Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Rumpnissen

Trådstartare
Jag blir så trött. Hade inne datron på service under mellandagarna då den gick väldigt trögt, fick tillbaka den och den fungerade bra. Sen kom stormen och det var inte för än i torsdags som jag kunde koppla upp mig på internet igen. :cool: Jag vet inte om datorn har somnat och inte riktigt vaknat under den här tiden men den är onekligen väldigt osamarbetsvillig. Följade problem dyker upp titt som tätt:

*Den stänger helt plötsligt ner internet utan förvarning.
*Den stänger helt plötsligt ner andra program t:ex Word och Windows Media Player utan förvarning.
*Den vägrar skriva ut. Det kommer inte ens något felmeddelande, den kopplar inte ens.

*När jag försöker öppna Outlook Express kommer en ruta upp där det står: "Sidväxlingsfilen är för liten för att avsluta denna åtgärd."

*När jag försöker ansluta till MSN säjer den att det är problem med Internet eller anslutningstjänsten trots att jag är ansluten.

*Det händer ofta att program låser sig och inte svarar.

Datorn köptes förra året och har säkert varit inne på service fyra gånger redan. :devil: Jag är riktigt trött på det här och tänkte ringa till datorhuset i morgon och be dom komma ut och fixa allting men tänkte höra med er och se om ni kanske kan göra mig något klokare om vad problemet kan vara! :)

TACK!
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Testa att ominstallera operativsystemet, det brukar hjälpa när mina älskade maskiner blir lite vilse i pannkakan.
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

OBS! Testa inte att slå eller sparka på burken, hoppar du på den så börjar det ryka om den. Jag har testat. :devil:
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

ibland har jag god lust. :devil: Faktum är att jag sprkade ner datorn vi hade förut i golvet, men den gick ändå. :p
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Jag skulle inte lita så himla mycket på den dära sk servicen. Syrran hade också ny dator med tillhörande service på...Lämnade in den, fick tillbaka den...dom hade inte gjort nåt med den, lämnade in den igen, samma visa, 3 dje gången funkade den hyffsat...men nåt var fel ändå...Då hade dom snott hennes hårddisk och ersatt den med en med mindre kapacitet...Sen sa hon upp avtalet...Dessutom såg man ju på Insider hur himla *duktiga* dom är på service när det gäller datorer ;-)...
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Man ska _ALDRIG_ lämna in en dator på service när det handlar om mjukvara. Det kostar bara en massa onödiga pengar. Nästan alla som har en dator idag känner minst en person som är datorkunnig som kan installera om den eller reperera den vid behov.
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

...och den datorkunnige är alltid lika tacksam...

Visst hjälper man väldigt gärna sina vänner. Men när man börjar få samtal från någon ytlig bekantskap vars mammas sambos ex har problem med datorn blir man faktiskt lite trött på att vara den där datorkunnige. *tipsa*

//bengibollen - "datorkunnig"
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

bengibollen skrev:
Men när man börjar få samtal från någon ytlig bekantskap vars mammas sambos ex har problem med datorn blir man faktiskt lite trött på att vara den där datorkunnige. *tipsa*

Nähä, det menar du inte :angel:

Visst är det väl kul att köra 10 mil enkel resa bara för att kompisen har lovat sin kompis att du kan fixa saken :crazy: :eek:

Anna-Karin som numera kräver att hjälpen ska gå att fixa genom MSN:s fjärrhjälp eller liknande om hon ska hjälpa ;)
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Fjärrhjälp duger tyvärr inte när det är: "Heeeej, kan du komma och hjälpa mig installera den nya hårddisken jag köpte?" :-)
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

bengibollen skrev:
Fjärrhjälp duger tyvärr inte när det är: "Heeeej, kan du komma och hjälpa mig installera den nya hårddisken jag köpte?" :-)
jodå kan man vägleda personen genom telefonen så...
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Nej, många känner faktiskt ingen som är tillräckligt duktig. Sen råkar jag ha inställningen att var man gör vad man är bäst på. Jag kan ungefär byta däck på min bil typ. Då låter jag en yrkeskunning ta hand om det jobbet, varför ska andra inte resonera likadant?
Varför skulle datorer vara så speciellt?

Och man får en jävla massa samtal från "kompisar" som man inte träffat på 10år och så, jag säger dock alltid, sorry jag har inte tid med sånt (vilket igentligen inte är nån lögn). Jag har faktiskt annat att göra än att fixa datorer åt folk
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

bengibollen skrev:
Fjärrhjälp duger tyvärr inte när det är: "Heeeej, kan du komma och hjälpa mig installera den nya hårddisken jag köpte?" :-)


Vill man ha fysisk hjälp får man smöra lite ;) :angel:

Typ:
-Vad gör du i morgon? Jag bjuder på middag, så kan väl du hjälpa mig lite med....

Så brukar jag göra o det funkar jämt, kanske för att jag lagar så god mat ;) :d

Men vill man ha min hjälp med datorn får man idag vara mycket nära vän eller smöra riktigt ordentligt. :devil:
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Hej !

Måste bara lägga mig i lite - självklart ska man lämna datorn till någon som vet hur man åtgärdar problemet. Sparar en hel del frustration och tid på att få problemet fixat av kunnigt folk på en gång. Kostar iofs men arbetet blir ju förhoppningsvis gjort på ett proffisionellt sätt med bra resultat.
Ofta ( ska inte säga alltid ) så förvärras problemet bara av att en "kunnig" kompis hjälp till ... Sedan kommer datorn till mig ( eller någon annan som har samma yrke som mig ) för att lösa problemet + de problem som tillkommit.
Ska dock inte sticka under stol med att det finns många klåpare inom detta yrke.

//Anneli med eget dataföretag
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

geisli96 skrev:
Hej !

Måste bara lägga mig i lite - självklart ska man lämna datorn till någon som vet hur man åtgärdar problemet. Sparar en hel del frustration och tid på att få problemet fixat av kunnigt folk på en gång. Kostar iofs men arbetet blir ju förhoppningsvis gjort på ett proffisionellt sätt med bra resultat.
Ofta ( ska inte säga alltid ) så förvärras problemet bara av att en "kunnig" kompis hjälp till ... Sedan kommer datorn till mig ( eller någon annan som har samma yrke som mig ) för att lösa problemet + de problem som tillkommit.
Ska dock inte sticka under stol med att det finns många klåpare inom detta yrke.

//Anneli med eget dataföretag
Då är inte den "kunniga" kompisen så värst kunnig då om problemet förvärras....

men företag som "reparerar" datorer är duktiga på att bluffa ikkekunniga så dom betalar sjuka priser för nästan ingenting gjort. Speciellt om det finns i ett insideravsnitt.
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

"Då är inte den "kunniga" kompisen så värst kunnig då om problemet förvärras...."

Nej , det är det jag menar , det finns många som tror sig veta och som dessutom övertygar sin okunniga omgivning om detta och därför får "fixa problemet"

"men företag som "reparerar" datorer är duktiga på att bluffa ikkekunniga så dom betalar sjuka priser för nästan ingenting gjort. Speciellt om det finns i ett insideravsnitt."

Ja det är ju det jag skrev i min tråd ... det finns många klåpare men långt ifrån alla är sådana. det finns faktiskt seriösa företag också
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

geisli96 skrev:
"Då är inte den "kunniga" kompisen så värst kunnig då om problemet förvärras...."

Nej , det är det jag menar , det finns många som tror sig veta och som dessutom övertygar sin okunniga omgivning om detta och därför får "fixa problemet"

"men företag som "reparerar" datorer är duktiga på att bluffa ikkekunniga så dom betalar sjuka priser för nästan ingenting gjort. Speciellt om det finns i ett insideravsnitt."

Ja det är ju det jag skrev i min tråd ... det finns många klåpare men långt ifrån alla är sådana. det finns faktiskt seriösa företag också

fast dom seriösa företagen är svåra att finna. liksom hur ska man som ikkekunnig kunna skilja på vilka som är seriösa och vilka som är oseriösa?

Jag själv ger mig inte på saker som jag vet att jag ej kan få rätt på. Men om personen som ber mig fixa dennes dator insisterar ändå så kan jag ge ett försök och se vad det leder till men då säger att det är på personens eget bevåg så jag gör ett försök som i värsta fall kommer att leda till omformatering.
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Det finns massor av datalitteratur på våra fina bibliotek att låna och läsa, för att inte tala om alla fina skolor och tips som finns på en hel drös hemsidor på nätet. Jag har byggt om mycket datorer så att dom passat för sitt ändamål och alla märken har sina förtjänster - svagheter. Har jag kört fast har kunskapen oftast funnits på nätet.

/Ronny, självlärd traktor-bil-hushållsmaskins-data och motorreparatör med gedigna kunskaper i elektronik och starkström. Specialite: värmepannor och rörmokeri samt gasoleldade spannmålstorkar och högtryckshydraulik.
 
Sv: Datorn har blivit sinnesförvirrad.

Ride on skrev:
Det finns massor av datalitteratur på våra fina bibliotek att låna och läsa, för att inte tala om alla fina skolor och tips som finns på en hel drös hemsidor på nätet. Jag har byggt om mycket datorer så att dom passat för sitt ändamål och alla märken har sina förtjänster - svagheter. Har jag kört fast har kunskapen oftast funnits på nätet.

/Ronny, självlärd traktor-bil-hushållsmaskins-data och motorreparatör med gedigna kunskaper i elektronik och starkström. Specialite: värmepannor och rörmokeri samt gasoleldade spannmålstorkar och högtryckshydraulik.

Det är inte så intressant. Jag kan det jag kan och det räcker. Jag jobbar inte med datorer. Hjälper bara vänner och bekanta ibland. Jag bygger datorer lite då och då. Ett tag byggde jag en hel drös med datorer. Sedan tröttnade jag och byggde om dom. Och trimmat dom har jag med gjort. När jag kör fast så provar jag lite olika saker tills det fungerar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 737
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel: Som ett...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: FannyN
·
IT & mobiler Hej, här kommer för ovanlighetens skull en datorrelaterad fråga från mig. Jag har den senaste veckan haft problem med att datorn utan...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp