Dåtida vargjakt, dagens rävjakt? Finns det likheter?

Sv: Dåtida vargjakt, dagens rävjakt? Finns det likheter?

Usch usch usch, va det hemskaste jag sett på länge, stackars vargar. Kan inte tro att det är lagligt där nu.

Den typen av jakt är inte tillåten på räv i England längre om jag inte minns fel, om det är den jakten du menar? Finns inga likheter med den "svenska" rävjakten.

Frågan va nog om den jaktformen som visas i klippet är laglig. Tveksam till att det är det. Men man ska aldrig säga aldrig. Inte försvarligt hur som.

Jag instämmer bara. Har inte varit med om 'hetsjakt' på det viset någonstans idag, varken på räv eller varg. Möjligtvis kan vi jämföra med vår grytjakt på räv i sverige?

Ryssland vet jag i och för sig ingenting om.

Det är den ju i sverige också eller hur?

Däremot så tror jag att det inte längre är tillåtet eller subventionerat att använda helikopter som man gjorde förr.
Men skoter använder dom fortfarande, till att komma till skotttillfällen från nära håll.

Helt ur det blå (jag är inte påläst) får man alltså hetsjaga vargen med skoter för att få skott, eller läste jag lustigt?

Nej det går inte att jämföra med grytjakt. Vid den typen av jakt släpper du ner en hund i grytet som pasar ut räven/grävlingen alternativt ställer den i grytet och då får man gräva ner sej till räven, ta upp hunden och avliva djuret i grytet. En bra hund ska inte hamna i slagsmål men gör den det är det oftast hunden som får på pälsen.

Inte i Sverige. Hur jaktlagarna är i Ryssland vet jag inte.

Nej det går inte att jämföra med grytjakt. Vid den typen av jakt släpper du ner en hund i grytet som pasar ut räven/grävlingen alternativt ställer den i grytet och då får man gräva ner sej till räven, ta upp hunden och avliva djuret i grytet. En bra hund ska inte hamna i slagsmål men gör den det är det oftast hunden som får på pälsen.

Men visst sjutton är det också en typ av hetsjakt? Att påstå att djuret i grytet (räv eller grävling) inte blir otrolig stressat av en hund som gapar den i ansiktet är väl rätt naivt?
Jag vet inte om jag vill ta en direkt moralisk ställning till den här typen av jakt, eftersom jag inte känner mig tillräckligt påläst (inbjuden till grytträning dock... kanske hakar vi på en dag. ^^) men när jag ser det framför mig känns skillnaden mellan att trycka en grävling i grytet och att jaga en räv över nejderna rätt marginell.

Asch vad slarvigt jag skrev, menade givets i Englands rävjakt ( till häst med lösa hundar ). Men läste sedan att den förbjöds så sent som 2005 :/

Att denna jaktform går att jämföra med svensk rävjakt trodde jag ingen skulle tro att jag menade, ursäkta!

Tillägg: Nej det är inte tillåtet att jaga djur med skoter, det är ett jakt brott. Oavsett syfte med förföljelsen!

Senast ändrad:

Tyvärr tror jag att skillnaden numer är att istället för hästar, så används säkerligen skotrar istället på många håll..

Kan vara en fördom från min sida dock, men det är i af vad jag tror..

Förkastlig är sådan "jakt" i alla fall.

Asch vad slarvigt jag skrev, menade givets i Englands rävjakt ( till häst med lösa hundar ). Men läste sedan att den förbjöds så sent som 2005 :/

Att denna jaktform går att jämföra med svensk rävjakt trodde jag ingen skulle tro att jag menade, ursäkta!

Äsch! Ibland hamnar man några år efter! XD

Det var därför jag blev så fundersam - bodde i skottland en tid och där fick man baske mig inte rida efter rävar. Bara rävsvansar! ^^

Vart har jag skrivit att grävling/räv inte blir stressade?! Ingenstans. Jag gjorde jämförelsen med vargklippet och där blir vargen nerdragen av hundarna.

Jag tänkte främst att ämnet blev: hetsjakt och där tycker jag att skillnaden är marginell när man jämför med grytjakt, det är allt jag menade.

Jag tycker dock skillnaden är enorm jämfört med vargklippet! Där är det flertalet hundar + ryttare som jagar 1 varg. Vid grytjakt är det 1hund och ett par skyttar och SKA vara minsta möjliga stress. Sen är det inte min favoritjaktform då jag tycker det är oshysst att jaga i viltets boning. Föredrar lock/vak.

Jag ber om ursäkt.
I Sverige är ingen användning av motorfordon tillåten vid normal jakt.
Eftersök på skadat vilt,forskningsändamål + ngr få handicapade är de enda som får.
Vad jag menade var jakten i det gammla CCCP.
Där är det inte ovanligt.:crazy:

Ja samma typ av jakt som rävjakten i England.
Intressant är skillnaden mellan hundarna o dagen utställningsavlade Borzoi.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund http://www.youtube.com/watch?v=AZ3fyQWTEes&feature=player_embedded#at=68 något skumt med länken, filmen börjar visas på fel plats
Svar
13
· Visningar
1 462
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka