De gamla mästarnas hästhållning?

C

Curtis

Det talas mycket om hur bra barockridning och klassisk dressyr och allt annat är för hästen. Därom är väl de flesta hyfsat överens. Men hur var det egentligen med de gamla mästarnas hästhållning? Mina erfarenheter av hästhållningen i Europa, förutom Norden och Brittiska öarna, har inte varit speciellt positiv. Det kan väl knappast ha varit bättre förr?

Vet att det var lite olika åsikter även förr, att en del hade lite mer human syn på hästen så att säga. Kan ni inte delge mig och alla andra det ni vet om detta?

Mvh Monika

Sv: De gamla mästarnas hästhållning?

- Vilka gamla mästare tänker du på? Jag har en gammal Wrangel hemma, där finns massor om stallar och strö och foder. Mycket som borde vara föredöme även idag...

De la Gueriniere skriver mycket om veterinära frågor, men råder till att kapa tungan om hästen låter den hänga ut och ger recept på hur man (kirurgiskt) bleker vita stjärnor på på en svart häst tex..

För mig personligen är det viktigt att hästar ges möjlighet att vara ute mycket och att umgås i flock med andra hästar. Jag har läst ganska mycket om hästhållning i svunnen tid och min generella uppfattning är, utan hänvisning till någon speciell skrift eller person, att ridhästar på hög nivå ytterst sällan gavs möjlighet till detta.

Förvisso var nog skötseln på stall många gånger mycket bra (även om en del saker skulle gjorts annorlunda idag p.g.a. annan kunskap), men som sagt - för mig som vill att hästar skall vara UTE är det svårt att se svunna tiders hästhållning av ridhästar som ett föredöme.

Jag har dock förståelse för att man såg annorlunda på hästen, dess roll i samhället och på mycket annat förr. Jag fördömer inte den hästhållningen, men ser den som sagt inte som något jag strävar efter att uppnå. Sedan kan jag ändå vara imponerad av vissa personers kunskap om hästhållning utan att för den skulle hålla med om allt.

Jag har en bok från 1901 där författaren uttrycker upprördhet över hur fullblodshingstar hölls. De stod på box och togs mest ut för att betäcka, vilket i vissa fall ledde till dålig hovhygien och strålröta. Författaren beskriver ett fall där hingsten fick avlivas. Han reste sig inte ens för att betäcka :eek: ! Samme författare konstaterar att lantbeskällarna, som färdades runt i bygderna tillsammans med sin groom, hade det mycket bättre än de "fina" hingstarna. Generellt kan man nog tänka sig att detta har varit fallet på flera ställen. Lantraserna har hållts som utegångsdjur, medan "finare" hästar stått på stall.

När jag varit i Portugal har jag konstaterat att stona ofta lever ett fantastiskt liv medan hingstarna efter 3 års ålder står på stall och aldrig släpps ut om de inte blir avelshingstar. Sedan sköts de i många fall mycket väl på stall, men ändå....

Dock säger jag inte att all hästhållning i Sverige är bra! Jag är inte förtjust i små, leriga rutor.

Indy

Det är också min erfarenhet att utegång var någonting ovanlitg för de skolade hästarna, medans arbetshästar kunde få gå ute. Argumenten kan väl rimligen ha varit samma som idag. Man var "rädd" om hästen. Men jag säger som du, ut med pållen i naturen.

Det jag ville åt litegrann med denna tråd var att vi många gärna hyllar äldre riders ridning, inte rakt av, men ändå. Däremot är det inte många -i alla fall inte på detta forum - som skulle råda någon att låta hästen stå inne mer. MEN, att tillämpa olika ridmetoder och filosofier från förr anses ok.

Jag är ofta både filosoferande och provocerande på samma gång.

Nu funderar jag över om det kanske finna lika många briser i de gamla ridteorierna som i deras hästhållning?

Mvh Monika

Det finns mycket brister i de gamla teorierna, en som du nämde på en annan tråd, myten om att sadeln klämmer på njurarna. Det går nämligen inte.

jag är inte så säker på att alla ryttare var så mycket bättre förr, heller. Man ser många halvgamla foton där det ser ut lite si och så. Andra problem än vi har idag, men fortfarande problem. Jag har en video av 40-50 talets största, och jäklar vad dåligt de rider, endel. Haha!

vad jag förstår så finns det många många stall i tyskland idag där hästarna aldrig går ut. Har talat med flera som köpt hästar i tyskland, och varit nere och tittat på hästar mitt på dagen, och alla stod inne, på bäddar som mockas ut en gång om år (på sommaren!! Tänk er stanken!)

Den så hyllade kavalleriridningen var nog inte så bra alla gånger heller. Officerarna med sina egna hästar, ja. Soldaterna som transporterade sig på hästryggen hållandes balansen i tränstygeln, nej.

Jag kan egentligen inte säga någonting om de gamles ridning eller hästhållning, för det är svårt att veta. Sen har jag lite svårt för att vissa kallas "mästare" och andra inte. Det känns som en slags officiell titel, som tyskarna och deras förkärlek för titlar. Om man kallar Dr Hubert för Herr Hubert, då jäklar ligger man pyrt till. Endel hästmänniskor vet mycket mer an andra, men några mästare blir vi aldrig.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Klart det finns brister, det gör det i alla ridteorier. Gamla som nya. Det är i princip omöjligt att hålla med om "allt" i något man inte själv har skapat, vad det vara må.

Men detta innebär inte att de gamla ridlärorna inte är tillämpeliga längre. Men det är var och ens ansvar att försöka bena ut vad respektive författare menar och själv ta ställning till vad man tycker är bra och mindre bra, vad som kan fungera och vad man inte tror på. Detta är inget jag tycker är unikt för "de gamla mästarnas" verk, det gäller all facklitteratur.

Men jag menar också att en basal förståelse av konceptet är nödvändig, annars kan det bli besvärligt att plocka bitar här och där. Jag är lite allergisk mot att "plocka russinen ur kakan" om man inte har djup förståelse av hela kakan först.

Indy

Curtis skrev:
Det jag ville åt litegrann med denna tråd var att vi många gärna hyllar äldre riders ridning, inte rakt av, men ändå. Däremot är det inte många -i alla fall inte på detta forum - som skulle råda någon att låta hästen stå inne mer. MEN, att tillämpa olika ridmetoder och filosofier från förr anses ok.

Och - det tycker jag inte är konstigt! Om man går igenom ridteorierna och tycker att de bär, varför inte använda dem bara för att den som skrev boken kanske hade en annan syn på hästhållning än man själv?

Skall man inte använda hjul om man tycker att sumererna hade en taskig syn på de oxar som drog vagnarna?
;)

Däremot skall man inte acceptera något bara för att den som skrivit verket anses vara en gammal mästare.

Indy

IndianaJones skrev:
Men jag menar också att en basal förståelse av konceptet är nödvändig, annars kan det bli besvärligt att plocka bitar här och där. Jag är lite allergisk mot att "plocka russinen ur kakan" om man inte har djup förståelse av hela kakan först.

Indy

Det håller jag fullständigt med om!

Mvh Monika

Noir skrev:
Jag kan egentligen inte säga någonting om de gamles ridning eller hästhållning, för det är svårt att veta. Sen har jag lite svårt för att vissa kallas "mästare" och andra inte. Det känns som en slags officiell titel, som tyskarna och deras förkärlek för titlar. Om man kallar Dr Hubert för Herr Hubert, då jäklar ligger man pyrt till. Endel hästmänniskor vet mycket mer an andra, men några mästare blir vi aldrig.

Tessan

Bra att du påperkar detta. Jag har alltid haft en tendens att ha idoler, som en liten skolflicka. :o
Kanske dags att sluta med det snart....

Mvh Monika

Noir skrev:
Sen har jag lite svårt för att vissa kallas "mästare" och andra inte. Det känns som en slags officiell titel, som tyskarna och deras förkärlek för titlar. Om man kallar Dr Hubert för Herr Hubert, då jäklar ligger man pyrt till. Endel hästmänniskor vet mycket mer an andra, men några mästare blir vi aldrig.

Halleluja! :bow:
Det kan bli lite väl mkt idoldyrkan här inne ibland. Man verkar förbise vissas brister och glorifiera dem. ALLA har brister, ingen är total. Just därför bör man lyssna på fler än en person.
Jag säger själv att jag rider Akademiskt. Men inte helt renlärigt, eftersom jag då inte skulle ta in någon ny information sedan Akademiernas tid.

Senast ändrad:

tuaphua skrev:
Halleluja! :bow:
Jag säger själv att jag rider Akademiskt. Men inte helt renlärigt, eftersom jag då inte skulle ta in någon ny information sedan Akademiernas tid.

Akademisk ridkonst är väl ett begrepp uppfunnet på 1990-talet? Jag tycker inte att det ligger i "inriktningen" (eller vad man skall kalla det) att den är frusen och inte tar in ny information. Så har inte jag uppfattat den.

Men sen kan man fråga sig: hur mycket är egentligen "nytt" när det gäller ridkonst, hästhantering, hästutrustning o.s.v.? Jag har en känsla av att det mesta fanns för 2000 år sedan och efter det bara har återuppfunnits i olika omgångar :smirk: .

Indy

Hmm - det ser ju tjusigt ut på de gamla kopparsticken med "flygande hästar" och visst är det lockande att lära sig hur man gör sånt. Men sen såg jag en video med Luis Valenca som visade hur denne mästare tränar in skolsprången. Om det är den metoden som de gamle använde - då är skolsprången inte mycket att ha. LV lägger noll ansträngning på harmoni och hästens välbefinnande. Så - hur gjorde de egentligen, på kopparstickens tid?
Att stallarna var fina och luftiga för rikemanshästarna - det kan man vara säker på, annars kunde inte de rika gå dit.... :devil:

Jag undrar just hur det hade sett ut om de hade haft video på den tiden, eller åtminstone bra fotografisk kamera. Kopparsticken är ju idealiserade, och hästarna har så stora rumpor och så små huvuden och hovar. Vad mer har de ändrat?

Jag tänker på det ibland, alla dessa foton av iberiska/franskt ridna hästar med "häng i tygeln". Kan det vara så att kameran to en bild mitt i glappet, och att det därför egentligen såg ganska oharmoniskt ut?

Tessan

IndianaJones skrev:
Men sen kan man fråga sig: hur mycket är egentligen "nytt" när det gäller ridkonst, hästhantering, hästutrustning o.s.v.? Jag har en känsla av att det mesta fanns för 2000 år sedan och efter det bara har återuppfunnits i olika omgångar :smirk: .

Indy

Tja, hästen är ju fortfarande en häst! :D Det kanske är de mer humanare metoderna som är skillnaden. Fast alla tidsåldrar har väl sina avarter.

En sak jag funderade på var tillämpligheten av dåtidens teorier idag, med avseende på hästens fysik och anatomi. Förr användes ju de Iberiska raserna för dressyr. Idag är det vanligare med de helt annorlunda byggda halvbloden.

Kanske är det omöjligt för dagens dressyrhästar att verkligen utföra de olika rörelserna helt korrekt pga av sin byggnad?

Ser fram emot alla läckra bilder som ni kommer att motbevisa detta påstående med. :d

Hallå, Anatomiexperterna!!!

Monika

Nu börjar vi komma någonstans. Tjoho! Dags att tvivla, fråga och undra! Tänk om det inte alls var bra förr. Hur ska vi verkligen veta att målningar och kopparstick visar verkligheten? Tänk på det som många konstaterat om Kyras bok. Det som står och det som visas på bilderna stämmer inte överens. Tänk om gamla tiders ideal inte heller blev verklighet, precis som dagens TR-ideal?

Ucsh, nu blir jag lite väl "neggig."

I och för sig kan man väl säga att det motbevisas av de skickliga ryttare som faktiskt finns idag. Tack och lov!

Monika

Visst är det svårare för ett halvblod att piaffera upp i levad än det är för en iberier. Men man kan låta sig luras, med. Många iberier har långa överarmsben, så att frambenen är längre in under hästen, och då kan hästen sätta under sig bak rätt mycket utan att överta så mycket last. Men det syns inte för det otränade ögat. Sen, många av de iberier jag har sett (importerade kusar, spaniorerna skrattar hela vägen till banken, och de blev av med kusen) har stora framdelar och pytterumpor. De har nästan all vikt på frambenen redan från början och ser ut som fotomontage av xl fram och medium bak. Som Salinero, f.ö.

Har en massa bilder men inte copyright till dem!

Tessan

Okej! Jag behöver verkligen SE för att förstå. Är så förbenat visuell av mig....

Mejl kanske...får man det?

Det är intressant allt prat om Salineros stora, resliga framparti. Många anser ju att han är så lätt i framdelen, men missar den bristande musklingen bak. Ett högrest framparti är ju ingen garanti för arbete bak. Bakbenen kan ju vara raka. Men det är ju att slå in öppna dörrar hos dig.... kanske någon annan behövde höra det igen.

Monika

Monika

Alltså, jag har krympt hans framdel så att den är proportionerlig, höjt upp ryggens svank, vinklat fram bakbenet så att dess skena är parallell med frambenets underarm (OBS! inte skenan, utan från armbågen till "knät").

Vad menar du med "diagonal"? Att benparen är parallella, eller att hovarna lyfter och sätter i på samma gång? Vet ej det senare, då det är stillbilder. Jag vet att piaffen och passagen är klockrent 4-taktiga, men det är han ju inte på något vis ensam om.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama