Dansk segerhingst bröt benet

Sv: Dansk segerhingst bröt benet

Usch vad tråkigt! Hoppas dom kan klarar honom så att han kan få fortsätta sin avelskarriär och sitt liv!

Utan att veta i det specifika fallet...men vore det inte bättre om alla dessa dyrbara hästar kunde få leva ett mera drägligt hästliv och få röra sig dagligen ute i hagar istället för att tas ut för en longeringsrunda i ridhuset efter många timmars boxvistelse? Tror personligen att man kanske då kan undvika en hel del onödiga skador.

Och innan någon säger att det inte går att hålla dyrbara hingstar ute i hagar så finns det många exempel på travhingstar som mirakulöst nog verkar klara utevistelse i hagar utan att slå ihjäl sig. Travet är annars ganska utskällt men just när det gäller utevistelse så ligger de i täten.

Hur vet du att denna hingst inte fick gå i rasthagar? Framgår inte av artikeln och mina hingstar (och ett par utav stona också) kan också spralla vid longering trots utevistelse i stora kuperade hagar 12-15 timmar/dag.

Säger detsamma. Har själv ett 22-årigt sto som går ute minst 12 timmar per dag som oftast brallar vid longering, i lina som lös.

Läs vad jag skriver människa; "utan att veta i det specifika fallet" skriver jag. Nyheten om hingsten fick mig att tänka på alla dessa hingstar (och andra dyrbara tävlingshästar m fl) som def INTE får leva ett vettigt hästliv utan står på box, rids eller LEDS i lina. Det borde inte vara förenligt med de djurskyddslagar vi har men eftersom dessa hästar ofta ägs eller handhas av renommerade ryttare eller välbeställt folk så väljer man att acceptera det. Det gör mig upprörd.

Att hästar kan bralla på lina är ingen nyhet för mig efter 40 år med hästar. Sen hör det inte till vanligheterna att de lyckas bralla så till den milda grad att det uppstår frakturer...

Det jag snarare funderar över är den fysiska kvalitén på en häst som bryter benet när den brallar i ett ridhus.
Hoven borde väl rimligen ha vikt sig på något sätt i landningen, har svårt att tänka mig att hästen skulle kunna bryta kronbenet om den landar "korrekt".

Det jag snarare funderar över är den fysiska kvalitén på en häst som bryter benet när den brallar i ett ridhus.
Hoven borde väl rimligen ha vikt sig på något sätt i landningen, har svårt att tänka mig att hästen skulle kunna bryta kronbenet om den landar "korrekt".

Kan av erfarenhet säga att det inte behöver vara någon fysisk svaghet för att en sådan sak skall hända. Hade för många år sedan en 6 åring som sprängde kotan i ett ridhus med superunderlag, trampar de fel kan det tyvärr gå riktigt åt pipan om oturen är framme. De flesta synliga frakturer på den satt också på kronbenet 4 synliga frakturer på röntgen 3 i kronbenet sen den 4e genom hovleden vilket gjorde att vi valde att avsluta direkt (de tre första hade varit möjliga att skruva ihop), professorn i Hbg önskade att få obducera benet då de sett den typen av skada en enda gång tidigare, när de öppnade var insidan bara småsmulor.
Det enda de kunde tänka sig var att hästen möjligen tex vrickat till sig strax innan och haft ett ökat tryck och sen ett feltramp på det och det gick som det gick. Skelettet bar i övrigt inga som helst spår av någon försvagning eller tex urkalkning eller dylikt.
Så nej de behöver inte vara av klent virke för en sådan sak tyvärr.

Till den som tror att de inte gick i hage så är sannolikheten inte stor att den inte gjorde det, danmark är mkt tuffare med sina regler om utevistelse, och faktiskt så vet jag inte en enda avelshingst som inte går i hage i danmark.

Om hästen inte är benskör finns det inget samband med hållbarhet och att få en fraktur.

Och det är väl oftast så det händer, dvs de trampar snett.

Flera ton på ett ben så räcker det med ett ganska enkelt misstag för att olyckan skall vara framme

Delvis knapplån

Är ändå fundersam, hur stor chans är det att det skulle inträffa med en häst som är uppvuxen i lösdrift, i flock och på stora kuperade hagar?
Tycker snarare att det är konstigt att man tycker att det inte är konstigt :eek:
Det borde verkligen höra till undantaget att sådant händer.

Rolle
IpL

Håller med, landa lite snett så att hela vikten förskjuts och lägg till en liten vridning på det så spelar det nog inte så stor roll om benet vore av "superkvalitét".
Vet ett par olika hästar (som gick i hage) som brutit benet av snedtramp. En brallade i hagen när den sprang med sin kompis, gled lite och kotan gick.. En annan var på hoppträning och i landningen efter ett hinder bröt den ett ben -för att göra det hela lite otrevligare (för ägaren) satt hon på läktaren och filmade det hela..

Otroligt tråkigt

Utan att veta i det specifika fallet...men vore det inte bättre om alla dessa dyrbara hästar kunde få leva ett mera drägligt hästliv och få röra sig dagligen ute i hagar istället för att tas ut för en longeringsrunda i ridhuset efter många timmars boxvistelse? Tror personligen att man kanske då kan undvika en hel del onödiga skador.

Och innan någon säger att det inte går att hålla dyrbara hingstar ute i hagar så finns det många exempel på travhingstar som mirakulöst nog verkar klara utevistelse i hagar utan att slå ihjäl sig. Travet är annars ganska utskällt men just när det gäller utevistelse så ligger de i täten.

detta hade lika bra kunnat hänt om den brallat runt i hagen.
jag har en häst som för 7 veckor sen blev sparkad av en annan häst så pass att hon fick en fraktur på kotbenet.. hon gick i en stor hage med en annan häst..
är olyckan framme så är den. tyvärr. :(
speciellt på vintern så är hästarna mer laddade, speciellt om dom är i toppkondis och även om dom får gå ute mycket.

Delvis knapplån

Är ändå fundersam, hur stor chans är det att det skulle inträffa med en häst som är uppvuxen i lösdrift, i flock och på stora kuperade hagar?
Tycker snarare att det är konstigt att man tycker att det inte är konstigt :eek:

Rolle
IpL

Skelett blir inte svagare av att inte födas upp lösdrift, då är det frågan om benskörhet en sjukdom..

Delvis knapplån

Rolle
IpL

Jag vet åtminstone 2 unghästar som fått splitterfraktur, den ena på lösdriften i sin flock och den andra under sprattel i ridhuset.
Båda två var uppvuxna i lösdrift i stora kuperade hagar. Ena ett kallblod, den andra ett hbl.

Delvis knapplån

Rolle
IpL

Tjaa uppenbarligen är chansen stor för den 6 åring som sprängde kotan hos mig var just uppvuxen på lösdrift i storflock i gigantiskt stora kuperade hagar hade inte varit inne i ett stall före 4 års ålder.

*KL*
Svarar alla på en gång:D

Okay, som jag ser det kan det hända olyckor, och hur lätt det uppstår skador tror jag beror på två faktorer. Dels genetiskt och dels miljömässiga.
Jag anser att en häst som har lärt sig röra sig i kuperad och oländig terräng har bättre koordination och borde även vid bus i hagen ha större chans klara sig utan större skador.
Men en häst som inte har genetiska fel, eller på grund av fel kost, har problem i skelett, ben, senor m.m. och har bra balans och är van att springa i ojämn terräng, då tror jag chansen att få sådana skador när häster brallar i ridhuset är väldigt små och borde vara väldigt sällsynt :cool:

Vänligen
RolleIpL

*KL*
Svarar alla på en gång:D

Okay, som jag ser det kan det hända olyckor, och hur lätt det uppstår skador tror jag beror på två faktorer. Dels genetiskt och dels miljömässiga.
Jag anser att en häst som har lärt sig röra sig i kuperad och oländig terräng har bättre koordination och borde även vid bus i hagen ha större chans klara sig utan större skador.
Men en häst som inte har genetiska fel, eller på grund av fel kost, har problem i skelett, ben, senor m.m. och har bra balans och är van att springa i ojämn terräng, då tror jag chansen att få sådana skador när häster brallar i ridhuset är väldigt små och borde vara väldigt sällsynt :cool:

Vänligen
RolleIpL

En sak har jag lärt mig genom åren, om oturen är framme så spelar det absolut noll roll tyvärr vilka förutsättningar hästen haft tidigare, det är ett ögonblicks verk och varje dag är det bara att hålla tummarna att det inte sker något sådant för man kan inte göra ett skit för att förhindra det.
Förslitningsskador odyl är en helt annan sak men de där rena otursskadorna som tyvärr ofta är de värsta de kan man aldrig påverka mer än att ha normalt säkerhetstänk.
Det vet väl dessutom alla att de som skiter totalt i sina hästar är de som aldrig drabbas ;)

Håller med, det är alltid en avvägning om hur mycket de ska få vara hästar och skaderisken. Jag vet, det springer 15 st hästar i flock här hemma och 9 st av dem är hingstar i åldern 2-6 år :cool:

Men jag tror fortfarande att ju bättre förutsättningar de har genetiskt och fysiskt, desto mindre risk för allvarliga skador, särskilt i ett ridhus ensamma :eek:

Hälsar
Rolle
IpL

Mycket möjligt, men hur hästen är skapt med ligament, senor, muskler och vinklar borde väl kunna påverka hur belastningen blir på skelettet?
Jag vet inte om sämre skelettkvalité är ärftlig eller inte men rent spontan tycker jag att det kunde vara en möjlighet. Jag är bara nyfiken och vill gärna ha saker jag tror på verifierade på något sätt.

Rolle
Ipl

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Båda 4-årsvinnarna vid Dansk Varmblods hingstekåring hade svensk anknytning. I dressyr vann SWB-hingsten Springbank II VH, och i...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska hoppstjärnan Rolf-Göran Bengtsson vann en internationell hopptävling i danska Herning på hästen Oak Grove´s Carlyle, son till...
Svar
0
· Visningar
590
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Forlap - hästen som Gregory Whatelet beskriver som sin drömhäst - har råkat ut för en allvalig olycka olycka. I fredags bröt hästen...
Svar
0
· Visningar
541
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dubbla segrar – och dubbla personliga rekord. Då hyllade danska stjärnskottet Cathrine Dufour publiken i Scandinavium. – Det var galet...
Svar
0
· Visningar
380
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama