Dammigt hö

F

Fialotta999

Jag har upptäckt att det hö (vissa balar) jag har fått med till min foderhäst är dammigt. Hur dom har haft det lagrad har jag ingen aning om. Vad göra? Det luktar inget konstigt och ser friskt ut men skakar jag på balen så dammar det väldigt.
 
Sv: Dammigt hö

Om det inte luktar illa ska det inte vara någon fara. Det som kan hända är att hästen börjar hosta av dammet. Då kan det vara bra att vattna höet lite.

/Malin
 
Sv: Dammigt hö

Skaka ute den mängd du ska ge din häst och låt det ligga en stund. Sedan lägger du in den i boxen. Fixa mat så lå´ngt innan hästen ska äta det som det går.
 
Sv: Dammigt hö

Jg skulle inte ge så dammigt hö öht pga riskerna, vill inte ha en hosthäst :smirk:

Det KAN även vara mögelsporer, fast det inte luktar mögel :crazy:
 
Sv: Dammigt hö

Det är väl inte så bra att hästen börjar hosta pga fodret??
Det kan ju faktiskt om det vill sig illa utvecklas till kroniska sjukdomar. Och att höt inte luktar mögel innebär inte att det inte finns mögel i det.

Hämtat från SLU:

Dammigt och mögligt hö kan göra både hästar och hästskötare sjuka. JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik startar därför i höst en tvåårig undersökning för att kartlägga vilken typ av mögelsvampar som växer i lagrat hö, och vilka hälsorisker dessa innebär för djur och människor.

Hästar är mycket känsliga för kvaliteten på fodret. Dammigt och mögligt hö leder ofta till att hästen får kroniska åkommor i luftvägarna, s k hästhosta, och allvarliga störningar i matsmältningen. Även människor som handskas med mögligt foder riskerar att få problem, t ex i form av allergier. Många mögelsvampar är starkt giftiga och kan påverka framförallt immunförsvaret
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dammigt hö

Jag vill ju absolut inte att hon skall bli sjuk av höet.

Jag får ta och skaka i varje höbal och hiva dom som är dammiga eftersom vissa balar inte är dammiga alls??.
 
Sv: Dammigt hö

Dammigt hö beror på en eller bägge av två orsaker.

Jorddammi fodret. Ska absolut inte fodras.

Mögelsporer. Ska absolut inte fodras.

Många tror att det finns andra orsaker till att hö dammar. Så är inte fallet. Ett dammigt hö är inte tjänligt hästfoder då hästar har väldigt känsliga luftrör (de är vana att äta ett fuktigt foder - gräs har ts på 20 %). Har själv haft COPD-häst som troligen fått sin bronkit från dammigt grovfoder. Det lidandet som kronisk bronkit orsakar hästen är inte försvarbart att riskera genom att ge dammigt foder. Har hästen väl börjat reagera med hostningar eller tung andning går det inte att "gå tillbaka - då är det på nedåtgående.
 
Sv: Dammigt hö

Tycker absolut inte att du ska fodra med dammigt hö. Har oxå haft en häst med kronisk bronkit och det är inte kul.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp