Sv: De gamla mästarnas hästhållning?
För mig personligen är det viktigt att hästar ges möjlighet att vara ute mycket och att umgås i flock med andra hästar. Jag har läst ganska mycket om hästhållning i svunnen tid och min generella uppfattning är, utan hänvisning till någon speciell skrift eller person, att ridhästar på hög nivå ytterst sällan gavs möjlighet till detta.
Förvisso var nog skötseln på stall många gånger mycket bra (även om en del saker skulle gjorts annorlunda idag p.g.a. annan kunskap), men som sagt - för mig som vill att hästar skall vara UTE är det svårt att se svunna tiders hästhållning av ridhästar som ett föredöme.
Jag har dock förståelse för att man såg annorlunda på hästen, dess roll i samhället och på mycket annat förr. Jag fördömer inte den hästhållningen, men ser den som sagt inte som något jag strävar efter att uppnå. Sedan kan jag ändå vara imponerad av vissa personers kunskap om hästhållning utan att för den skulle hålla med om allt.
Jag har en bok från 1901 där författaren uttrycker upprördhet över hur fullblodshingstar hölls. De stod på box och togs mest ut för att betäcka, vilket i vissa fall ledde till dålig hovhygien och strålröta. Författaren beskriver ett fall där hingsten fick avlivas. Han reste sig inte ens för att betäcka
! Samme författare konstaterar att lantbeskällarna, som färdades runt i bygderna tillsammans med sin groom, hade det mycket bättre än de "fina" hingstarna. Generellt kan man nog tänka sig att detta har varit fallet på flera ställen. Lantraserna har hållts som utegångsdjur, medan "finare" hästar stått på stall.
När jag varit i Portugal har jag konstaterat att stona ofta lever ett fantastiskt liv medan hingstarna efter 3 års ålder står på stall och aldrig släpps ut om de inte blir avelshingstar. Sedan sköts de i många fall mycket väl på stall, men ändå....
Dock säger jag inte att all hästhållning i Sverige är bra! Jag är inte förtjust i små, leriga rutor.
Indy