de mer ovanliga allergiernas/överkänsligheternas tråd

M

mysis

Jag har bekymmer med allergi/känslighet på min häst. Det jag tror/vet så här långt är att hon är allergisk mog avmaskningsmedlet pyrantel, lätt att undvika. Hon är lite känslig mot vaccination också. Hon har fått diagnos insektsallergi av veterinär förra sommaren. Allergin ytrar sig i att på sommaren får hon knutor ungeför som ärtor (kan vara plattare och mer oregelbundna) under huden eller iallafall under översta hudlagret, men de sitter i huden liksom. En del går bort men det tar lång lång tid, över ett år. En del försvinner inte.
Nu i dagarna bytte jag hage från lerig till fält med gräs. Hon reagerade med knutor över kroppen. Är det vanliga foderknutor- men hon får dem av insekter också? Jag bytte tillbaka, foderbytet blev väl för snabbt. Men hur ska man tänka? Är det själva foderbytet som var problemet eller är det att det blev för mycket foder. För om det blev för mycket är det ju svårt att vänja in, om några veckor äter hon ju mycket igen. Är det större risk för foderknutor om hon blir tjockare liksom?
Någon som har erfarenheter av ÖVERKÄNSLIGHET ELLER ALLERGI?

Sv: de mer ovanliga allergiernas/överkänsligheternas tråd

putt putt Ingen mer som har problemen?

Sv: de mer ovanliga allergiernas/överkänsligheternas tråd

låter som "protein knutor".. säkert pga den nya hagen.. Vänta och se om det går över..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka