Daytona VDL

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 717
H

Helan

Såg honom på bruksprovet och har sökt efter mer information om honom utan att lyckas. Vet någon om vad han gjort tidigare i livet, har han stått i avel i Tyskland, och i så fall med vilket resultat?

Han var en riktig tjejhäst, nästan lite näpen. Kan säkert passa bra till våre lite tyngre ston.

Sv: Daytona VDL

Daytona är ju nybliven 4-åring, så han lär väl inte ha hunnit med att uträtta särskilt mycket innan han kom hit...

Daytona är ju nybliven 4-åring, så han lär väl inte ha hunnit med att uträtta särskilt mycket innan han kom hit...

Tänkte att han kanske gjort bruksprov eller visats i Tyskland som treåring. Om han han började tidigt hade kanske de första fölen varit kläckta nu:D

Varför gjorde han inget löshoppningsprov som de andra 4-åringarna???

För att han har gjort bruksprov i Tyskland tidigare.
DÅ vill nämnden bara få se honom med egna ögon och då bara i ena disciplinen.

För att han har gjort bruksprov i Tyskland tidigare.
DÅ vill nämnden bara få se honom med egna ögon och då bara i ena disciplinen.

Och då vill jag ju förstås veta hur det gick för honom i det tyska bruskprovet. Vad fick han för betyg där? Var hittar jag mer info?

I bruksprovskatalogen står följande om Daytona:

Daytona var bästa dressyrhingst vid 70-dagarstestet i Münster-Handorf 2006 med index 138,1. Han blev även totalsegrare med index 123,2.

Tusen tack. Men jag vill ha mer poäng och siffror. Vilket förbund tillhörde han, kanske kan man söka mer där? Han hette något annat förut, var det Wolters? Har för mig att det stod det i katalogen som förstås inte är här.

Det står (ex Wolters) i katalogen, ja.

Kolla i tråden som handlar om ifall de tyska bruksproven är bättre än de svenska. Det var några länkar i den, jag vet inte om de kan leda dig rätt kanske?

Hej!

Här är delpoängen på Daytona VDL:

Karaktär 9,0
Temperament 9,0
Arbetsvillighet 9,0
Konstitution 9,0
Skritt 7,50
Trav 8,50
Galopp 8,75
Ridbarhet 9,0
Hoppanlag 7,50
Hoppanlag löshoppning 7,25
Hoppning temperament 7,0
Hoppförmåga 7,50
Terräng hoppförmåga 7,0
Terräng galopp 8,50
Skritt 7,50
Trav 7,63
Galopp 7,63
Ridbarhet 8,75
Hoppförmåga banhoppning 7,25

Fritt översatt....

Mvh / Fia

Hej!

Karaktär 9,0
Temperament 9,0
Arbetsvillighet 9,0
Konstitution 9,0
Skritt 7,50
Trav 8,50
Galopp 8,75
Ridbarhet 9,0
Hoppanlag 7,50
Hoppning temperament 7,0
Hoppförmåga 7,50
Terräng hoppförmåga 7,0
Terräng galopp 8,50
Skritt 7,50
Trav 7,63
Galopp 7,63
Ridbarhet 8,75

Fritt översatt....

Mvh / Fia

Spontan tanken när jag ser dessa siffror: kanske hade han fått bättre travpoäng med en annan ryttare... :angel:

Fullblodet i Daytonas stam slog igenom väldigt mycket.
Tycker han fick välförtjänta siffror.
Blir mycket bra DP förärvare i andra genertion med tyngre ston med bra gång.

Fullblodet i Daytonas stam slog igenom väldigt mycket.
Tycker han fick välförtjänta siffror.
Blir mycket bra DP förärvare i andra genertion med tyngre ston med bra gång.

OM han nedärver bättre bakbensexteriör än han själv har. Annars blir det nog ingen riktig power i ffa traven.

Sant...som sagt...fullblodet slog igenom mycket.
Men ofta blir det så i första korsningar med fullblod...andra generation brukar bli bättre.
Tycker han iaf är värd att pröva på tunga ston...det finns ju onekligen gång bakom o om stoet har bra gång....

Sant...som sagt...fullblodet slog igenom mycket.
Men ofta blir det så i första korsningar med fullblod...andra generation brukar bli bättre.
Tycker han iaf är värd att pröva på tunga ston...det finns ju onekligen gång bakom o om stoet har bra gång....

Mmm... jag undrar det. Donnerhall tycks också nedärva tämligen raka bakben. Double Diamond har det, liksom Daytona och Don Laurie, och även Danzas vad man kan se från bilden på ASVH.

Jag hoppas att många testar åt mig, själv är jag för feg ! :D

Hej!

Karaktär 9,0
Temperament 9,0
Arbetsvillighet 9,0
Konstitution 9,0
Skritt 7,50
Trav 8,50
Galopp 8,75
Ridbarhet 9,0
Hoppanlag 7,50
Hoppning temperament 7,0
Hoppförmåga 7,50
Terräng hoppförmåga 7,0
Terräng galopp 8,50
Skritt 7,50
Trav 7,63
Galopp 7,63
Ridbarhet 8,75

Fritt översatt....

Mvh / Fia

Tack Fia för siffrorna. Jag tycker att det verkar vara en helt ok allroundhingst! Ska nog prova honom i år... kanske....

Förresten, vilken typ av ston tror ni att han passar till utöver det ni skrivit redan?

Mitt sto fick en riktig grovis e.Biggles (han är 2 år nu) så jag tror att jag behöver en lite ädlare hingst än vad han var. Gärna en hingst med lite längre ben och Allround eftersom jag inte kan bestämma mig om jag ska vara hopp eller dressyrryttare i framtiden. Stoet är mest hopp (9/9 löshoppning på kvalitets) men har 7:or på gångarterna vid ridprov.

Men du kan ju inte mena att Danzas inte kunde sätta under sig?
Ingen hingst gjorde väl det mer än han på BP?
Han om någon hade väl bakbenspower.

Men du kan ju inte mena att Danzas inte kunde sätta under sig?
Ingen hingst gjorde väl det mer än han på BP?
Han om någon hade väl bakbenspower.

För att han är rak i hasen? Sätta under sig kan han och han har bakbenspower också, det handlar en del om mekanik. Men om de är för raka blir bakbensaktiviteten lidande. Ingen fjädring eller hävarm att skjuta ifrån med. Däremot har jag upptäckt att raka hästar ofta har bra skritt och ganska ofta schysst galopp. Det är traven som brukar vara sämre.

Vad jag menar är att anlagen för rakhasighet sannolikt kan komma både från fullblodet och Donnerhall. Vilket ökar risken för att det nedärvs i andra led.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: MJLee
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: Edla
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
986
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka