Dansk import

Sv: Dansk import

Samma här!
Med vad skulle dom märkas? frysmärkning, chip och med vilken information?
Har inte hört detta innan men regler ändras ju.

Undrade bara för jag har hört att de märks på samma sätt som Tyska hästar. :crazy:

Shagya-araber, anglo-araber och sportsaraber (fd araberrace) från Danmark brännmärks.

När jag letade häst var jag och tittade på en dansk import och han var märkt med en krona.

Alla gammal hästar med stamtavla bränmärks,vä lår.När det gäller dom yngre så har en del slutat bränna och istället chippa.
Har själv 5 brända :)

Jag har haft två danska ponnyer. Den första (f-86) hade en märkning på ena låret, DK 011 (inte helt säker på siffrorna). Den andra (f. -94 el -95, fick två oliak uppgifter) hade ingen märkning.

Har en dansk imp. som är märkt (98 464). Det jag har hört är att de som inte är renrasiga märks med födelseår och ett nummer.

Har en dansk imp. som är märkt (98 464). Det jag har hört är att de som inte är renrasiga märks med födelseår och ett nummer.

Din häst är LU märkt,det betyder att mamma o pappa inte är godkända i samma förbund ex.mamma är dansk hbl pappa är oldenburger men inte visad för DV,men båda är godkända för avel i respektive förbund

fast jag köpte ett danskt halvblod (renrasig med papper och godkända föräldrar) i mitten på 80 talet, han va född -75. han va inte bränmärkt. har haft fler danska hästar och ponnys intagna på -80 talet som inte varit märkta.

jag är inte tillräkligt gammal för att veta om dom bränmäktes då :o men har en som är född 91 och hade en född 87 hon var ochså märkt
Båda DV

Jag har en danskfödd, hon är inte brännmärkt, däremot chippad. Men jag hade köpt henne redan innan hon föddes så det bestämde jag.

Har en pålle som mellanlandat några år i danmark, inte heller brännmärkt. Chippades i sverige. Däremot är han öronskuren från island antar jag. Eller så var han en rejäl slagskämpe :D

Om man köper en dansk häst så finns det väl ingen som kan tvinga en att brännmärka bara för att den skall exporteras? Eller görs brännmärkningen redan som föl?

det görs på fölvisningarna eller vid en uppsamlingsomgång,men fler o fler chippar istället numera

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Mette Uldahl, som jobbat som veterinärkonsult för det Danska Ridsportförbundet, sade upp sig för en månad sedan. Nu har veterinären fått...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En skandal skakar dansk ridsport. Dressyrtjärnan Carina Cassöe Krüth, 40, har kastats ut ur landslaget efter att ha piskat sin häst...
Svar
0
· Visningar
130
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Filmen som visar hur danska dressyrryttaren Carina Cassøe Krüth piskar en häst har nu läckt ut. Enligt tidningen Nordjyske avslöjar den...
Svar
0
· Visningar
227
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att en video där Grand Prix-ryttaren Carina Cassøe Krüth slår sin häst med spö spridits blev hon avstängd och förlorade sin plats...
Svar
3
· Visningar
908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka