då vill jag definitivt ha den långt iväg från hästen. Jag är definitivt redo med spöet om en okänd hund hotar min häst.

Om jag bedömer att hunden inte är farlig för mig och hästen så låter jag den vara. Jag har en häst att ansvara för i det läget och hunden är ägarens ansvar. Jag rider vidare. Om en ägare var i närheten och bad mig stanna så att hen skulle kunna fånga in sin hund hade jag naturligtvis gjort det.

Ja det är väl en ganska normal reaktion att vara försiktig och avvakta. Speciellt om det kommer 2 människor med hunden.

Absolut kan folk va rädda. Men nu hade ju hunden vart å hälsat på bärplockarna innan så de visste ju att det inte var någon aggresiv hund och hästägaren har själv hund.

Och oavsett om man är livrädd för hundar börjar man väl inte slå dem med piskan för de ska gå hem?
Så för att bärplockarna hälsat på hunden vet hästägaren att hunden funkar med hästar och inte är aggressiv mot hästar? Och man vet samtidigt att ens häst inte är hundrädd eller aggressiv mot hundar utifrån det eller

Och hur ska du ha det med att hästägare lär sig om hundar, det är inte dåliga krav när det inte räcker med kunskapen man förvärvat genom en egen hund.

Man använder knappast spöet för att säga till hunden att gå hem utan snarare för att få den bort från sig/skydda sig.

Oavsett vad som hänt så har du gjort det i särklass största felet, ingen hade ens behövt peta på hunden om du hållit koll. Då är det en massa nonsens om att dra upp de eventuella fel de som försökt skydda sig mot din hund gjort. Dessa skedde pga av dig.

Ja det är väl en ganska normal reaktion att vara försiktig och avvakta. Speciellt om det kommer 2 människor med hunden.
Hur är man försiktig och avvaktar när man säger åt hunden att sitta och sedan lyfter upp den, samtidigt som man har sin häst att hålla koll på? Det var det du klagade på att hästägaren inte gjorde tidigare.

Vad händer då om Kalles vovve biter Lisas häst? Och det visar sig att Kalle missat att ange att han inte längre har ett litet fluff utan en av de "dyra" raserna? Blir Lisa utan ersättning då? I teorin blir förstås Kalle skadeståndsskyldig, men det är ju inte alls säkert att han har de pengarna.
Min poäng var att om Kalle skulle visa sig ha begått ett brott när hans hund bet Lisas häst så spelar det ingen roll om Kalle har hemförsäkring eller ej. Hemförsäkringar ersätter ju i allmänhet inte skador som försäkringstagaren vållat annan genom brott.
Därför skulle det bli upp till Lisa att själv stämma Kalle på skadestånd. Och även om Kalle skulle befinnas skyldig att ersätta Lisa så finns ingenting som säger att Lisa i praktiken skulle få några pengar. Därav min tanke att en kriminalisering skulle leda till ett sämre ersättningsläge för skadedrabbade.

Och du vet att hästen inte var farlig för hunden? Det finns de hästar som sparkar hundar så fort de får chansen. Jag vet en sån. Har väl upplevt aggressiva hundar innan antar jag och sparkar. Hur vet du att ryttaren inte använde spöet för att det var ett bättre alternativ till att bli sparkad av hästen?

Oavsett vad du tycker att andra borde göra/inte borde göra så är din hund ditt ansvar. Du begick det största felet när du lät hunden rymma.

Min poäng var att om Kalle skulle visa sig ha begått ett brott när hans hund bet Lisas häst så spelar det ingen roll om Kalle har hemförsäkring eller ej. Hemförsäkringar ersätter ju i allmänhet inte skador som försäkringstagaren vållat annan genom brott.
Därför skulle det bli upp till Lisa att själv stämma Kalle på skadestånd. Och även om Kalle skulle befinnas skyldig att ersätta Lisa så finns ingenting som säger att Lisa i praktiken skulle få några pengar. Därav min tanke att en kriminalisering skulle leda till ett sämre ersättningsläge för skadedrabbade.
Inte lika insatt som du :-). Men vi drog samma slutsats (om än jag ur ett lite annat, felaktigt, perspektiv).

Problemet idag är att man måste stämma hundägaren civilrättsligt för att få ersättning av hundägaren om den inte frivilligt erbjuder sig.
Har vän (stått om i Hippson) där de blev jagade av hundar som ägaren hade lösa där hästarna skadades svårt och efter ett år av rehab och kostat massa pengar fick en avlivas och mkt osäkert fortfarande hur de kommer gå med nr två). Ägaren hittades snabbt och de va inte första gången de hade jagat hästar. Polisen lade direkt ner anmälan och ägaren har inte betalat ett öre

Problemet idag är att man måste stämma hundägaren civilrättsligt för att få ersättning av hundägaren om den inte frivilligt erbjuder sig.
Har vän (stått om i Hippson) där de blev jagade av hundar som ägaren hade lösa där hästarna skadades svårt och efter ett år av rehab och kostat massa pengar fick en avlivas och mkt osäkert fortfarande hur de kommer gå med nr två). Ägaren hittades snabbt och de va inte första gången de hade jagat hästar. Polisen lade direkt ner anmälan och ägaren har inte betalat ett öre
Det problemet är gemensamt med flertalet tvister om pengar, det får man bekosta själv. Det är enligt mig för dyrt och krångligt att driva en tvist om pengar men det är lika för alla.

Hur är man försiktig och avvaktar när man säger åt hunden att sitta och sedan lyfter upp den, samtidigt som man har sin häst att hålla koll på? Det var det du klagade på att hästägaren inte gjorde tidigare.

Bärplockarna som hälsat och kelat med den mjölkstinna hunden å funderat på vart den kom ifrån kunde lyft upp hunden såklart.

Och du vet att hästen inte var farlig för hunden? Det finns de hästar som sparkar hundar så fort de får chansen. Jag vet en sån. Har väl upplevt aggressiva hundar innan antar jag och sparkar. Hur vet du att ryttaren inte använde spöet för att det var ett bättre alternativ till att bli sparkad av hästen?

Oavsett vad du tycker att andra borde göra/inte borde göra så är din hund ditt ansvar. Du begick det största felet när du lät hunden rymma.

Som hundägare har jag strikt ägaransvar och det vet jag. Har jag påstått annat?
Strikt ägaransvar innebär inte att jag ska acceptera hot och andra otrevligheter. Och tror du jag vill att en nyförlöst tik av alla hundar jag har hemma är den som rymmer om nu nån ska göra det?

Men oavsett slår du inte oprovocerat mot en hund när det dessutom finns hjälp av personer i direkta närheten!

Som hundägare har jag strikt ägaransvar och det vet jag. Har jag påstått annat?
Strikt ägaransvar innebär inte att jag ska acceptera hot och andra otrevligheter. Och tror du jag vill att en nyförlöst tik av alla hundar jag har hemma är den som rymmer om nu nån ska göra det?

Men oavsett slår du inte oprovocerat mot en hund när det dessutom finns hjälp av personer i direkta närheten!
Det är väl ingen som hotat dig?
Jag utgår från att folk som slår en hund känner sig provocerade, i synnerhet som hunden är i omedelbar närhet. Och liksom du inte ville att hunden skulle rymma så ville hästägaren inte ha hunden där. Denne har inte bett om att få använda spöet på din förrymda hund.

Om det fanns personer i närheten som kunde hjälpa så gjorde de uppenbarligen inte det för då hade situationen inte uppstått.

Det känns inte som du tar ansvar när du menar att andra ska agera. Den som tar ansvar ber om ursäkt och lovar att se till att det inte händer igen och går inte och klagar på ett forum att folk hanterade det fel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Var det bättre förr? Knappast om man får tro Sissi Lilja. ”Väldigt unga ryttare rider höga klasser i alla discipliner på ett sätt som är...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Personligen tror jag det är dags för en riktig omskakning av vår organisation" skriver gästkrönikören Ulrika Jacobs och ger förslag på...
Svar
12
· Visningar
1 266
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter ”Avel med hästar som presterat på hög nivå kan kännas som ett säkert val, men ett snabbt avelsframsteg riskerar att avkommorna till så...
Svar
0
· Visningar
471
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Kanske är den bästa hästaffären inte det högsta priset, utan en nöjd köpare?" Ridsports gästkrönikör Monica Lindstedt tycker inte alls...
Svar
0
· Visningar
1 036
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama