Datorn hittar? inte digitalkameran

Lorelie

Trådstartare
Igår när jag satt och förde över bilder till datorn gick det jättebra, en stund iallafall... Sen försvann flyttbar disk (som kommer upp när man stoppar i kamerasladden) och den finns fortfarande inte... Jag har startat om, och haft datorn avstängd imellan. Jag har använt samma USB-uttag till kameran hela tiden, men testade även med ett annat, samma resultat, dvs ingen reaktion alls från datorns sida.
Vad kan vara fel?
 
Det kan vara två olika fel/problem.

Fel på hårdvaran dvs kamera, sladd eller dator/USB-port.

Fel på programvaran, dvs det har blivit något fel i programvaran (windows/drivrutiner) som gör att det inte funkar.

Först bör du ta reda på vad det är fel på. Har du möjlighet så testa kameran i en annan dator, funkar det där är det inget fel på den i varjefall. Fungerar det inte så vet du inte säkert så då kan det vara ide att prova vidare. Om du är rimligt säker på att det är fel på kammran (eller usb-kablen) är det bara att hoppas på att garantin täcker och lämna den på service.

Funkar kameran i annan dator så är den nog okej, så då är det dags att koncentrera dig på datorn. Tyvärr krävs det en hel del kunskaper för att vara på den säkra sidan här. Första testet är dock enkelt om du har andra USB-prylar såsom tangentbord, mus, diskettstation etc. Hittar datorn dessa då är det inget större fel på själva datorn (hårdvaran) glapp eller annat maskinvarustrul. Hittar datorn inget då kan det vara fel på portarna men för att veta säkert bör man nästan installera om datorn. Har du fri support av något slag eller garanti på datorn så gå den vägen för att reda ut ev fel eller få datorn lagad.

Har du däremot konstaterat att USB-porten funkar och kameran/usb-sladden är okej, så har det troligen gått något snett i programvaran. Vet du hur man hittar till enhetshanteraren via kontrollpanelen och där kan hitta något skumt rött kryss frågetecken eller annat skumt på någon enhet (expandera det som har med övriga enheter, multimedia och hårddiskar) som verkar vara kameran kan man installera om den genom att helt enkelt radera och sedan starta om datorn, då ska den hitta kameran igen (eller den pryl du misstog för kammeran :angel:) numera brukar det fungera om bara allt övrigt är ok. Funkar inte detta eller du tycker jag skriver grekiska här så är det nog omöjligt att hjälpa dig via internet. Allternativet om det verkar som om både dator och kamera är okej är att installera om eller kontakta support för kamera/dator.

Vad du än gör så fråntar jag mig allt ansvar :angel:
 
Men kan det bara hända bara *sådär* medan man har dem ihopkopplade och flyttar bilder?

Jag ska prova med pappas kamerasladd, de är lika dana så får jag se om det är sladden.
Alla andra USB-saker funkar, så som mus, tangentbord och skrivare.
Har tyvärr ingen mer dator, men pappa kanske kan ta med sig kameran till jobbet och se om det funkar.


Kan ingenting om enhetshanteraren....
 
Händer det så där bara när man använder prylarna så är det vanligen något som går sönder. Har din pappa en likadan kamera (eller liknande från smma tillverkare) så kan det vara ide att prova den på din dator. Det ger en indikation om läget.


Om det bar kan hända sådär :rofl:, förlåt mig men jag får den frågan allt som oftast på jobb (jag jobbar med datorer). Skulle du frågat samma sak om din cykel fick punktering när du cyklade, eller elvispen gav upp? Självklart kan datorer/digitalkameror och liknande gå sönder liksom alla andra prylar.

Vet du inget om enhetshanteraren så skippa den, då gör du förmodligen mer skada en nytta om du inte får vägledning.
 
Pappa har också en Olympus, men en nyare modell, men sladden är den samma. Får be honom ta hem den imorgon så jag kan prova.


Oj vad dum jag känner mig :o Självklart att den kan gå sönder när man använder den :rofl:
 
Det är kameran det är fel på. Provade min kamera och pappas sladd, ingen reaktion. Pappas kamera och pappas sladd funkade som det skulle, och lika så pappas kamera och min sladd.

Jag blir galen! Det har BARA varit problem med den kameran ända sen vi köpte den...
 

Liknande trådar

Fälttävlan I söndags stod det terrängträning på Årsta Runsten på schemat. Vi har inte varit iväg på ett tag och innan träningen ångrade jag mig...
Svar
19
· Visningar
7 048
Senast: Houdinie
·
IT & mobiler Jag håller på att titta på en tv-serie som jag köpt på dvd. Har kollat på fem säsonger och igår när jag stoppade in den första skivan i...
Svar
9
· Visningar
2 830
Senast: Lokattan
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Araminta
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp