De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

Har jag hindrat diskussionerna här menar du? Jag konstaterar bara att det jag inledde tråden med provocerade somliga här till en diskussion jag valt att inte delta i eftersom jag tycker det är vansinnigt ointressant att ha de diskussionerna, är det inte så diskussionsforum fungerar ? Jag har ingen lust att försvara mig för saker jag inte sagt. Jag har ingen lust att lägga energi på att diskutera diskussionen. Somliga här känner sig bara så oerhört navelluddsprovocerade så att jag mår illa.
Men förtydliga dig då om vad ville med tråden, annat än att än att kalla svepande folk naiva och naveludd?
 
Min granne med 2 barn kom just hem från en kort resa till Paris. För åttonde veckan i rad har gula västarna protesterat mot regeringen på Paris gator. En massiv polisinsats varje helg, protestanterna är fredliga men våldsamheter sker med jämna mellanrum.
Min granne var chockad över vad hon såg, hon hade inte alls väntat sig att se detta i den omfattningen. Det uppskadttades vara runt 50 000 människor delaktiga i protesterna, många turistställen var stängda och gator avspärrade av kravallpolis som regelbundet och till synes random skickade iväg tårgas mot protestanterna.
Men detta visste vi andra om, det täcks ju så bra av media.
Ja..? Jag läser inte dagstidningar eller ser på nyheter dagligen, men mig har det inte undgått. Politiska situationer i Europa är väl generellt något som täcks rätt bra i svensk media?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgl04R/valdsamma-protester-i-paris--over-200-gripna
https://www.di.se/nyheter/flera-gripna-under-nya-protester-i-frankrike/
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisen-rustar-for-ny-gula-vastarna-protester-i-frankrike
 
Ja..? Jag läser inte dagstidningar eller ser på nyheter dagligen, men mig har det inte undgått. Politiska situationer i Europa är väl generellt något som täcks rätt bra i svensk media?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgl04R/valdsamma-protester-i-paris--over-200-gripna
https://www.di.se/nyheter/flera-gripna-under-nya-protester-i-frankrike/
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisen-rustar-for-ny-gula-vastarna-protester-i-frankrike
Sen kan jag tänka mig att känslan av att stå i/bredvid en demonstration på 50 000 pers är något annat än att läsa att de var 50 000. Men det är inte mycket massmedia kan göra åt det, ju.
 
Min granne med 2 barn kom just hem från en kort resa till Paris. För åttonde veckan i rad har gula västarna protesterat mot regeringen på Paris gator. En massiv polisinsats varje helg, protestanterna är fredliga men våldsamheter sker med jämna mellanrum.
Min granne var chockad över vad hon såg, hon hade inte alls väntat sig att se detta i den omfattningen. Det uppskadttades vara runt 50 000 människor delaktiga i protesterna, många turistställen var stängda och gator avspärrade av kravallpolis som regelbundet och till synes random skickade iväg tårgas mot protestanterna.
Men detta visste vi andra om, det täcks ju så bra av media.
Det har varit på tapeten en hel del i media, både i Sverige och Norge, och det finns även info från ambassaden länkat högst upp på deras sida så att de som vill informera sig om läget inför en Parisresa får veta det de behöver.

Om man skall resa någonstans där det varit/är oroligheter så är det klokt att läsa in sig lite på läget.

Och är man en försiktig resenär kan man oavsett om det rapporterats om oroligheter eller ej läsa in sig före resan.
 
Ett råd UD brukar vara mycket, mycket tydliga med är att man verkligen ska undvika demonstrationer och upphetsade grupper av människor.
Så klart. Men jag förstår inte kritiken mot UD i tråden. Alls.

Däremot har det hänt att jag har förfasat mig över resebolagen. Som tex vid tsunamin i Thailand alltså inte visste att det är fara å färde när vattnet drar sig tillbaka. Det vet minsta barn i Costa Rica.
 
@honung
Vad tycker du att Sverige ska göra mer än att informera om att det är oroligt i Paris?

Det har ju stått om gula västarna i varje tidning och här finns informationen på sweden abroad.
Vad mer ska till?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190106-184739_Chrome.webp
    Screenshot_20190106-184739_Chrome.webp
    86,7 KB · Visningar: 17
Så klart. Men jag förstår inte kritiken mot UD i tråden. Alls.

Däremot har det hänt att jag har förfasat mig över resebolagen. Som tex vid tsunamin i Thailand alltså inte visste att det är fara å färde när vattnet drar sig tillbaka. Det vet minsta barn i Costa Rica.
Jag måste erkänna att jag hade noll koll på hur en tsunami fungerade innan 2004. Jag hade nog lätt stått kvar och tittat och funderat på vad som hände.

Men flatheten hos myndigheter efter katastrofen är ju skrämmande. Jag minns att vi såg det på texttv på morgonen och vår reaktion var "Shit, det här är inte bra"...
 
UD brukar titta på helhetsbilden när de bedömer ett lands säkerhet. Sedan är det natt och dag mellan att bo på en all-inclusive resort i Turkiet och tälta i turkiska Kurdistan på gränsen till Irak. Det senare skulle ingen vettig person göra, det tidigare är det många svenskar som gör regelbundet.
 
UD brukar titta på helhetsbilden när de bedömer ett lands säkerhet. Sedan är det natt och dag mellan att bo på en all-inclusive resort i Turkiet och tälta i turkiska Kurdistan på gränsen till Irak. Det senare skulle ingen vettig person göra, det tidigare är det många svenskar som gör regelbundet.
Och de brukar skriva ut vilka delar av landet det gäller. Vi var i Georgien i höstas och där finns det områden/utbrytesregioner som det varnas för. Men man behöver inte undvika hela landet.
 
Jag antar att det är jag som saknar insikt och förståelse över hur världen ser ut idag, att tex europa inte är detsamma som det var förr. Jag antar av tråden att döma att det finns hur mycket information som helst över risker där ute i världen idag och att det är naivt att säga annat. Då undrar jag, vad som får två vuxna skandinaviska kvinnor, erfarna av resande - att ta beslutet att tälta ensamna i nordafrikanska bergen - mot sin guides inrådan.

Min granne som just kom hem från Paris, är uppvuxen i paris och åker dit för viss typ av medicinska behandlingar regelbundet. Hon arbetar mot sitt gamla hemland härifrån och är väldigt mycket mer insatt i situationen i Paris än vad jag - och de flesta andra här är. Trots detta var hon skärrad av vad hon hamnade mitt i. Men troligtvis har hon levt under en sten som någon här sa. Jag ska hälsa henne det.
 
Så klart. Men jag förstår inte kritiken mot UD i tråden. Alls.

Däremot har det hänt att jag har förfasat mig över resebolagen. Som tex vid tsunamin i Thailand alltså inte visste att det är fara å färde när vattnet drar sig tillbaka. Det vet minsta barn i Costa Rica.

Det var en väldigt märklig rapportering och informationen var extremt bristfällig.
Timmar efter första tsnunamivågen varnades det för att "the big one" is coming. Absolut ingen verkade ha nån koll på hur det funkade. Resebolagen hade absolut noll info om saker och ting direkt efter.
 
Jag måste erkänna att jag hade noll koll på hur en tsunami fungerade innan 2004. Jag hade nog lätt stått kvar och tittat och funderat på vad som hände.

Men flatheten hos myndigheter efter katastrofen är ju skrämmande. Jag minns att vi såg det på texttv på morgonen och vår reaktion var "Shit, det här är inte bra"...
Du arbetade väl inte på någon resebyrå eller bodde på någon plats där tsunamis och jordbävningar inträffar, heller?
 
Jag antar att det är jag som saknar insikt och förståelse över hur världen ser ut idag, att tex europa inte är detsamma som det var förr. Jag antar av tråden att döma att det finns hur mycket information som helst över risker där ute i världen idag och att det är naivt att säga annat. Då undrar jag, vad som får två vuxna skandinaviska kvinnor, erfarna av resande - att ta beslutet att tälta ensamna i nordafrikanska bergen - mot sin guides inrådan.

Folk gör ju dumma saker, mot bättre vetande jämnt och ständigt?

Att inte följa Guidens råd var givetvis dumt Men är du verkligen förvånad över att folk gör idiotiska saker? Det gäller ju inte bara på resor
Folk dricker och kör bil, folk hänger i armkrok på trolltunga, folk rider skogstokiga hästar, gör egna elinstallationer och trimmar elcyklar så att de går i 100 knyck...
 
Jag antar att det är jag som saknar insikt och förståelse över hur världen ser ut idag, att tex europa inte är detsamma som det var förr. Jag antar av tråden att döma att det finns hur mycket information som helst över risker där ute i världen idag och att det är naivt att säga annat. Då undrar jag, vad som får två vuxna skandinaviska kvinnor, erfarna av resande - att ta beslutet att tälta ensamna i nordafrikanska bergen - mot sin guides inrådan.

Min granne som just kom hem från Paris, är uppvuxen i paris och åker dit för viss typ av medicinska behandlingar regelbundet. Hon arbetar mot sitt gamla hemland härifrån och är väldigt mycket mer insatt i situationen i Paris än vad jag - och de flesta andra här är. Trots detta var hon skärrad av vad hon hamnade mitt i. Men troligtvis har hon levt under en sten som någon här sa. Jag ska hälsa henne det.
Menar du att kvinnorna inte skulle ha fått nog med information om läget, eller inte hört nog med ”riktiga” hemskheter för att ta det på allvar?

Självklart är det skärrande att hamna mitt i politiska protester, men det har ju inte saknats information om det. Tänker du dig att folk blir mer benägna att ta saker på allvar om media beskriver saker som sker (exempelvis mord) mer detaljerat? I så fall tror inte jag att det hjälper. Det går i regel inte att föreställa sig något på samma nivå som det är att uppleva en händelse, det handlar inte nödvändigtvis om naivitet eller att ”leva i en bubbla”, utan att vi av naturen inte kan ta åt oss allt på den nivån för då skulle vi nog inte orka existera över huvud taget. Det behöver ju dock inte likställas med att inte ta hot på allvar.
 
Folk gör ju dumma saker, mot bättre vetande jämnt och ständigt?

Att inte följa Guidens råd var givetvis dumt Men är du verkligen förvånad över att folk gör idiotiska saker? Det gäller ju inte bara på resor
Folk dricker och kör bil, folk hänger i armkrok på trolltunga, folk rider skogstokiga hästar, gör egna elinstallationer och trimmar elcyklar så att de går i 100 knyck...
Fast kulturell relativism är något helt annat. Vilket även Petruska var inne på ang naturkatastrofer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp