Danska äppelskiver

Tajger

Trådstartare
Ska baka det i morgon, finns här nån med bra recepttips. Har naturligtvis googlat, men ska det vara med jäst, med bakpulver eller utan nåt? Finns alla varianter...Med eller utan kardemumma?
Har ju ätit det, men aldrig bakat. Har lånat ett järn :)

Receptet säger margarin, men jag kostar på mig smör. Det har ju inte varit krig på länge. Det är en nackdel att svenska och danska jästpaket är olika stora. Jag använder 60 gram, men partner säger att 50 gram går lika bra.

Æbleskiver
1 l sød mælk
150 g margarine
1 kg hvedemel
6 æg
60 g gær
1 tsk kardemomme
Sukker
Salt
Smeltet fedt til at bage i

Mælken lunkes. Gæren udröres i lidt mælk og sukker. Mel og krydderier blandes og
røres med mælken, hvori margarinen er smeltet. (Smelt først margarinen og kom mælken i,
må ikke blive for varm).
Æggeblommerne tilsättes, derefter de stift-piskede hvider. Dejen tildækkes og sættes til hævning ca 1 time.
Æbleskivepanden varmes. Det smeltede fedt kommes i, en dessertskefuld, måske mere. Hullet
fyldes med dej. Æbleskiverne vendes med gaffel eller en strikkepind.

Tak for opskriften ;)
Min mamma är dansk, men kom till Sverige som 18-åring, kan inte påminna mig att hon bakat äbleskiver nån gång. Jag hade kunnat ringa min 93-åriga mormor i Middelfart, men hon hör lite dåligt nu för tiden...
Jag provar ditt recept! Det är på en träff för pensionärer på jobbet, en bildvisning om Bornholm :) kommer säkert att bli gott till kaffet :)

Det där lät ju väldigt spännande och gott. Är dock inte helt säker på danskan :o. Nån vänlig själ som vill översätta?

Det där lät ju väldigt spännande och gott. Är dock inte helt säker på danskan :o. Nån vänlig själ som vill översätta?

1 l sød mælk
  • 1 liter röd mjölk (3 % fett)
150 g margarine
  • Ja, den säger väl sig själv :D
1 kg hvedemel
  • 1 kg vetemjöl
6 æg
  • 6 ägg
60 g gær
  • 60 g jäst
1 tsk kardemomme
  • 1 tesked kardemumma
Sukker (Socker)

Salt (Jepps, salt ;))

Smeltet fedt til at bage i
  • Smält fett att steka i

Mælken lunkes. Gæren udröres i lidt mælk og sukker. Mel og krydderier blandes og
røres med mælken, hvori margarinen er smeltet. (Smelt først margarinen og kom mælken i,
må ikke blive for varm).
Æggeblommerne tilsättes, derefter de stift-piskede hvider. Dejen tildækkes og sættes til hævning ca 1 time.
Æbleskivepanden varmes. Det smeltede fedt kommes i, en dessertskefuld, måske mere. Hullet
fyldes med dej. Æbleskiverne vendes med gaffel eller en strikkepind.

Mjölken värms ljummen, jästen rörs ut i lite mjölk och socker. Mjöl och kryddor blandas och rörs i mjölken, där smöret/margarinet är smält (smält först fettet och ha i mjölken, det får inte vara för varmt).

Tillsätt äggulorna och därefter de hårdvispade äggvitorna. Degen tilsättes och hela fadderullan sätts på jäsning ca 1 timme.

Värm æbleskivepanden (se bild, funkar säkert med någon improviserad annan lösning). I med smält stekfett, en liten tesked eller så i mängd, kanske mer. Hålet i pannan fylls med deg, vänd på "skivorna" med gaffel eller sticka (av typen man stickar med).

STUDIE_501330y.jpg

Åh gud... Det är ju bland det godaste i hela bakverksvärlden... Nu ska jag göra en jättesats i helgen och gona mig! :P

Det heter munkpanna på svenska om man vill få tag på en. Jag köpte en på tradera efter mycket letande och funderande på vad det heter :)

Man KAN lägga i en äppelskiva när man steker dem, men det är inte så vanligt, tror jag. De heter äppelskivor ändå :)

Man KAN lägga i en äppelskiva när man steker dem, men det är inte så vanligt, tror jag. De heter äppelskivor ändå :)

Man lägger inte i äppelskivor nuförtiden. Jag och några kompisar gjorde ett litet litteraturstudium i den frågan häromåret, och äppelskivor ingår inte i recepten under 1900-talet. Jag tror inte heller att det skulle bli godare med äpplen i, man serverar dem ju med sylt och socker.

Florsocker! Mycket viktig detalj :D.
Ja, många recept föreskriver det till serveringen. Jag gillar när sockret knastrar mellan tänderna, och har därför moderniserat konceptet och använder numera helst rårörsocker (även till pannkakor och våfflor). Men det är ju lite odanskt med det där tuggmotståndet. Jag får skylla på den svenskt bonniga delen av min genpool.

Det heter munkpanna på svenska om man vill få tag på en. Jag köpte en på tradera efter mycket letande och funderande på vad det heter :)

Åh vad skönt att få ett namn på den! En "äppelskivelagg" har liksom inte gett mig resultat, och mamma vill inte göra sig av med vår, till mitt stora förtret, haha. Var längesen jag åt dom nu, instämmer dock med att det inte ska vara någon kardemumma i. Och jag vill också ha vanligt socker och inte florsocker. Åt oftast med socker och äppelmos om jag inte minns helt fel!

Holländska pofertjes är en lite samma grej, jag gillar puffiga, söta grejer :D

Åh vad skönt att få ett namn på den! En "äppelskivelagg" har liksom inte gett mig resultat, och mamma vill inte göra sig av med vår, till mitt stora förtret, haha. Var längesen jag åt dom nu, instämmer dock med att det inte ska vara någon kardemumma i. Och jag vill också ha vanligt socker och inte florsocker. Åt oftast med socker och äppelmos om jag inte minns helt fel!

Holländska pofertjes är en lite samma grej, jag gillar puffiga, söta grejer :D

Jag har en sån här, från Skeppshult: http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=76686

Jag har ätit tjeckiska äppelskivor när jag var yngre, då med faktiska äppelskivor i. :d Otroligt gott!
På Roskilde finns det ett tält som säljer äppelskivor :love:

Jag säger f.ö. också florsocker!

Florsocker, grädde och sylt/äppelmos är mumma till :)

@Frokennorlin tradera är smockat med munkpannor av gammal god kvalitet. Hittade en superfin emaljerad gjutjärn som jag la vantarna på. Inte så många kronor i jämförelse :)

De blev jättebra och uppskattade @Petruska
Först lade jag lite mycket smet, för den jäste rätt rejält, men efter ett par omgångar fick jag in snitsen och fick jämna och fina bollar :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Förmodligen inte men chansar ändå på att någon stött på ett bra alternativ. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid bettskena har haft tre...
Svar
5
· Visningar
638
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 439
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.