De 50 mest inflytelserika människor i världshistorien

Jag har alltid varit fascinerad av Antikythera Mechanism, den '2000 år gamla datorn'. Det finns vissa bevis på att den byggdes av Arkimedes!

https://www.worldhistory.org/Antikythera_Mechanism/

När man börjar studera antikens vetenskapsmän, filosofer och politiker så inser man hur sofistikerade och kunniga de var, och hur det mer moderna samhället är byggd på deras vetenskap och sociala strukturer.

Här är en video där någon byggt en replica av Antikythera Mechanism,

Inte för att jag förstod hans mere esoteriska förklaringar, men det får en att inse hur avancerad grekisk vetenskap var.

Astronomi t ex var en högt utvecklad vetenskap både i Asien, Sydamerika, arabvärlden, Grekland m fl, när kyrkan avfärdade allt som hädelser och avkunnade dödsdomar. Kineserna var de första att förutse kometer och sol- och månförmörkelser. Mayakulturens kalender var mer exakt än den gregorianska som används idag. Många gamla kultplatser som Stonehenge hade markeringar för sommarsolståndet när de byggdes.

Inga eller få namn finns bevarade till idag, och ännu färre vet vilken betydelse det hade för dagens vetenskap.

Personen som uppfann stigbygeln och därmed ändrade hela krigsföringen.
Har en bok War Horse där det är refererat till experiment gjorda med och utan stigbyglar och med spjut och man kom där fram till att skillnaden inte var så oerhörd som beskriven i många historieböcker.

Rent ur minnet så kan minnas fel. Men ett exempel är historiska skildringar där spjut använts som lans, före stigbygeln, helt enkelt bortsetts från eller ansetts vara felaktiga eftersom det ju rimligen var omöjligt att använda spjut som en lans innan stigbygeln fanns. Så därför skedde det inte och historiska texten om striden är fel. Medan då senare tester visat att det gick att göra så som i texten.

(Finns btw någon rolig tjej på Youtube som jag inte vet om jag kan hitta igen, som lyckas rida med kontroll trots att hon sitter i total damsadel, dvs helt på sidan på hästen så som på en soffa. Så som ofta är beskrivet att det inte går att sitta förutom bakom en page. (När jag ändå skriver det kan jag lika gärna lägga till att kvinnor som ville jaga eller rida effektivt red gränsle rätt och slätt in på 1700-talet ngn gång. I klänning, som inte låg över hästens bakdel, i alla fall inte på medeltiden, utan hängde på var sida om sadeln.)

Tänker att man inte känner till vilka de är ofta? iom att det väl ofta är personer som helt enkelt bevarat viktiga böcker, eller uppmuntrat eller tillåtit vetenskap. Tex de arabiska furstar och bibliotek som bevarade så oerhört mycket kunskap när bibliotek i väst gick förlorade. Bla väl pga munkar (vilket iofs väl kanske är mindre bevisat)?

(dock verkar det kanske som att väldigt många välgörare och bevarare av litteratur har haft manlig bias och gärna bevarat sådan skriven av män.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka