Därför är kinesiska mammor överlägsna

Sv: Därför är kinesiska mammor överlägsna

Där har vi olika erfarenheter- med förbehållet att jag inte känner nån som har växt upp med "extrema" metoder. Dock ser jag tydlig skillnad på de jag växt upp med/studerat med beroende på hur de sporrats hemifrån. Och då tänker jag på de som hamnat annorlunda än man skulle tänkt baserat på föräldrarnas läge. En del pushande kan vara bra.

Även om ens egna erfarenhet är rätt irrelevanta i det stora perspektivet så delar jag den erfarenheten.
Inga extrema metoder här heller men kan nog misstänka att det fanns konsekvent uppbackning av föräldrar som nog var rätt intresserade av att locka barnen till "rätt" bana.
När jag gick på högstadiet hade min klass högst snittbetyg i mellansverige, de flesta kom från mellan/överklass där en eller bägge av föräldrarna var akademiker.
Hemmafruar var lika vanliga som skilsmässor var sällsynta.
Så bakgrund kan nog vara av minst lika stor betydelse för barnens "studieframgångar" som den medvetna "drillningen".

När det var dags för återföreningen i 25-års ålder var majoriteten sysselsatta med högre studier eller färdiga akademiker från de mer kända lärosätena.
En läkare undantagen, han hade hoppat på första bästa ort där det gick att komma in.

Struntsamma, jag tror det är rätt bra att ha en liten högre och medveten plan när man uppfostrar barn.
Ju mindre man har i sitt eget bagage desto mer ansträngning kan jag tänka.
Jag vill dock förtydliga att jag inte har några elitistiska idéer om att enbart yrken som är med och utvecklar Sverige eller ger status och fet plånbok är ok.
Jag ser mer till situationen på arbetsmarknaden.
Det är och kommer bli allt svårare att få jobb, oavsett larmrapporter om stora pensionsavgångar.
Ungdomsarbetslösheten är av ohanterliga mått och jag hade som förälder varit djupt oroad av att ha ett vilset barn på 25 år som inte haft någon anställning.
Den situationen finns det många föräldrar som idag får smaka.

Jag tänkte mer på att de dalande kunskaperna i bland annat matematik, en trend som jag tror man har sett rätt länge i hela Europa?

Fast har inte det också med att göra att "alla" går gymnasiet (eller motsvarande, beroende på länders olika system)? Om man jämför resultat som ett relativt litet urval nådde med de resultat som "alla" når, så är det klart att snittet försämras.

Mitt intryck är i alla fall att de här klagomålen över att studenterna blir sämre och sämre i högre grad beror på att rekryteringsgruppen breddats än på att nivån sjunker. Snarare tar vi in sämre studenter nu, för vi vill ha så många i högre studier.

Ja, vad säger man? Barn behöver sporras, motiveras och tom. tvingas ibland för att resultat ska nås men någon måtta får det vara. Ett mellanting mellan "strikt uppfostran" och "fri uppfostran" måste ju finnas och jag hoppas jag finner den. Morsan var grym på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka