De la Gardie

V

Voice_Whisper

Satt och bläddrade i hingstkatalogen från förra året lite och stannade upp på sidan 69, där står en hingst som jag sätt många gånger han bor ju i närheten av mig!! men igentligen inte brytt mig om... förstår ni hur jag menar?
Men idag fångade han min uppmärksamhet!!! De la Gardie 950!! Kan ni inte bärettta lite ni som tänker eller har betäckt med honom någon gång berätta hur ni tänkte, varför just De la Gardie? hur hur blev fölen? Har ju ett litet sto efter Eminent en riktigt liten smidig sak, hon är duktig på det mesta, lite mer luft i gång arterna hade inte skadat bara, tror ni att de skulle bli en bra liten matchning eller är jag ute cycklar? Köpte henne för några år sedan för att jag tänkte rida till henne och sälja henne lite dyrare än vad jag köpt henne för men som vanligt när jag börjar arbeta med en häst och lära känna den lite mer så får den stanna!! :love: nåja i alla fall De la Gardie är det någon som vill berätta så vore det såååå bra!!! Kram Josefina & babyn så klart :love:
 
Sv: De la Gardie

DLG är en riktigt komplicerad liten krutdurk!!

Jag hade honom som tömkörningshäst när jag gick Hippologen för många år sedan. Han var knäckt psykiskt när han kom ifrån Tyskland för dom pressade honom för hårt, så han var inte som alla andra. tålde inte vilken behandling som helst. Gick där med sitt öra på snisken och man bara väntade på en explosion! men fin var han när han coolade av.
Avkommorna har varit jättetrevliga allihopa, hans humör kom ju av hans behandling, det är inte genetiskt så det behöver man inte vara rädd för. Han är en multitalang som sprattlar dressyr lika bra som han hoppar. Många avkommor är riktigt trevliga och jag hoppas han får fortsätta betäcka mycket även om han inte står kvar på F*****e längre :love:
Betäck du!! :idea:
 
Sv: De la Gardie

Ja jag har hört lite om hur han behandlades, usch det är så hemskt!!!
Men tror du att det skulle bli bra med en Eminent avkomma då? kram?
 
Sv: De la Gardie

Känner bara till en avkomma efter honom men den var med på kvalitén på Flyinge och gick på export till Holland nu i höstas! Man kan ju tro att de har fullt med egna hästar utan att importera. :smirk:
 
Sv: De la Gardie

Jag har också hört att han skulle vara en riktig :devil: , men jag har sett honom hos nuvarande hingsthållare och han är som ett lamm. Han leds ut till både ston och hage i grimma, går i vanlig hage som är stor och kuperad. Jag tror att han har det väldigt bra nu och det dåliga humöret är borta. Tänk vad lite utevistelse kan göra!! :smirk:
 
Sv: De la Gardie

Att avkommerna skulle vara jättetrevliga är totalt tvärtemot mina erfarenheter och vad jag hört från många andra. Finns säkert något undantag som är trevligt men tyvärr brukar de utmärka sig på andra hållet vara helt fördjävliga att hantera (även av rutinerade unghästfolk) En liten hint om resultatet på hans avkommer får man ju av att han har betäckt MÅNGA ston genom åren. Men de är mkt lätträknade på tävlingsbanorna finns nästan inga, borde vara fullt av dem med tanke på antal avkommer.
 
Sv: De la Gardie

jag kan bara referera till dom jag träffat. kanske ett 20-tal, och alla dom har varit väldigt trevliga!
men självklart finns det rötägg överallt....
 
Sv: De la Gardie

Har också av någon anledning fastnat för denna hingst i år, tidigare har jag bara "bläddrat förbi" honom.
Läste dock i ridsport att han ska stå i Skåne i år.
 
Sv: De la Gardie

Har en ettårig hingst efter DLG. En mycket trevlig individ visst har han humör men tror det kommer från hanns mamma mest. Hon kan vara en riktig bitch. Hade gärna tagit honom igen förra året men va tvungen att betäcka på fölbrunst och ville ej betäcka naturligt då på en förstföderska dessutom.
 
Sv: De la Gardie

informationen om hans historia fick jag av den Hästansvariga på Flyinge som faktiskt varit med och inhandlat honom. Tydligen så blev han tagen väldigt tidigt som unghäst och matchad väldigt hårt inför bruksprov där nere utan någon som helst vila. Att hans kropp pallade med det är ju inte så konstigt då hästarna idag är avlade för att tåla tidig ansträngning (missförstå mig rätt) men den psykiska faktorn glöms ofta av. I detta fall när han som unghäst bara får stå inne hela tiden (i tyskland finns inte hagar - man leder dom ute istället) och tränas stenhårt under en längre period gjorde att han balalde ur humörmässigt. han är snäll att handskas med men han nästan som Damp ibland, han blir överaktiv av stress när han inte vet vad som förväntas av honom och det går ut över ryttare/skötaren iform utav hysteriska anfall med bockningar och luftfärder. han är en häst som helt enkelt aldrig slappnar av.
Förrän nu har jag hört :)
det är alltså inte hans fel att hans temperament kanske har dåligt rykte. han är helt enkelt hyperaktiv och vet inte hur han skall göra av med energin. har han bara levt med den kunskapen att man ska pressas och pressas så är det inte så konstigt att det någon gång slår över. det är ju bara att jämföra med barn som pressats av sina föräldrar, dom får ju inte världens roligaste personligheter dom heller, men jag tror nog att allting går att återställa, men att det i hans fall kanske är en lång väg tillbaka, för att han i så tidig ålder utsattes för en grym och omänklig press, vilket ledde till kortvarig framgång, men det straffar sig alltid i slutet. :(
 
Sv: De la Gardie

Korrigering: Det FINNS hagar i Tyskland, men en del ställen, framför allt utbildningsstall, saknar hagar.
 
Sv: De la Gardie

ja självklart finns det hagar, men om jämför det hästliv som drivs där men hur våra svenska hästar lever så kan man krasst säga att nej, där används inte hagar.
När det gäller tävlingshästarna!
 
Sv: De la Gardie

Hingsten rockefeller som vann treårsfinalen i gångarter är efter de la gardie. Han visades på bruksprovet förra året och ska visas iår igen är det tänkt. Han har iallafall ett väldigt trevligt temperament.
 
Sv: De la Gardie

Jag vet!! :D
Jag förlöste Rockefeller när han kom till världen en natt kl 2 för några år sedan. han var seg med att komma upp ur sänghalmen men så fort han hittat sina ben visste han direkt vart han skulle gå, han hade GPS´en inställd på Mjölkbaren! Mamsings efterbörd ville inte komma som den skulle så den fick vi spruta bort nästa dag, trots en vild galopp vid 5-snåret på morgonen på Täckta Banan.
Jag älskade Rockis redan tidigt alltså! :love:
 
Sv: De la Gardie

Mitt sto är hos De la Gardie nu, (januariföl oj, oj ,oj vad har jag gjort...)
Är det någon som vet var jag kan hitta bilder på hans morfar Landfrieden ? Letar och letar men kan inte hitta...
 
Sv: De la Gardie

Har någon någon bild på De la Gardie??
Letar men hittar ingen:(
 
Sv: De la Gardie

knapplån

Är inte De la Gardie från samma ställe som Akribori? eller det var kanske ragazzo. Iallafall jobbade jag där med en tjej som älskade Akribori för sitt temperament. Men hatade den andra och sa att den var dum i huvudet. Ska ringa och fråga vilken hingst det var....
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 780
Senast: Crossline
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 549
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 286
Senast: Kellie
·
Hästhantering Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen. Varje...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp