Dax för klippning

Eve

Trådstartare
Har ni klippt era hästar än? Bilder!
När är det dax?

Jag klippte min unghäst för första gången och hon blev så fin!

Sv: Dax för klippning

Klippte min för andra ggn ca 2 veckor sedan, första gången var det helklippning i juli/auguste, minns inte vilket, pga alldeles för tät päls.

Nu blev det sk, filt klippning, halva huvudet, hals + bog+mage, filt på rygg, spår vid bakknät ca.

Hur mycket ska hästen ridas om man helklipper hästen? har bara filtklippt mina hästar men funderar på att helklippa. Ni som har helklippta hästar rider ni jämt med ländtäcke eller vid vilken temperatur slänger ni på ländtäcke?

Hur mycket ska hästen ridas om man helklipper hästen?

Det handlar om HUR ofta man jobbar dom svettiga, inte om man typ rider varje dag eller så. Vet man med sig att hästen kanske gör ett svettjobb 1-2 ggr/veckan finns ju ingen anledning till en helklippning. Filtklippning är väl inte fy skam, varför ska du helklippa ?

min är helklippt och han står inne naken. 100g ute. Jag använder inte ländtäcke (har ridhus) men om jag rider ut och det är under 7 grader använder jag det.

Nej, kommer inte klippa än, min häst har fortfarande kort päls. Brukar klippa i december oftast, för då behöver jag bara klippa 1 gång/år. Jag avskyr att klippa!! Hår överallt, usch! Kliar ju som sjutton... :crazy:

Klippte mina för ett par veckor sen, en "helklippt" (lämnat under sadeln samt halvahuvudet) och en halvklippt. Ingen som har bilder på sina pållar klippta?

Jobbas hästen ordentligt flera dagar i veckan så den blir svettig tycker jag man kan helklippa. Snällare mot hästen då den torkar fortare. Jag har ridhus så även om jag helklipper behöver jag inget ländtäcke hela passet. Rider man mycket ute så är väl filtklippning bättre skulle jag tro.

Ang. ländtäcke så gör iafa jag så att jag rider fram med det. När hästen är uppvärmd åker det av och sedan ser jag till att hålla igång hela tiden.
Efter passer brukar jag låta hästen skrittas en lite stund innan jag slänger på täcket igen och sedan skrittar jag av lite till.
Är det riktigt kallt eller om jag rider ute så sitter det på hela passet.

Japp första gången för i år! Förra veckan men drog ut på det någon vecka. Klipper ganska regelbundet sen hela vintern pga att hon sätter enormt med tät päls, minst 1 gång i månaden brukar det bli,pust:D

Jag kommer inte att klippa förrän i december/januari eftersom min tant kommer att gå med fölet tills dess. Vanligtvis klipper jag i början av oktober första gånegn och en gång till i decemner. Men när hon ska igång så kommer hon att klippas direkt även om det inte innebär svettjobb. Heklipper, men lämnar ben och halva huvudet eftersom vi ändå inte kommer att tävla tills sommarpälsen är på plats. Eller tja, känner jag mig ambitiös ryker nog benbehåringen också. Mycket smidigare med korthårig häst och det är bara att täcka därefter. Lätta pass rider jag hela med ländtäcke. Tuffare pass rider jag fram och av med täcke på. Tömkörningspassen har jag också täcke hela tiden.

Klippte för tre veckor sedan (hela halsen och lite under magen) och ska klippa nästa gång (filtklippning) i mitten av oktober.

Tränar nu, men han går ute på lösdrift därav jag lämnar ryggen.
Vill gärna kunna täcka av honom tidigt på våren sen.

helklippte min ena för cirka 4 veckor sen, snart dags igen, den här gången vill jag dock att han har lite längre päls, han står i kallstall, och vill inte behöva täcka ihjäl mig.

han är en 4årig travare.

Jag spårklipper min dam, (för att hon ska slippa svettas, men kunna gå utan täcke), men det blir i slutet av oktober eller början av november. Det är lagom. Jag klipper bara en gång om året. Det växer inte ut igen förrän sommarpälsen kommer. (mycket praktiskt)

Senast ändrad:

Min russtravare klipptes i lördags, snart en vecka sedan. Hon tränas för fullt och tränas svettig varje pass så det är helt klart nödvändigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka