Dansa Zumba i vecka 20?

Kviga

Trådstartare
Är det riskabelt med dans under graviditeten? Jag tänker mest på om det är hopp och så? Fast dom kan man ioförsig strunta i för säkerhets skull...

Jag går på vattengympa och på deras hemsida står det att man som gravid ska hållla sig till den djupa delen av bassängen för att inte få bottenislag med fötterna...

Ridningen ska avvecklas nu i oktober och då behöver jag göra något annat för att hålla igång och tycker väldigt mycket om att dansa så vad tror ni? kan det gå galet om man tok-dansar en gång i veckan?

/Kviga - dansesugen :bump:

Sv: Dansa Zumba i vecka 20?

Jag tror det viktigaste är att lyssna på sin kropp. Om det tar emot eller känns obehagligt, låt bli. Och om det bara känns bra, kör på! Själv rider jag fortfarande, är i vecka 21 nu och har precis kommit hem efter ett stenhårt dressyrpass. Men jag sitter inte ner i traven längre.... Och om 1-2 månader är det nog dags för mig att möjligen ta någon lugn skrittrunda :angel:. Men som sagt var, tror det viktigaste är att lyssna på sin kropp!

Du är gravid inte döende ... för två/tre generationer sen kunde en gravid kvinna ensam sköta en lagård med några kor, grisar, får, getter, höns, bära vatten till dessa djur samt hushållet och samtidigt sköta 5-6 ungar, mathållning, städ och tvätt.
Så länge inget känns obehagligt eller gör ont fungerar det.

angående vattengympa så gick jag på tuff bassängträning (stående på botten) fram till 3-4 veckor före sista barnet föddes. Ledaren (sjukgymnast) skrattade och sa att "det är ju inte direkt husmorsgympa det här..." men det funkade faktiskt skitbra!
Man gör det som känns bra att göra. Var försiktig med det som inte känns bra, så kan du vattengympa hela graviditeten.

Svarar alla!

Tack alla för era svar! Jag anmäler mig bums till kursen :laugh:

Zumba - here I come!!

/Kviga

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka