de där knottrorna på bringan

T

Tican

som kommer varje sommar, vad är det för något? ser ut som bett av något slag, fast ligger i linjer. ni vet säkert vad jag menar, nästan alla hästar jag träffar har såna. har hört ordet "proteinknölar", stämmer det? att det är för mycket/lite protein i betet eller nåt alltså?

:confused:

Sv: de där knottrorna på bringan

Vet ej! Har också fumnderat på varför det blir ränder... Isf är det dåligt med protein överallt,...

Är det inte för att det är ett ständigt veck där när hästen betar, och eventuella bett svullnar upp i det vecket?

hejhej..

är det inte flugor som biter dom?. min häst har alltid sådana knottror på bringan och längs med hela magen bak till bakbenen. tittar man noga så sitter där ibland sådana flugor som suger blod.

så jag tror inte det är några proteinknölar. spraya på lite flugmedel så försvinner de med all säkerhet..

// jessica

vet inte riktigt vad det är ni beskriver, men är det inte nässelutslag??
Små knölar som vanligen kommer lite på bogen?!
Kan om man har otur få över hela hästen, som dessutom kan svullna upp...

det borde väl va knottbätt, knottiskräken biter väl hästarna när de betar så blir det ränder, alla hästar får det ju inte.

Knottbett, ja. Kommer mest på hösten, men jag har märkt en del på min redan. Smörj på tjärsalva eller Nylanders hästkräm så brukar knotten hålla sej borta och det lindrar betten lite. Fungerade mycket bra på min häst ifjol, bara man smörjde på ganska ofta.

Det är insektsbett, mest troligt knott. Ränderna blir eftersom de biter när hästen betar och då blir det 'veck' över området när huden rynkas.

Alexandra_W skrev:
Det är insektsbett, mest troligt knott. Ränderna blir eftersom de biter när hästen betar och då blir det 'veck' över området när huden rynkas.
men varför bara just där? min häst är knappt biten alls på resten av kroppen, men ränderna på bringan är tydliga redan nu.

Tican skrev:
men varför bara just där? min häst är knappt biten alls på resten av kroppen, men ränderna på bringan är tydliga redan nu.

DET är något du får fråga knotten om ;) Jag vet faktiskt inte, men det är så för i princip alla hästar,d e blir bitna på bringan och juver/skap.

Jag har en stackars våldsamt sönderbiten inackordering, hennes bringa är HEMSK och inte bara randig utan knölig med, men bara bringan.

JAG har en egen teori om att de biter på bringan för att hästen inte har så lätt att få BORT insekterna därifrån, och det går en halspulsåder som gör att det är blodrikt och antagligen doftar blod. Juvret/skapet biter de ju gärna på för det är tunn hud, och ganska skyddat där med.

Men hästarna har ju svårt att få bort insekter effektivt från bringan, så det är bra ställa att sitta på om man ska få suga blod ifred, ingen svans som kan vifta bort etc, inget huvud att skaka på etc.

Min häst slår med sitt huvud mot bringan för att få bort knotten.

Det är nog bara bett...håller med om att dte blir ett veck när hästen betar och de flesta insekter sätter väl sig där eftersom där är en halspulsåder... min häst blir mest biten på bringan och vid juvret, då och då hittar jag även bett på övriga kroppen men inte särskilt mkt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 381
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 040
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022