Sv: Damsadelsryttare - Titta hit!
Det kan man säkert men jag tror knappast det är meningen. Tyngden av rumpan är ju mitt på hästen, höger ben ligger lite över på högersidan och så finns en extrarem till sadelgjorden som sitter snett har jag för mig.
Man sitter ju verkligen inte på hästens ena sida, inte i den sadeln jag provade, man sitter mitt på hästen.
Däremot sägs det ju att det krävs en lite kraftigare häst som helst är väl inriden. Tror det är långsammare med följsamheten om man skulle rida terräng över hinder (därav kraftigare) eller hästen får spunk och tror det är svårare att ramla av på ett vettigt sätt (därav väl inriden). Men det är bara spekulationer alltihop, jag har ingen aning.
(Damsadeln är ju till för att öka rörlighet till häst snarare än att minska den såvitt jag förstått. Innan ngn engelsk drottning uppfann den (1300-tal?) fick man rida gränsle (dvs antagligen inte där folk såg om man var fin) eller sitta på en kudde bakom en page (verkar urtrist, falkjakt var ju ett vanligt nöje för medeltidsdamer och tja.) Men jag minns inte exakt, det var ett tag sedan, läs flera år, som jag läste om det.)
Faktum är att jag borde inte ens svarat. Damsadelsryttarinna är nog den som har koll.