De vanligaste problemen vid inridning

G

Grinch

Jag håller på med ett projektarbete och ja behhöver veta lite om de vanligaste problemen vid inridning. Berätta om era problem ni har stött på och hur ni blev av med dem! :)

Vill oxå gärna veta lite om ställen som man kan lämna in sina ung hästar på inridning. Vad det kan kosta och hur länge man har dom på inridning.

Sv: De vanligaste problemen vid inridning

Det är ingen som har varit med om något problem eller? :)
Ingen som har någon aning om vad det kan kosta att lämna in en unghäst på inridning och var man kan lämna in dem?

Problem och problem, det blir vad man gör det till.

Men i princip alla unghästar kommer rätt snart efter första gången man sitter på dem på att "oj, det sitter någon där!?!" och skrämmer upp sig själva lite. Kan vara i ngn situation där hästen är lite stressad eller det händer ngt plötsligt, den snubblar eller liknande. Det spelar ingen roll hur föriktigt man gått fram - de måste få den "aha"-upplevelsen. Däremot spelar det förberedande arbetet och ryttarens unghästvana STOR roll för hur de tar den upplevelsen.

kan inte annat än att hålla med i det the_connemara skriver. hur det går är kvittot på ryttarens arbete och kompetens såväl innan som under tiden. blir det problem så beror det ofta på att allt gått för fort och hästen inte fått tillräckliga vilor för att smälta allt nytt alt. blivit övertränad.

köper man en "kladdad" unghäst så kan man kallt räkna med div. problem, köper man en rå unghäst så blir det inga större problem så länge man vet vad man gör och gör rätt.

jag jobbade som beridare i slutet av -80 början av -90, kostade ca. 6000 kr/mån. på en mån blev hästen insutten och på 3 mån. grundriden/utbildad. sedan kan priset variera beroende på kompetens hos beridaren.

hej,jag har en 2årigt vblval vi har bara gått i skogen en så länge men d ja märkt är att han lixom skjuter rygg när jag lagt på sadeln:confused: vet inte vad d kan va men antar att han kanske tycker den käns konstig jämfört med hans sele??d går över efter ca 10 min när han kollat på lite andra saker i skogen typ rådjur o sånt:) vet inte om d är en typiskt unghäst grej men d är vad jag märkt änså länge:laugh:annars är han väldigt snäll och possitiv.skulle lägga in in bild på han om jag visste hur man gjorde:confused::confused::confused:

Min häst tjaffsar med bettet. Hon är 5 nu och jag har ridit in henne själv med hjälp av duktig person. Vi är inte överens om om vem som bestämmer helt när det gäller bettet, det blir bättre hela tiden i alla fall. Hon liksom öppnar munnen och drar fram huvudet. :confused:

Håller också med the_connemara, som man sår får man sköda, allt är beroende på ett gott grundarbete. Sen har ju problemen blivit färre och färre ju fler jag ridit in. Det svåraste jag gjort var när jag gav mig på en häst med horribelt sadeltvång.

Trodde jag hade gjort allt rätt med att vänja honom vid gjord, men när jag satte upp för första gånge så brakade helvetet lös, vi gick omkull så spånet sprutade och jag slet sönder ett knä. En dyr erfarenhet.
Men även den blev inriden till sist.

Oj oj, problem är det enda jag har haft med min. Sadeltvång så det smäller om det, just nu står han hos en som ska rida in honom, detta är fjärde veckan och först nu har de kunnat hänga på honom. Men det är ett billigt ställe och hon är väldigt lugn och duktig. Jag ger 4000 i månaden inklusive moms

linzan och blandrastik
får man vara lite nyfiken och fråga hur ni ha arbetat med detta? :)
sadeltvång alltså..

linzan och blandrastik
får man vara lite nyfiken och fråga hur ni ha arbetat med detta? :)
sadeltvång alltså..

Mest med tid egentligen.
Den fick ha resårgjord när den stod i boxen, ja inte jämnt, men ofta och alltid med uppsikt. Sen blev det promenera med resårgjord, sedan longeras med samma.
Gjorde om hela proceduren med tömkörningsdäckel och sist, sadel.
Än idag, så får man spänna ett hål, gå en sväng sen spänna ett till osv.

Jag håller på med ett projektarbete och ja behhöver veta lite om de vanligaste problemen vid inridning. Berätta om era problem ni har stött på och hur ni blev av med dem! :)

Vill oxå gärna veta lite om ställen som man kan lämna in sina ung hästar på inridning. Vad det kan kosta och hur länge man har dom på inridning.

En sak som kan vara ett problem är att unghästar ofta är spralliga och kan dra av med en bock eller två...är ryttaren dålig på att sitta kvar kan de lära sig att man kan bocka och så trillar ryttaren av...rolig lek. Detta är ändå ganska lätt att få bort med en bra ryttare och motion så hästen inte har en massa överskottseneri. Man kan också longera lite innan man sitter upp så bubblar det inte lika mycket bus under ytan.

jag har skickat iväg honom, det går sakta men säkert framåt. Har sadeln på sig 2 gånger om dagen, sadlar ALDRIG nån annanstans än ridhuset eftersom han ställer sig och han har tillomed haft en som har hängt på honom nu. Men som sagt det tar TID, en jäkla jäkla massa tid!

Ja var ska man börja? :)
Jag har haft flera på inridning och det jag skriver härnäst är inte från en och samma häst (tack och lov) utan en salig blandning av alla unghästar från 1-6 år..

- Svåra att tränsa
-> övade massor, tog isär tränset för att inte "stöta" ansiktet
- Blir plötsligt sjukt rädd om huvudet
->Samma här, övade massor med mjuk borste
- Kan omöjligt lyfta bakbenen utan att vispa runt (akta skallen!)
-> använde grimskaft att lyfta foten med för att inte bli ihjäl knockad, drog aldrig foten till mig utan väntade att hästen skulle slappna av
- Inga problem i ridningen förutom när en tom cola burk ramlar, hästen gör jämfota hopp
-> inte såmycket att göra åt än att sitta kvar :)
- Så känslig om bettet
-> gummibett och mjuk hand
- går inte att spänna sadelgjorden från ryggen
-> övar i lagom takt
- rycker i tyglarna
-> håller bara konstant stöd och ignorerar "problemet"
- blir fort trött
-> avslutar och ger ledigt en eller två dagar, vid behov en vecka
- svårt för vissa att fatta galopp
-> lär genom longering, rider och testar, longerar igen vid behov
- rädd för bilar / hundar / barn / ja allt
-> övning, har en kompis att köra bil / komma med hunden
- rädd för skänklarna / spö
-> vänjer vid första stund att man kan ha både skänkel och spö
- ingen broms
-> trevligt :) halvhalter, berömmer massor när de går igenom
- benskydd är livsfarliga och boots ännu värre (en unghäst gick i spansk skritt när hon fick bootsen på )
-> lägger enbart på vid longering, tills hästen är ok med skydd kan jag också rida med skydd

Typ. :)

Senast ändrad av en moderator:

De problem jag har stött på hittills har varit:

Svår att tränsa
- Jobbade bort detta genom att låssa sidostycket och ha på en äppleslitagesalva på bettet, han gillar fortfarande smaken av den plus att hans mungiper är mkt bättre. Sen använde jag hackamore under de perioder jag såg att han bytte tänder och har genom det fått honom att acceptera tränset.

Ville inte lyfta sina fötter (fram, bak har vi aldrig haft problem)
- Hade jätte problem med detta och framförallt vid hovlsgaren. Totalvägrade att lyfta fötterna och tog stöd på benet som skulle lyftas. Fick en jätte bra hovslagare som tillslut genom att sätta honom i rörelse kunde lyfta fötterna. Satte detta i system och har efter 6 månader inga som helst problem att lyfta stillastående.

Fruktanvärt trög och lyssnade ej på skänkel
- Jobbade bort detta genom att bara fortsätta rida honom och inte lägga så stor energi på det. Idag går han utan problem, pigg och fräsch.

Vattenrädd framförallt vid spolning
- Jobbar med hink och svamp, får tvätta bak utan större problem då vi under en tid haft mugg. Men fram håller vi på att jobba med. Kör just nu enbart svamp och en tom hink då han vet vad som brukar vara i den. Ute går han i vattenpölar och annat utan problem.

Galoppen
- För stor galopp i han gångstorlek för litet ridhus. Har gått omkull pg. detta så osäkerhet finns från min sida. Men vi jobbar långsidorna och tar en sak i taget.

Sen är det inga direkta problem. Han är fortfarande väldigt het och rädd för väldigt mkt ute i skogen men jag kör på och tar en sak i taget. Han har sina dagar då inget fungerar medans andra fungerar utan problem. Transportmässigt och hoppmässigt måste vi dock jobba vidare på, har inte övat mkt transport förutom den gången han flyttade till nuvarande stallet och har inte åkt något efter det. Hoppmässigt är jag ett hinder då jag är osäker.

Senast ändrad:

Om unghästen har fått en stabil utveckling där en bra foderstat går hand i hand med en konsekvent uppfostran/hantering.
Är det en bra grundplatta till att börja med.

Min personliga åsikt, är att man skall börja med en förberedelse till själva inridningen som två åring.
¤ Med tränsning och bett vänjning.
¤ Att ut och gå i skog och mark.
¤ Vänja hästen vid tömkörnings gjord, och att du kan spänna den.
¤ Att tömköra hästen och lära den vänster, höger och halt. På det viset har hästen lärt sig att acceptera en gjord, tömmar, och att du går bakom och kommando för halt och att kunna stå still.
Samt att kunna gå fram själv, vilket ger självförtroende.
¤ Lasta och åka till ridhus för löshoppning.
¤ Något som är både läraktigt och nyttigt att man arbetar ifrån marken med tex bommar, att gå sidvärtes med en bom mellan fram och bakben. Att rygga mellan bommar osv.

Man kan och skall förbereda unghästen långsamt och vara konsekvent, då blir själva inridningen ingen överaskning för hästen.

Problem:

Bettet brukar en del unghästar reagerar för. Det finns många olika sätt att hjälpa hästen att acceptera det. Ett är att man låter unghästen ha träns på sig i boxen, under uppsikt givetvis, så han/hon får tugga lite hö eller lite par bita morötter i krubban, så att dom inte blir rädda för bettet.

Gjorden är också ett tema. Jag börjar alltid med en täckes gjord, som sedemera byts ut till en gammal tömkörningsgjord, och spänns successivt hårdare.

Bakrädda är de flesta, undvik inte problemet, utan bind upp hästen i gången, och sedan kör du gödsel kärran förbi hästen bakifrån, eller du hämtar täcken och går förbi osv.

Rygga är också ett problem, börja rygga in boxen likaså rygga ur boxen.
Man måste ha fantasi.....ingen unghäst reagerar lika.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur