”De kvävs till döds”

Sv: ”De kvävs till döds”

Så enkelt att låta vaccinera sin häst och på så sätt minska risken. Konstigt att inte fler gör det :confused:

Eller hur, kostar väl typ 900 att grundvaccinera och sen typ 300 per år. Min häst äter hösilage och han är vaccinerad.

Det var en veterinär som sa till mig att det är helt onödigt att vaccinera mot botulism, eftersom det inte hjälper " bara för att företagen ska tjäna mer pengar" :s Jag tycker att det låter märkligt.
Fast min häst äter vanligt hö, känns säkrast så :o

Om man ser mycket krasst på det så är 10 döda hästar per år lite. Det är en otroligt liten risk ´med andra ord.

Men för de stall som drabbas är det ju hemskt eftersom ofta alla hästar där dör.

Det är en otroligt liten risk ´med andra ord.
Är det verkligen "en otroligt liten risk"?

* 10 hästar per år innebär 1 insjuknad per 30.000 hästar. Redan det tycker jag inte är så liten risk.

* Men räknar man bort dom som inte utfodras med silage, så ökar risken till kanske(?) 1 insjuknad per 15.000 hästar.

* Undantar man så dom som vaccineras, så ökar risken till 1 på 10.000 hästar.

Är den risken att betrakta som liten? Det tycker inte jag. Jämför man med andra risker i samhället eller chanstagningar i lotterier mm, så framstår risken istället som ganska påtaglig.

För 300:- per år eliminerar man den risken! Jag tycker också att det är konstigt att inte fler vaccinerar. Eller rättare sagt, att inte ALLA vaccinerar.

LIA

Är det verkligen "en otroligt liten risk"?

* 10 hästar per år innebär 1 insjuknad per 30.000 hästar. Redan det tycker jag inte är så liten risk.
LIA

En av 30 000 tycker jag är en liten risk faktiskt. Men det beror ju på hur vi definierar ord.

Vi struntar ju dagligen i mycket större risker utan att blinka.

Här blir jag förbryllad. Borde inte risken minska vid vaccination?

Det var en veterinär som sa till mig att det är helt onödigt att vaccinera mot botulism, eftersom det inte hjälper " bara för att företagen ska tjäna mer pengar" :s Jag tycker att det låter märkligt.

Jag har oxå hört detta av veterinär. Min är dock inte vaccinerad:eek:
Får tänka om i detta ämne... Usch...

Fast verkar som denna veterinären inte är speciellt uppdaterad, för det är möjligt att det finns 10 misstänkte fall av botulism varje år men det ska enligt Slu inte finnas något konstaterat botulismfall under 2000-talet.

Och botulism finns även i fel hanterat hö, om dom inte hade fel på slu så är den vanligaste orsaken till botulism felaktiga utfodrings rutiner. T.ex. hö eller hösilage balar stående på marken i hagen så att hästar kliver runt i maten och trampar ner den.
Enligt Slu så kunde ofta se redan när du tittade på hästarnas närmiljön om det finns en ökad butulismrisk, och är ofta som Tomas_N sa att det är vanligt att dom som drabbas av botulism inte bara får det på en häst utan flera.

/Camilla

Senast ändrad:

* Men räknar man bort dom som inte utfodras med silage, så ökar risken till kanske(?) 1 insjuknad per 15.000 hästar.

Du kan inte undanta hästarna som äter hö, finns hästar som bara får hö inte äter ensilage, där man misstänkt botulism. Hästarna ska rent teoretiskt kunna gå på bete och få botulism.

Och även vaccinerade hästar ska kunna bli drabbade men i mildare form. Ska visserligen fortfarande inte finnas någon häst som fått sin andra grundvaccinering och blivit drabbad men enligt dom studierna vi fick se, så visste dom inte om det berodde på vaccineringen eller slumpen eftersom det inträffar så få fall av botulism som det gör.

/Camilla

Jag har hört likadant av vår veterinär. Det är inte ens hundraprocentligt skydd, eftersom hästarna kan insjukna ändå.

Han tyckte det var slöseri med pengar.

Våra har ätit hösilage i 10 års tid och de mår bara fint. Det man ska vara mer duktig på tycker jag, är att se till att inte klippa för lågt, så det kommer in en massa jord i gräset man slår, och att förvara det på ett ordentligt sätt. När man sen öppnar får man kolla på hösilaget så att det verkligen är fräscht och sen får man se till att hålla det rent oxå. Inte trampa uppi det osv osv...

Håller med nån annan talare, 10 hästar per år är inte särskilt mycket. Visserligen några för mycket mot vad man vill, men ändå...

Vad jag vet så finns 8 olika sorters botulism (A, B, C1, C2, D,
E, F och G), vaccinet skyddar bara mot B varianten. Av de hästar som insjuknat i botulism de senaste åren (i typ B) hade ett antal dessutom redan fått vaccin som dock varit ofullständigt genomförd.

Att vaccinera mot botulism går inte men man kan minska risken,,för de vaccin som finns idag ger inte något skydd om toxinet skulle komma från tex en död råtta el liknande,men skyddar mot jordtoxin..

Svarar dig och alla andra som är negativa till vaccination.

Läs på om sjukdomen och om vaccinering förslagsvis på SVA:s hemsida där det står kortfattat och bra. www.SVA.se (klicka på häst och gå vidare till sjukdomar )

Det är faktiskt skrämmande att det finns veterinärer som avråder från vaccination och säger att vaccinet inte fungerar och att det är att kasta bort pengar. Om det är deras egen personliga åsikt så måste dom faktiskt ändå förmedla vad vetenskap och erfarenhet kommit fram till..... Man ska inte alltid lita blint på sin veterinär tyvärr....Alla är inte uppdaterade på allt. Det framgår tydligt på SVA:s sida att det toxin som hittats hos häst i Sverige är just av typ B mot vilket vaccinering fungerar bra. Det är dessutom svårt att verifiera diagnosen vid misstänkt Botulism vilket betyder att det finns ett antal fall varje år som ej går att bevisa fastän misstankarna är stora med alla typiska symptom.

En bekants häst dog i Botulism i vintras. Den var ovaccinerad och ägaren kommer aldrig upprepa detta misstag. Vaccination är en billig livförsäkring. Alla som tycker något annat här vill bara spara pengar. Visst risken är inte så stor men varför överhuvudtaget utsätta sig för den?

Att Botulismtoxinet ska finnas i vanligt hö måste vara så gott som uteslutet. För att giftet ska bildas krävs en helt syrefri miljö och det lär nog inte gå att skapa i en vanlig höbal....
Inplastat gräs är det som är den största risken för våra hästar i Sverige.

Att motivera med att något inte hänt på si och så länge är hur dumt som helst. Varför ska man vänta till något händer? Du kan låta bli att vaccinera mot stelkramp också och ändå inte drabbas på 10 år liksom hägna in hagen med taggtråd och inte få några skador på 10 år mm mm

10 hästar/ år + ett antal mörkertal som ej verifierats är för mycket. Dessutom är många hästar vaccinerade i dag så de drar ner på antalet fall.

Det är lätt att tycka att 10 hästar inte är så mycket så länge det inte är ens egen häst...

Senast ändrad:

Det finns inte 10 verifierade fall per år. En genomgång som gjordes gav 65 kända troliga fall på tio år varav en mindre del var verifierade.
Att toxinet skall finnas i hösilage med ts över 50% är nästan lika uteslutet som att det skall finnas i hö.
PL

Ja ser man det krasst ekonomiskt är vaccinet inte lönsamt till vanliga hästar.
Dina säkerhetsåtgärder är inte relevanta när det gäller botulism.
PL

*KL*

Jag vaccinerade inte förr. Då låg det i 5-dos förpackning och öppnad flaska skulle förbrukas samma dag. Dvs ekonomisk svindyrt för mig med tre hästar, som behöver 2 doser ggr 3 = 6 doser för grundvacc, och skulle få betala för 15 doser för grundvacc.

Så efter att ha trakasserat och intervjuat ett antal veterinärer, agronomer och fört dialog med SVA bedömde jag att risken var såpass minimal att det inte var värt pengarna helt ärligt.

Sen har jag 'av bara farten' fortsatt att inte vacc även sen det kom i endos, helt enkelt för att risken är så minimal.

Sen köpte jag en häst som kom fullvacc mot botulism. Och då kändes det som jag lika gärna kunde fortsätta. Och hade då den prekära situationen att 1 av 3 var vaccinerade. Och 'okej' med alla ovaccinerade, då utsätter jag alla för samma risk. Men med 1 skyddad och 2 oskyddade skulle jag inte förlåta mig själv OM någon av de oskyddade skulle få botulism.

Så då vaccinerade jag helt enkelt.

Åsikterna bland de veterinärer jag har omkring mig varierar ang vaccination. Alla är överens om att risken är minimal, men för att citera 'hemmavet', var far ägde ett av de dokumenterade botulismfallen i Sverige 'Det är ett fruktansvärt plågsamt sätt att dö på'. Han anser lika mkt som alla andra att risken överlag är liten, och i mitt fall i princip minimal. Men eftersom han med egna ögon sett hur fruktansvärt det är OM de får botulism, anser han personligen att man bör göra vad man kan. Min klinikvet tycker inte hästar bör äta silage övht, men om de nu gör det så är risken så liten att nej hon anser *personligen* inte att man behöver vaccinera. Och så finns alla varianter däremellan.

Men jag förstår båda sidor, och för mig var det när jag inte vaccinerade en 'medveten risk', på samma sätt som det är en medveten risk att ha hästar tillsammans i hage eller vad det nu månne vara.

Men numera är alla mina vaccinerade och så har det varit i ett par år. Kommer någon ickevaccinerad grundvaccineras den.

jag vaccinerade alla mina hästar i slutet av -90 talet när det blev lite hysteri över det hela, men 10 hästar, det blir dyrt... har sedan -94 jobbat på ett ställe med över 200 hästar och som till 99% fodras med hösilage och inte vaccineras mot botulism...Har inte haft en sjuk häst ännu..."peppar", "peppar". Tror mkt att det beror på skörde förhållandena! Vi har en mkt duktig maskinstation som bara leverar hästfoder och fram till nu har det fungerat utmärkt, både på jobbet och i mitt privata stall med 20 hästar..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För fyra år sedan lämnade Åke Svanstedt, 58, Sverige för att flytta till USA. På lördag kan han vinna världens största travlopp...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året var ryttaren Wendy Ross och hästen Floyd från USA ”outrider” under Elitloppshelgen. I år kommer Ross tillbaka, men vilken...
Svar
0
· Visningar
395
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är mitt i rehabiliteringen efter sin hjärtattack och muskel- och nervsjukdom, myastenia gravis. I dag körde stjärntränaren Stefan...
Svar
0
· Visningar
481
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
374
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.