De sju lekarna i tur och ordning? Eller lite från varje?

pitbull_lisen

Trådstartare
Min fråga gäller the seven games... hur brukar ni som kan dem göra? Gör ni "klart" En lek i taget i tur och ordning, och filar på just den kanske i någon vecka eller så (eller tills den sitter...), eller börjar ni lite på flera samtidigt och bygger vidare trots att hästen inte riktigt hajat den första? Nu menar jag inte den vanliga "vardagsträningen" med att flytta sig undan och så, utan när man går ut för att leka dessa enbart. DELA MED ER!:bump:
Tack:p

Sv: De sju lekarna i tur och ordning? Eller lite från varje?

http://www.nnha.nu/7games1.htm

Jag försökte med dessa förra sommaren, var på en del clinics då. Dock gick det inte så bra men jag ska försöka igen. Dock utan "skak i repet" som Yo-Yo leken säger, jag backar min häst i stället med hjälp av ordet "back" och en handgest.

Senast ändrad av en moderator:

Man ska försig göra en lek i taget tills den sitter. Det behöver inte vara perfekt men att hästen förstår det. sen kan man börja nästan. T ex. att lek 1, 2 går bra och du börja 3 sen 4an, 1 och 2 blir bättre och bättre under tiden. Om du bara tränna, tränna på en lek det blir uttråkande för hästen och då börja man kommer in till "trouble. Men om en lek är inte färdig så är nästan inte heller. Det finns en orsak att alla lek ska i ording så att dem sista likarna ska fungera korrekt och lättare för dig och hästen att förstår.

Sen när allt är klart så blanda du pricis som du vill.

Lycka till

CaliforniaSwed skrev:
Man ska försig göra en lek i taget tills den sitter. Det behöver inte vara perfekt men att hästen förstår det. sen kan man börja nästan. T ex. att lek 1, 2 går bra och du börja 3 sen 4an, 1 och 2 blir bättre och bättre under tiden. Om du bara tränna, tränna på en lek det blir uttråkande för hästen och då börja man kommer in till "trouble. Men om en lek är inte färdig så är nästan inte heller. Det finns en orsak att alla lek ska i ording så att dem sista likarna ska fungera korrekt och lättare för dig och hästen att förstår.

Sen när allt är klart så blanda du pricis som du vill.

Lycka till

:bow: TAck tack, det var det jag var inne på... :bow:

När jag tränar seven games så befäster jag en lek i tagen i ornding.. för den ena leken leder ju till den andra.. flyttar inte hästen för tryck så är det svårare att första att den ska flytta för blicken och kroppen.. och har man inte frienly gamet befäst först så lär den ju inte veta eller acceptera porcupine game heller.. eftersom att att den måste veta att frendly game är belöning oavsett lek!.. hmm.. blev lite rörigt

Vad tycker ni om dessa lekar ? Är det något att testa ?!

absolut! rekomenderar skarpt:)

Okej, har skrivit ut dom nu ;)

Någon som har testat dom och kan ge något tips? :)

Det kan vara svårt att bara läsa sig till hur man ska göra!.. kan lätt bli missförstånd då!.. mitt råd är att ta hjälp av en PNH tränare! Jag lovar att dem har mycket att ge!

Hickolena skrev:
Det kan vara svårt att bara läsa sig till hur man ska göra!.. kan lätt bli missförstånd då!.. mitt råd är att ta hjälp av en PNH tränare! Jag lovar att dem har mycket att ge!

Håller med dig. :bow:

Är det viktigt att man änvänder sig av repgrimma och det tunga grimskaftet?

Ja jag tycker att det är viktigt eftersom repgrippar ger rätt tryck.. och det tunga grimskaftet stannar snabb när man lägger ner det i backen och ger omedelbar eftergift

OK. Är det man kan köpa på h**ks bra där grimskaftet "sitter fast" i grimman? Eller vart kan man köpa det?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur