Dammigt hö

F

Fialotta999

Jag har precis fått hem mitt beställda hö och har upptäckt att det är dammigt :o . Ruskar man runt i balen så dammar det ganska mycket, det luktar gott och ser grönt och fint ut.

Hur göra? Hur mycket damm skall man acceptera? Är damm= mögel?

Sv: Dammigt hö

Nä så tänkte jag också när jag upptäckte detta. Jag är ingen expert på hö men hö som är dammigt har jag bara varit med om när höet har varit dåligt lagrat. Inte att det är dammigt när det är nyskördat.

Hur skall man kunna lita på att man får köper bra hö om man inte är där och ruskar runt balarna innan bonden kör ut det till en.......

Svårt det där. Jag är ALLTID och tittar på den hygieniska kvalitén innan jag får det hemkört, och det är nog det enda jag tipsa om. Sen att analysen dröjer kan jag ta, men jag vill titta och lukta innan jag bestämmer mig.

Ullis

Det var ju en period då vi hade vansinigt varmt inget regn och närmare 35C, under ca tre veckor i Juli. Höt är inte från någon sådan värmebölja? Då tycker jag att det har söndertorkat lite i solen och blir således mer dammigt.

okai.. är du säker på att det är exakt detta som trådskaparen menar? det kan inte vara större partiklar som flyger runt (dvs höboss) när man ruskar på höet..

Men höboss är ju höboss.

Damm är sådant som andas in och skapar t ex dyr och plågsam kronisk bronkit hos många, många hästar om året.

Ja jag vet inte riktigt vad jag menar längre ;) och hur jag skall kunna definiera dammet.........

Ruskar man på höbalarna så ryker det runt omkring sen om det är damm eller hö boss det är ju omöjligt att veta. Det luktar iallafall inte mögel.

Vet inte exakt när dom har skördat höet får kolla detta exakt.

Höboss anser jag vara små delar av hö (som man ser är delar av växten). Fastnar i näsborrar vid inandning, går inte ner i lungorna utan fångas upp innan.

Damm är som ett fint moln som kan inandas.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
908
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25