- Svar: 30
- Visningar: 3 506
(Ridsport) ERA Dancing Hit som blev flöjhingst 2011 och vann det danska flerdagarsprovet har brutit benet under en rastning i longerlinan.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag snarare funderar över är den fysiska kvalitén på en häst som bryter benet när den brallar i ett ridhus.
Hoven borde väl rimligen ha vikt sig på något sätt i landningen, har svårt att tänka mig att hästen skulle kunna bryta kronbenet om den landar "korrekt".
Det jag snarare funderar över är den fysiska kvalitén på en häst som bryter benet när den brallar i ett ridhus.
Hoven borde väl rimligen ha vikt sig på något sätt i landningen, har svårt att tänka mig att hästen skulle kunna bryta kronbenet om den landar "korrekt".
Utan att veta i det specifika fallet...men vore det inte bättre om alla dessa dyrbara hästar kunde få leva ett mera drägligt hästliv och få röra sig dagligen ute i hagar istället för att tas ut för en longeringsrunda i ridhuset efter många timmars boxvistelse? Tror personligen att man kanske då kan undvika en hel del onödiga skador.
Och innan någon säger att det inte går att hålla dyrbara hingstar ute i hagar så finns det många exempel på travhingstar som mirakulöst nog verkar klara utevistelse i hagar utan att slå ihjäl sig. Travet är annars ganska utskällt men just när det gäller utevistelse så ligger de i täten.
Delvis knapplån
Är ändå fundersam, hur stor chans är det att det skulle inträffa med en häst som är uppvuxen i lösdrift, i flock och på stora kuperade hagar?
Tycker snarare att det är konstigt att man tycker att det inte är konstigt
Det borde verkligen höra till undantaget att sådant händer.
Rolle
IpL
Delvis knapplån
Är ändå fundersam, hur stor chans är det att det skulle inträffa med en häst som är uppvuxen i lösdrift, i flock och på stora kuperade hagar?
Rolle
IpL
Delvis knapplån
Rolle
IpL
*KL*
Svarar alla på en gång
Okay, som jag ser det kan det hända olyckor, och hur lätt det uppstår skador tror jag beror på två faktorer. Dels genetiskt och dels miljömässiga.
Jag anser att en häst som har lärt sig röra sig i kuperad och oländig terräng har bättre koordination och borde även vid bus i hagen ha större chans klara sig utan större skador.
Men en häst som inte har genetiska fel, eller på grund av fel kost, har problem i skelett, ben, senor m.m. och har bra balans och är van att springa i ojämn terräng, då tror jag chansen att få sådana skador när häster brallar i ridhuset är väldigt små och borde vara väldigt sällsynt
Vänligen
RolleIpL