Dax för ny sadel igen....Någon med tips?

Nu har det gått ca 6 månader med ´min Bates Caprilli, men nu lättar den bak och hon musklar inte sig mer runt manken.
Har det vita järnet i och lagom med plats men misstänker att min vikt pressar ner sadeln den sista biten, troligtvis pga för liten sits.

Så undrar nu vad som kan tänkas passa och som samtidigt är relativt rymliga i sitsen gärna 18".

Hästen är av den grövre sorten, ngt svankig vid stillastående, rakare vid arbete och en del rörelse vid länden, lång manke och fortfarande ganska omusklad. Rejäla bogblad. Ligger på ca 100 grader nu i bomvidd, beroende på sadel.
Har funderat på om runda bossor kanske vore det bästa eftersom hon rör sig en del i länden.

Albion är ett märke som börjat komma upp i mitt huvud?

Spåningar och reflektioner är väldigt välkomna, även tips.

kristiflygaremm043.jpg

kristiflygaremm042.jpg

Sv: Dax för ny sadel igen....Någon med tips?

Men Bates kan man väl byta koppjärn på? Kanske prova att göra det först? :)

jojo det vet jag men själva bommen passar inte längre, har blått-rött och vitt järn...blått och rött är för smalt , medans vitt är alldeles lagom men då är bommen för svängd/fel form

är det ingen som har erfarenheter av hästar me lite mer svängd rygg och då kan ge lite tips på sadlar man ska prova?:angel:

tja jag har själv en häst med svängd rygg och hög manke men han är ganska kort i ryggen..
Jag har fått följande sadlar utprovade att ligga bra
Amerigo DJ
Dominus
Globus Crincle
Anky Salinero STS (lite för lång men svängd)

Så nu är jag på jakt efter den perfekta Dominusen (dressyr), lättare sagt än gjort..
Superfrustrerad över hur svårt det ska vara...

Prestige i bomvidd 37?
Röösli?
Dominus?
Stübben?
County Competitor?

är det ingen som har erfarenheter av hästar me lite mer svängd rygg och då kan ge lite tips på sadlar man ska prova?:angel:

men hur kan caprillin passa nu, den är väl rak?
och albion är ju också mot det raka...

jag har en favoritsadel när det gäller svängd bom och det är röösli.
mkt bra passform på det märket.

Caprillin är alldeles för svängd för henne vid ridning, den lättar bak, därför jag´kollar upp tips om de som är ngt rakare..Ska även försöka hitta en oberoende utprovare så att man kan få det så bra som möjligt. Ska ta bilder på hur sadeln ligger på tanten imorgon.
Fungerar röslin även när de blir rakare vid arbete, borde det inte bli tryck mitt på ryggen då? Hur stora är de i sätet?

Bättre sent än aldrig, här kommer bilder med bates caprilli 17,5" vitt koppjärn

vitt0906025.jpg

vitt0906024.jpg

vitt0906023.jpg

vitt0906022.jpg

vitt0906021.jpg

vitt090602.jpg

era synpunkter och ideér är välkomna

Visar även en bild på min förra hästs caprilli och tycker själv att där verkar vara mkt mer luft i bossorna och funderar på om det kanske är det som strular till allt?

DSC00145.jpg

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka