Sv: ”De kvävs till döds”
*KL*
Jag vaccinerade inte förr. Då låg det i 5-dos förpackning och öppnad flaska skulle förbrukas samma dag. Dvs ekonomisk svindyrt för mig med tre hästar, som behöver 2 doser ggr 3 = 6 doser för grundvacc, och skulle få betala för 15 doser för grundvacc.
Så efter att ha trakasserat och intervjuat ett antal veterinärer, agronomer och fört dialog med SVA bedömde jag att risken var såpass minimal att det inte var värt pengarna helt ärligt.
Sen har jag 'av bara farten' fortsatt att inte vacc även sen det kom i endos, helt enkelt för att risken är så minimal.
Sen köpte jag en häst som kom fullvacc mot botulism. Och då kändes det som jag lika gärna kunde fortsätta. Och hade då den prekära situationen att 1 av 3 var vaccinerade. Och 'okej' med alla ovaccinerade, då utsätter jag alla för samma risk. Men med 1 skyddad och 2 oskyddade skulle jag inte förlåta mig själv OM någon av de oskyddade skulle få botulism.
Så då vaccinerade jag helt enkelt.
Åsikterna bland de veterinärer jag har omkring mig varierar ang vaccination. Alla är överens om att risken är minimal, men för att citera 'hemmavet', var far ägde ett av de dokumenterade botulismfallen i Sverige 'Det är ett fruktansvärt plågsamt sätt att dö på'. Han anser lika mkt som alla andra att risken överlag är liten, och i mitt fall i princip minimal. Men eftersom han med egna ögon sett hur fruktansvärt det är OM de får botulism, anser han personligen att man bör göra vad man kan. Min klinikvet tycker inte hästar bör äta silage övht, men om de nu gör det så är risken så liten att nej hon anser *personligen* inte att man behöver vaccinera. Och så finns alla varianter däremellan.
Men jag förstår båda sidor, och för mig var det när jag inte vaccinerade en 'medveten risk', på samma sätt som det är en medveten risk att ha hästar tillsammans i hage eller vad det nu månne vara.
Men numera är alla mina vaccinerade och så har det varit i ett par år. Kommer någon ickevaccinerad grundvaccineras den.