Dax att klippa manen, tips?

T

Tola

Nu är det dax att klippa men fjording. Har använt sax innan men svårt att få de fint. Någon som har något tips?

Sen undrar jag om rakapparater som man klipper pälsen med går att använda på stående manar också?

Sv: Dax att klippa manen, tips?

Jag fick tag på en gammal hederlig fårsax, som jag klippte min fjordings man med. Med en vanlig sax fick jag bara kramp i handen då manen var så tjock. Hans man var iofs ovanligt tjock oxå.
Jag klippte först det vita på ena sidan så jag fick en "mall", dvs manens form. Sedan klippte jag det svarta och till sist det vita på andra sidan. Klippte allt från vänster sida, tyckte det var enklast då jag är högerhänt. Började vid manken och klippte framåt.
Klipp ofta är mitt tips, så manen aldrig får chans att lägga sig ner eller dela sig. Min fjording krävde klippning var 4:e vecka för att hållas snygg.
Har inte provat med elektrisk klippare, har inte haft tillgång till ngn sån, men det funkar säkert. Prova! Men tänk på att det det går fort att klippa fel med en sån.
Lycka till!

Det viktigaste är att du har en riktigt vass och kraftig sax. Skulle inte vilja använda maskin eftersom det är kraftigt tagel och det skvätter tillräckligt med sax.
Håller med pimy om att börja med det vita. I motsats till henne så klipper jag från båda sidor.
Börja med att klippa en form i det vita på en sida. Det ska vara hjulformat, alltså kort, nästan snagg bakom öronen och längst vid nackens högsta punkt. Vid manken ska det gå ut i intet. Det svarta kan vara en till två cm längre än det vita. Det vita kan du fasa lite så det går in jämnt i det svarta. Klipp det svarta så det blir en rund övre kant, alltså inte tvärs över. Svårt att förklara och jag har tyvärr ingen bild.
Det här sättet fick jag lära mig någon gång på 70-talet av en gammal farbror som hade haft fjording länge. Jag tycker fortfarande att det är det snyggaste klippsättet.

Sen kan man ju skojja till det med att klippa pianotangenter och trekanter i det vita.

Jag fick tag på en gammal hederlig fårsax, som jag klippte min fjordings man med.

Är det som en vanlig sax?
Jag har sökt endel på fårsax men bara kommit upp sådana klippmaskiner.
Har däremot fått tag på någonstor sax som jag tänkte testa ikväll.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 249
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 529
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V